|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JAWA 350 ccm typ 361 2010 - Renovace motoru A.K.D. JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
HARLEY-DAVIDSON 350 SV - typ B 1926
Lehký americký cestovní motocykl s jednoválcovým motorem 350 ccm SV.
Harley Davidson typ B
měl obsah „jen“ 350 ccm a byl nejmenším vyráběným typem. V Americe ho nebrali příliš vážně. Říkalo se mu „bejby harley“ a koukalo se na něj jako na hračku, dobrou tak pro kluky a nebo mladé dámy. Zato v Evropě se ale prodával docela dobře. Byl totiž podstatně levnější než velké typy a přitom byl konstruován stejně důkladně a poctivě. Což znamenalo, že byl mimořádně spolehlivý. To platí i o tomto vystaveném stroji, který je z expozice Jihočeského motocyklového muzea v Českých Budějovicích. Ačkoliv je a dnes už zůstane v dochovaném a nerestaurovaném stavu, je v dobré kondici, chytá na první šlápnutí a v každé sezóně absolvuje několik soutěží či srazů.
Mimořádně zajímavé na tomto stroji je, že byl upraven pro provoz se sidecarem a traduje se, že s ním v této úpravě jezdil od roku 1928 první předseda pražského Harley Clubu pan redaktor Karel Kameník.
Kromě toho, že šlo o motocykl spolehlivý a schopný podávat neuvěřitelné výkony, byl i velmi úsporný. Jeho spotřeba byla v normálním provozu do tří litrů a v novinářské soutěži spotřeby, pořádané ve dvacátých letech, ještě téměř o litr méně.
Motocykl je identifikován číslem motoru B 6640 na levé straně karteru pod přírubou válce.
Kromě toho má stroj nařízeně vyražené totéž číslo na pravé straně rámu za krkem řízení - které je ale nepůvodní, protože firma Harley-Davidson až do poválečných let rámy nečíslovala. Číslo muselo být kvůli šikaně českého úředníka, neschopného akceptovat skutečnost, že motocykl nikdy rám číslovaný neměl, dodatečně vyraženo až po sametové revoluci...
Motocykl byl původně majetkem Karla Klíra (na fotografii), což byl přítel a mechanik Vladislava Vlka - tvůrce motocyklů Hurikan. Po smrti Karla Klíra byl Harley jeho synem Františkem dovezen a prodán 5.dubna 1993 Petru Hošťálkovi do jeho Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Stroj byl v nerenovovaném stavu, značně zašlý a s korozí, ale po vyčištění karburátoru a namontování baterie pojízdný.
Kupodivu bylo v neuvěřitelně perfektním stavu původní kožené sedlo Messinger No.2 .
Dle slov Františka Klíra koupil Harleye jeho otec od někdejšího předsedy předválečného Harley Clubu Praha, redaktora Karla Kameníka (na obrázku).
Karel Kameník jej měl později upraven pro provoz se sidecarem, čemuž nasvědčují nejen udělaná přípojná oka na rámu, ale i větší řetezová rozeta zadního kola pro velmi dimenzovaný (široký) řetěz. Se spolujezdcem v sidecaru Kameník zdolával kopce jako Praděd nebo Ještěd, což se strojem této kategorie byl koncem dvacátých let značně pozoruhodný výkon. Není divu, že o tom tehdy objevila řada článků v dobovém tisku.
Při podrobné prohlídce se ukázalo, že stroj byl v historii (pravděpodobně redaktorem Kameníkem) velmi vylepšován. Obě původně falcová kola byla přepletena na 19-palcové ráfky a obuta do pneu 3,50 - 19" a kromě toho byl stroj na mnoha původně lakovaných dílech chromován. Zbytky chromu byly nalezeny na ráfcích, drátech i nábojích kol, chromovaná bývala řidítka, výfuková roura i tlumič, dále vzpěra od rámu k hlavě motoru, zadní rozeta řetězu, kolébka vypínání spojky i startovací páka (kickstarter).
V době koupě ale stroji chyběl reflektor, koncová lampička, elektrická houkačka i panel spínací skříňky na řidítkách. Reflektor a koncová lampička byly nahrazeny replikovými, místo houkačky byla namontována dobová trumpeta a originální spínací skříňku dodal přítel Jarda Štěpán z Úpice. Na řidítka byl dodán pohyblivý hledací reflektor vzadu se zpětným zrcátkem a stroj byl osazen koženými brašnami a držákem na zásobní plechovku oleje. V této podobě byl otestován na historickou původnost.
2004 Křivonoska
Po otestování Veteran Clubem České Budějovice dostal stroj průkaz historického vozidla a veteránskou poznávací značku V 3633 a vzápětí se vzdor dochovanému omšelému stavu ukázal jako velmi spolehlivý i na dlouhých tratích, absolvovaných po ose. Na tomto snímku je Petr Hošťálek na startu Veteran Rallye Křivonoska 2004, v rozhovoru s Jiřím Hořice z VCC Brno.
2004 Soběšice
Start závodu do vrchu Brno-Soběšice 2004, kam Harley přijel z Českých Budějovic samozřejmě po ose. Na startovní čáře Petr Hošťálek mezi dvěma legendami - vlevo závodník Josef Novák (88 let!) z Neratovic na Rudge, vpravo Karel Kupka, vydavatel časopisu Motor Journal (a zároveň ředitel závodu), také na Rudge.
2024
Na Veteran rallye Křivonoska byla vypsána zvláštní třída pro motocykly Harley-Davidson, tak Petr Hošťálek nabídl pro tuto akci zapůjčení popisované třistapadesátky příteli ing. Karlu Mikovi. Při přípravě byl zjištěn značně uvolněný výplet a zkorodované dráty zadního kola, které se muselo přeplést a vycentrovat.
Současně byla zjištěna i neúnosně se loupající barva na nádrži a její zanesení řepkovými složkami tak, že nebyla průchodná. Karel Mika musel odstranit nevyčistitelné originální vnitřní sítko, drobné promáčkliny nechal vyklepat a pak nádrž vylil benzínuvzdornou barvou a přelakoval ji.
Následně bylo provedeno přetestování i STK a stroj byl zaregistrován pod značkou 03V-219.
2024 Veteran rallye Křivonoska
Kromě pečlivé přípravy stroje vyladil Karel Mika i sebe. Podle dochované dobové fotografie si dokonce nechal udělat i stejný nápis na svetr, s jakým na tomto stroji jezdil v roce 1928 redaktor Kameník, jak Karel s úsměvem dokládá na druhém snímku.
Jako velmi zkušený jezdec s citem pro jakýkoliv stroj, zvládal Karel Mika bravurně i motocykl americký, vyznačující se nožní spojkou. Jeho jistotu ostatně dokumentuje i během jízdy zachycený suverénní výraz tváře...
Také v případě Karla Miky se sázka na hostujícího jezdce vyplatila:
Tým Petra Hošťálka reprezentoval nejen elegancí svého dobového oblečení, ale i sportovním výkonem, kdy dosáhl na stříbrný věnec za dosažení druhého místa v kategorii velmi zkušených jezdců Harley-Davidson! Zleva: první Tomáš Kohout (HD 42WLA), druhý ing. Karel Mika (HD typ B 1926), třetí , čtvrtý Jindra Slabý junior (HD 1200) |