JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 350 "Pérák" typ 18


Silnější, dvouválcová" verze legendárního motocyklu Jawa "Pérák" s dvouválcovým motorem 350 ccm, určená, jak říkal tehdejší tisk
"pro sportovně založené jezdce".


Výrobce uvedený v Technickém průkazu:
Zbrojovka Brno n.p., Závod Praha - Strašnice
(Made in Czechoslovakia)


Tyto stroje byly začátkem pozdější úspěšné řady třistapadesátek, které se postupně staly nosnou částí socialistického výrobního programu továrny Jawa.
foto Hošťálek Stroj s výrobním číslem motoru *12 - 5154* je motocyklem zjevně poskládaným z dílů různých sérií. Vzhledem k tomu, že většina součástí ač starších či novějších byla záměnná, a také vzhledem ke kutilské povaze českých majitelů, byly při dlouhém a intenzívním používáním takovéto kombinace dost časté.
Stručné technické údaje popisovaného stroje Jawa 350 (pérák):

Motor: 2-válcový dvoutakt v bloku s převodovkou
Typ: 12
Vrtání: Ø 58 mm
Zdvih: 65 mm
Obsah: 344 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Maximální výkon: 12 ks při 4.000 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: jednošoupátkový Jikov 2924 s otočnou růžicí přívěry filtru vzduchu
Zapalování: 6V dynamobateriové Jawa s přerušovačem a cívkou
Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele
Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14/175, Ø závitu M 14
Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni, se samočinným vypínáním při řazení
Primární převod: 3/8 x 3/8 řetězem (64 článků) v olejové lázni
Převodovka: 4-rychlostní, s nožním řazením
Sekundární převod: válečkovým řetězem ½" x 5/16" – 110 článků

Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole)
Pneu přední: 3,00 – 19
Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm
Pneu zadní: 3,25 – 19
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm

Brzdy: mechanické čelisťové,
Průměr brzdových (z novější série): Ø 160 mm

Největší délka: 2.010 mm
Šířka (přes řidítka): 700 mm
Výška: 954 mm
Rozvor: 1.297 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: 702 mm

Váha bez paliva: 120 kg
Váha pohotovostní: 132 kg
Dovolené zatížení: 160 kg
Celková přípustná váha: 292 kg

Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva)
Spotřeba: 3,25 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km)
Max. rychlost: 110 km/hod.
foto Hošťálek foto Hošťálek
Po získání byl ne zcela kompletní motocykl doplněn a renovován. Kola byla dle originálu nově nastříkaná stříbrnou barvou, obnoven chrom a proveden nový nástřik vypalovací barvou 8850. Nové výfuky dodala firma Hadrávek, Horusice. Renovaci provedl českobudějovický Pavel Šesták, který stroj i oživil a odzkoušel.
Poté byl stroj nějakou dobu součástí exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích, nejprve v ulici J.B.Schneidera, pak v objektu Solnice na Piaristickém náměstí.
foto Hošťálek Po doplnění sedlem pro spolujezdce byl na dobu neurčitou zapůjčen do motocyklového musea na hradě Kámen. Zápůjčku na Kámen nepřežila výplň sedla jezdce, v tamním prostředí degradovala, což je na tomto snímku vidět.
V závěru roku 2011 byl exponát vrácen zpět do Jihočeského motocyklového musea.



Po sezóně 2015 byl tento stroj trvale vyřazen z exposice.