JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 350 ccm typ 638 - 1985

Motocykl v policejní úpravě z roku 1985.

Výrobce:
JAWA, n.p. Týnec nad Sázavou

Motocykl získaný v originálním stavu od někdejšího policisty, který s ním sloužil. Po vyřazení stroje z činné služby si jej v květnu 1997 odkoupil do soukromého vlastnictví.
Technické údaje:

Druh vozidla: Motocykl sólo
Kategorie: MT L3
Výrobce: Jawa n.p. Týnec nad Sázavou
Tovární značka a typ: Jawa 350 / 638-0-03
Rok výroby: 1985
Barva: žlutá základní v kombinaci s bílou

Motor: dvouválcový paralelní dvoutakt v bloku s převodovou skříní
Výrobce motoru: ČZM o.p. Strakonice
Typ motoru: Jawa 638-300
Rok výroby motoru: 1985
Vrtání: Ø 58 mm
Zdvih: 65 mm
Obsah: 343,5 ccm
Kompresní poměr: 1 : 9,8
Výkon: 17 kW / 5.250 ot./min. (23 koní při 5.250 ot./min.)
Nejvyšší přípustné otáčky: 5.750 ot./min.

Karburátor: Jikov 28-29 CE
Elektrická výzbroj: Pal 12 V
Dynamo: 12V/180W
Svíčky: Brisk NR15C (N15C), nebo Champion L78

Primární převod: dvojitým řetězem (Duplex) 2 x 9,525 x 4,77 (66 článků)
Spojka: lamelová, v olejové lázni
Převodovka: čtyřstupňová v bloku s motorem
Řazení: nožní, vlevo (páka kombinovaná s kickstarterem)
Sekundární řetěz: 12,7 x 7,75 (126 článků + spojka)

Kola: drátová, 18" palcová
Ráfky: 2,15 B x 18"
Pneu přední: 3,25 - 18
Pneu zadní: 3,50 - 18

Brzdy: mechanické čelisťové
Brzdové bubny: Ø 165 mm, plnonábojové,

Rám: dvojitý trubkový
Přední vidlice: teleskopická s hydraulickým tlumením
Zdvih př. kola: 150 mm
Zadní vidlice: kyvná, podepřená dvojicí teleskopických jednotek
Zdvih zad. kola: 90 mm

Parametry:
Rozvor: 1 370 mm
Délka: 2 060 mm
Šířka: 770 mm
Výška: 1 110 (bez plexiskla)
Světlost: 120 mm

Váha pohotovostní: 167 kg
Povolené zatížení: 180 kg
Celková přípustná váha: 347 kg

Objem nádrže: 17 litrů
Spotřeba: 3,8 l / 100 km (měřeno při rychlosti 73 km/hod.)
Vnější hluk: 83 dB (za jízdy)
Max. rychlost: 125 km/hod.
Majitel (bývalý policista) používal odkoupený motocykl v takto odstrojené, téměř civilní, podobě.
Všechny díly původní policejní výstroje, tedy kapotáž řidítek včetně plexi, spodní kryt nohou, anténu, zadní zastavovací STOP svítilnu ale měl uložené a při prodeji do Jihočeského motocyklového musea tyto díly k motocyklu přidal.
Po získání stroje do sbírky Jihočeského motocyklového musea byl stroj ne renovován, nýbrž pouze postupně dostrojen do původního "služebního" stavu, takže zůstal včetně drobných autentických šrámů z provozu.
První etapou bylo namontování laminátové policejní kapotáže řidítek s plexi, dále zadního zastavovacího STOP světla a antény, se kterými stroj v době své služby jezdil.
Druhou etapou dostrojení pak bylo namontování originálního krytu kolen.
Při té příležitosti byl vznesen dotaz na šéfa českobudějovických policejních dílen, proč má motocykl nápisy Policie a nikoliv VB, jak by u žlutobílého provedení mělo být?
Odpověď zněla: protože stroje, které přesluhovaly přes rok 1990 už nestálo zato přestříkávat na bílo-zelené, jen se, podle interní směrnice, odstranily nápisy VB a místo nich nalepily nápisy POLICIE.

S ukončením sezóny 2017 byl tento exponát trvale vyřazen z exposice musea.