JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


MANET 90 - 1949

Lehký dvoutaktní motocykl vyráběný n.p. Považské strojárne, Považská Bystrica.

foto Hošťálek Lehký dvoutaktní motocykl vyrobený v roce 1949.

Výrobce:
Považské strojárne n.p., Považská Bystrica

Číslo rámu: 31132
Číslo motoru: 31132
Tento exponát Manet 90 po starší pěkné renovaci ve funkčním stavu a se SPZ byl získán výměnou za pojízdný nerenovovaný motocykl ČZ 175 Standard z roku 1946, rovněž ve funkčním stavu a se SPZ.
Technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoupístový dvoutakt v bloku s převodovkou
Vrtání obou válců: Ø 32 mm
Zdvih: 56 mm
Obsah: 90 ccm
Výkon / otáčky: 3,5 ks při 3.800 ot.min.
Karburátor: Jikov 2916
Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto PAL 6 V
Objem nádrže: 7 litrů

Základní parametry:
Rozvor: 1 235 mm
Délka: 1 890 mm
Šířka: 720 mm
Výška: 910 mm
Váha:
Spotřeba: 1,4 - 1,6 l / 100 km
Max. rychlost: 65 km/hod.
archiv Hošťálek Technický průkaz
Manet byl získán včetně původního Typového osvědčení motorového vozidla
č. 591321 ČS z roku 1949, na němž bylo razítko první přidělené poznávací značky
M-ČT 1949 (nádherně korespondující se skutečností, že byl z Moravy, evidován v Českém Těšíně, a vyrobený v roce 1949).
Manet-pojistení_MINI Pojištění zákonné odpovědnosti
bylo první základní a neoddiskutovatelnou povinností majitele, aby s vozidlem směl vyjet na silnici.
foto Hošťálek foto Hošťálek Shodná čísla motoru i rámu 31132
uvedená v Technickém osvědčení souhlasí s čísly vyraženými na motoru a na štítku rámu.

Zápis v Technickém osvědčení dokládá, že s přetypováním na dvě osoby se mění vlastní váha (o nosič, tandemové sedlo a stupačky), také povolené zatížení a je připsána možnost použití únosnějších pneu 2,75 - 19.
archiv Hošťálek archiv Hošťálek 4. dubna 1953 byl stroj proti kolku v hodnotě 100,- Kčs přetypován pro přepravu dvou osob.
Zápis v Technickém osvědčení dokládá, že přetypováním se mění jednak vlastní váha (zvýšená o váhu nosiče, tandemového sedla a zadních stupaček), jednak povolené zatížení. Současně je připsána možnost použití únosnějších pneumatik 2,75 - 19. Maximální rychlost při jízdě ve dvou byla úředně snížena na dovolených jen 45 km/hod.
Poslední kolo 2010
Stroje nižších kubatur (a dvoutakty obzvlášť) nejsou právě oblíbenou parketou Petra Hošťálka. Přesto ale vytáhl Maneta z musejní exposice v Solnici, aby ho vyzkoušel při příležitosti poslední akce sezóny 2010, pořádané Veteran Car Clubem České Budějovice.
Tady je zachycen před restaurací v jihočeských Strážkovicích (v pozadí klubový kolega Jirka Šindelář)...
archiv Hošťálek 11. - 14. srpna 2016
Pro popisovaný musejní exponát (vpravo) bylo brutální akcí přihlášení do 24-hodinového terénního závodu v Kytíně.
Petr Hošťálek spolu s Miloněm Dvořákem a kamarádem Michalem Hojdou přihlásili do tohoto závodu jednak naleštěněného Maneta z musejní exposice (vpravo), jednak Maneta v dochovaném stavu z Miloňovy kolekce historických motorek. Na snímku zleva Hojda, Dvořák a vpravo Hošťálek.