|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP TAP - sidecary Tlustoš Kbely ERA - sidecary OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
INDIAN Police Scout 45 - 1929
Rychlý dvouválcový motocykl, nejzdařilejší typ firmy Indian, s oblibou používaný americkou policií.
Výrobce: Indian Motorcycle Company, Springfield, Massachussets, U.S.A.
Motor:
čtyřtaktní vidlicový dvouválec SV, sešroubovaný do jednoho bloku s převodovkou Vrtání / Zdvih: Ø 73,2 mm x 89 mm Obsah: 745 ccm Výkon / otáčky: 7/ 18 ks Karburátor: Schebler de Luxe Elektrická výzbroj: Zapalovací magnet Splitdorf a dynamo Splitdorf 6V Objem benzínové nádrže: 12,9 litru Objem olejové nádrže: 2,26 litru Parametry: Délka: 2220 mm Šířka: 850 mm Výška: 1020 Rozvor: 1 500 mm Váha stroje: 168 kg Užitečné zatížení: 150 kg Spotřeba: 4 - 4,5 l / 100 km Max. rychlost: 125 km/hod.
Indian 750 ccm model 101, označovaný jako „POLICE-SCOUT“ byl nejzdařilejším typem z celé řady populárních „Scoutů“, které americká továrna Indian ve Springfieldu vyráběla. Normální Scouty měly motory s obsahem 600 ccm. Zato u POLICE-SCOUTA byl obsah zvětšen na 750 a byly použity lehké hliníkové písty, takže tento motocykl byl schopen už v roce 1929 dosahovat rychlosti 125 km za hodinu. Tudíž to byl nejrychlejší ze všech tehdy vyráběných Indianů a tak byl s oblibou používán americkou policií. Odtud jeho jméno.
Firma Indian byla kolem roku 1929 největší motocyklovou továrnou na světě a odjakživa byla pro značku Harley Davidson největší konkurencí. Zanikla však počátkem šedesátých let a dnes jsou tradičně rudé stroje s nápisem Indian jedinými motocykly, které jsou na harleyských klubových srazech vítány. POLICE-SCOUT typu 101 je nízký, dlouhý, s dobře odpérovaným sedlem a mimořádně příjemnými jízdními vlastnostmi i na tak nekvalitních silnicích, jaké u nás v roce 1930 byly. Přesto si zkuste představit stopětadvacetikilometrové tempo v době, kdy neexistoval ani metr asfaltové vozovky a kromě hůř či líp dlážděných městských ulic byla většina silniční sítě jen s prašným povrchem!
Takto stroj vypadal, když jej jeho současný majitel Petr Hošťálek v roce 1961 v Liberci koupil. Tehdy za něj zaplatil celých 300,- Kčs a to byl v ceně zahrnut ještě jeden kompletní odhlášený stroj stejného typu, tak zvaně "na součástky", neboť již neměl platnou poznávací značku.
Snímek je z téhož roku, kdy s ním Petr Hošťálek vyrazil spolu s kamarádem Skanderou (na snímku) na návštěvu do Litoměřic.
Pokud se vám rudý policejní Indian líbí, můžete si jej v Jihočeském motocyklovém museu zakoupit na této pohlednici.
|