|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 11 - 1961 AERO - MINOR PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JAWA 350 ccm typ 361 |
|
ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929
Anglický cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, určený jak pro sportovní jízdu sólo, tak i pro jízdu se sidecarem.
Výrobce: ARIEL WORKS Ltd., Birmingham England.
Motocykl, který od prvního majitele (architekta z Prahy) získal v mimořádně zachovalém a původním stavu sběratel arielista Ivan Hájek z Brunšova a následně jej prodal Jiřímu Švarcovi z Jankova u Č. Budějovic. Od toho stroj získal Petr Hošťálek pro exposici Jihočeského motocyklového musea.
Stroj byl už jako nový vybaven na přání kupujícího dražší příplatkovou elektrickou výzbrojí od firmy Bosch, a také pomalejším převodem kvůli sidecaru Favorit typu "pantoflíček" od firmy Josef Tůma, Praha-Žižkov. Když ale Ivan Hájek motocykl od původního majitele kupoval, sidecar kvůli nedostatku prostoru pro garážování odmítl a odvezl si jenom sólo motocykl. Na stroji jsou vyměněné pouze tlumiče výfuků od firmy Vintage Replika Jiří Hořice - Brno (místo původních prorezavělých) a gumové návleky rukojetí. Stroj byl otestován na historickou původnost a dostal veteránské číslo V 3633.
Technické údaje Ariel 500 ccm "De Luxe" OHV typ F:
Motor: stojatý čtyřtaktní jednoválec Vrtání: Ø 81,8 mm Zdvih: 95 mm Obsah: 498 ccm Výkon / otáčky: 18 ks při 5.400 ot.min. Ventilový rozvod: OHV, s krytými tyčkami, ale otevřenými ventily Karburátor: dvoušoupátkový, Amal Mazání: oběžné se suchým karterem Olejová nádrž: 2 litry (pod sedlem) Zapalování: magnetem Bosch s mechanicky (páčkou) řízeným předstihem Elektrická výzbroj: Bosch 6 V (na přání za příplatek) Objem nádrže: 12 litrů Primární převod: řetězem Spojka: vícelamelová, suchá Převodovka: Burman, třírychlostní, s vývodem pro rychloměr Řazení: ruční pákou po pravé straně vedle nádrže Sekundární převod: řetězem Rám: trubkový uzavřený, pod motorem dvojitý Přední vidlice: trubková paralelogramová s centrálním pérem Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný Parametry: Délka: 2.180 mm Šířka: Výška: 1.020 mm (přes reflektor) Rozvor: 1.420 mm Váha: Spotřeba: 3,8 l / 100 km (sólo) Max. rychlost: 115 Km/hod. sólo
V této podobě byl stroj zařazen do exposice Jihočeského motocyklového musea v objektu Solnice v Českých Budějovicích.
2014
Na jaře toho roku přislíbil Petr Hošťálek stroj připravit pro výstavu "POŠTA JEDNOU STOPOU", pořádanou od 21. června 2014 Poštovním muzeem ve Vyšším Brodě. Ariel byl proto doplněn o nákladní poštovní sidecar "Favorit" od výrobce Josef Tůma, Praha-Žižkov. Renovaci karoserie sidecaru provedl Miroslav Tlášek, České Budějovice.
Lakování karoserie sidecaru provedla firma Holomel, Staré Hodějovice.
Za perfektní ruční olinkování sidecaru patří dík Vítu Vávrovi z Lišova u Českých Budějovic.
Mimořádné poděkování patří Zdeňku Rufferovi z Výtvarné školy V. Hollara v Praze za dokonalé vodoobtisky prvorepublikové Československé pošty, provedené původní technologií podle vzoru, zapůjčeného z Poštovního muzea v Praze.
2014
Ariel 500 F s poštovním sidecarem Favorit firmy Tůma-Žižkov jako exponát výstavy "Pošta jednou stopou". Snímek je z vernisáže, která proběhla v sobotu 21. června 2014 v Poštovním muzeu ve Vyšším Brodě (v areálu cisterciáckého kláštera).
Poslední den výstavy "Pošta jednou stopou" byl ve znamení skutečné motocyklové pošty, kdy Petr Hošťálek v dobové pošťácké uniformě a koženém služebním kabátu absolvoval s Arielem trasu Vyšší Brod - Rožmberk - Krumlov - Č. Budějovice - Milevsko - Sedlčany - Praha, v sidecaru se skutečně přepravovaným a orazítkovaným nákladem poštovních zásilek k filatelistické výstavě, pořádané na Výstavišti Letňany.
A koncem sezóny 2014 opět z výstavy doma - Ariel před Jihočeským motocyklovým museem v Českých Budějovicích, na Piaristickém náměstí.
2023 - Stěhování Jihočeského motocyklového musea do Plzně
Snímek z přípravy nové exposice DEPO - MOTO - ART pod hlavičkou nadace Plzeň sobě.
2024 - Výstava "ARIEL v Českých zemích"
pořádaná Technickým muzeem Brno v lednu až dubnu 2024. Jedním z exponátů byl i Ariel s poštovním sidecarem ze sbírky Petra Hošťálka. |