|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION S 22 - 1962 (exportní) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 AERO - sidecary 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
JAWA 90 RoadsterLehký dvoutaktní motocykl 90 ccm, vyráběný v letech 1967-1973 a prodávaný pod značkou Jawa Výrobce: Považské strojárne Klementa Gottwalda n.p., Považská Bystrica, Slovensko
Tento exponát je stroj prvního provedení, které se vyrábělo v letech 1967-70.
Charakteristické bylo letmo uloženými předními teleskopy, jejichž nosné trubky jsou upevněné pouze ve spodních brýlích, lisovaných z plechu. Kluzáky jsou z lehké slitiny. Motocykl má nádrž oválného tvaru s bočními prolisy a nevelkým emblémem JAWA z vybarveného průhledného plastu. Na bočních schránkách je zlatý nápis "Roadster 90".
Lakování, chromování, i potah sedla jsou v původním mimořádně dochovaném stavu, jen s velmi lehkou patinou.
Nepůvodní je pouze koleno a držák tlumiče výfuku, vyměněné předchozím majitelem za koleno a držák výfuku z modelu Cross (kvůli atraktivnějšímu vzhledu stroje s horem vedeným výfukem).
Technické údaje Jawa 90 Roadster:
Typ: Roadster 3153 Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s převodovou skříní Royvod: řízený diskovým rotačním šoupátkem Vrtání: Ø 48 mm Zdvih: 49 mm Obsah: 88,7 ccm Výkon: 9,5 ks při 5.500 ot./min. Kompresní poměr: 1 : 8,5 Maximální kroutící moment: 0,95 kpm při 5.500 ot./min. Válec: hliníkový s litinovou vložkou Mazání: směsí benzínu s motorovým olejem M6A v poměru 1:30 (v záběhu 1:25) Karburátor: Jikov 2920 SK Čistič vzduchu: tlumič sání s výměnnou papírovou mikrovložkou Elektrická výzbroj: Pal 12 V Alternátor: PAL 12V / 65 W střídavý Předstih: 1,7 - 2,2 mm Odtrh: 0,35 - 0,45 mm Zapalovací svíčka: PAL 14 - 8R Ukostření: + pól (kladný)! - údaj na papírovém štítku uvnitř schránky baterie Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením (v olejové lázni) převodový poměr: 1 : 3,05 (20:61 zubům) Spojka: 5-lamelová v olejové lázni Převodovka: 5-stupňová v bloku s motorem Převody: 1) stupeň - 1:3,636 (40:11 zubů) 2) stupeň - 1:2,187 (35:16 zubů) 3) stupeň - 1:1,155 (31:20 zubů) 4) stupeň - 1:1,217 (28:23 zubů) 5) stupeň - 1:1,040 (26:25 zubů) Řazení: nožní, první stupeň nahoru Náplň oleje v převodovce: 1 litr SAE 30-40 PP7 (PP 80) Sekundární převod: válečkovým řetězem převodový poměr: 1:2,266 (15:34 zubům) Celkový převod: 1:7,17 Rám: jednoduchý trubkový, dole otevřený s podvěšeným motorem Přední vidlice: teleskopická s hliníkovými kluzáky a hydraulickými tlumiči Zdvih předního pérování: 110 mm Náplň předních tlumičů: á 100 ccm OT Zadní vidlice: kyvná s teleskopickými tlumiči s hydraulickým tlumením Zdvih zadního pérování: 80 mm Náplň zadních tlumičů: á 50 ccm TO Kola: drátová jednoduchá (počet drátů 36) Rozměr ráfků: 1,85 B x 18" Rozměr přední pneu: 2,75 - 18" (dezén M9) Rozměr zadní pneu: 2,75 - 18" (dezén M22 nebo M9) Huštění vpředu: 1,5 atm Huštění vzadu: 2,0 atm solo, 2,5 atm se spolujezdcem Parametry: Rozvor: 1.297 mm Největší délka: 2.010 mm Šířka (přes řidítka): 700 mm Výška: 954 mm Výška sedla: 780 mm Výška stupaček: 260 mm Světlost: 180 mm Váha stroje: 76 kg Počet míst k sezení: 2 Nádrž: 10,5 litrů, z toho rezerva 1,5 litru Spotřeba na 100 km: 3,2 litru při 60 km/hod. Max. rychlost: 95 km/hod.
Motocykl byl do exposice Jihočeského motocyklového musea získán ve velmi původním a zachovalém stavu, s počtem ujetých kilometrů na tachometru pouze 8218 km.
|