|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION závodní silniční - 1960 ZETOR 25 - traktor JAWA 500 OHC model 15 - 1953 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
BMW R47 - závodníZávodní motocykl, vzniklý úpravou sportovního typu BMW R47 (500 ccm OHV) vyrobeného v roce 1928. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Motocykly BMW typu R47 vyráběné v letech 1926-28
byly i v sériové podobě stroje s velmi sportovním charakterem. Se svými čtvercovými motory Ø 68 x 68 mm a zcela zakrytým ventilovým rozvodem OHV dosahovaly maximální rychlosti 110 km/hod. i víc, a protože dávaly možnost úpravy na ještě vyšší výkon, byly často (a úspěšně) přestavovány na privátní závodní stroje. Tohle je klasická ukázka takové úpravy. Citlivou renovaci v příkladné kvalitě provedl Miloň Dvořák.
Technické údaje závodního motocyklu BMW R47:
Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec Typ: M 51 Číslo motoru: 35286 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 494 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon cca: 20 ks při 4.500 ot./min. Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Válce: ze šedé litiny Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily Klikový hřídel: lisovaný Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé Ojniční ložiska: válečková Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele Náplň oleje: 2 litry Karburátory: dva, montované přímo na sací hrdla hlav válců Elektrická výzbroj: zapalovací magnet orig. Bosch FF2 levotočivý Svíčky: orig. Bosch W 175, dnes Brisk Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu) Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem Typ: G 44 Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže Převodové poměry: 1. rychlost - 1 : 2,5 2. rychlost - 1 : 1,6 3. rychlost - 1 : 1,1 Sekundární převod: hřídelem Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 Celkové převody: 1. rychlost - 1 : 10,96 2. rychlost - 1 : 6,57 3. rychlost - 1 : 4,7 Kola: drátová Přední kolo: 21", 40 drátů Pneumatika: 3,00 - 21 Avon Spedmaster s vodícím vzorkem Zadní kolo: 19", 40 drátů Pneumatika: 3,25 - 19 nebo 3,50 – 19 Mitas H-02 Rám: trubkový uzavřený dvojitý, orig. R 47 Číslo rámu: 5421 Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky, orig. R 47 Pérování: listovým pérem s pomocným protilistem, orig. R 47 Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per, orig. R 47 ale posunuté vzad Stupačky: posunuté vzad, sklopné zn. Gefrag na zvlášť udělaných držácích Stojan: trubkový centrální originálního provedení R 47 Přední brzda: originální čelisťová půlbubnová, s přidaným záchytem reakce Ovládání: pravou ruční páčkou bowdenem Zadní brzda: vnější čelisťová na buben hnacího hřídele, orig. R 47 Ovládání: původním nožním pedálem Výbava: Horní brýle vidlice pro uchycení řidítek víc vpředu (orig. dle katalogu BMW) Závodní řidítka (repliková á la Ernst Henne) v originál BMW stavitelných držácích Otočná plynová rukojeť Magura Otáčkoměr dobový firmy Hamo - Tachometer Karlsruhe, montovaný místo tachometru v nádrži Přídavná nádrž pro zvětšení dojezdu (původní dobová výroba) Přídavné sedlo na zadním blatníku (kanada) Seřizovatelný tlumič řízení, příplatkový originál dle katalogu BMW Výfuky se závodními koncovkami (megafony) Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka: 800 mm (přes válce motoru) Výška: 950 mm Rozvor: 1.410 mm Výška sedla nad zemí: 720 mm Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg Objem originální nádrže: 14 litrů Objem přídavné nádrže: 4,5 litrů Max. rychlost: přes 110 km/hod. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Historie stroje:
Motocykl s číslem motoru 35286 byl dle tovární identifikace vyroben 31. ledna 1928 a 15. února 1928 byl expedován pražskému zástupci firmy BMW ing. A. Holečkovi. Z doby před druhou světovou válkou se o stroji, jeho prvním, ani jeho dalších majitelích žádné záznamy či fotografie nedochovaly. Majitelem stroje v letech 1961-1968 byl Petr Kadaník z Liberce, pak jej prodal současnému majiteli Petru Hošťálkovi. Když v roce 1961 spolu stroj v Jablonci n/N. kupovali, původní majitel jim tvrdil, že pokud ví, kdysi se s ním závodilo. Dokládal to vývodem pro otáčkoměr od vačkového hřídele a také upraveným vypínáním spojky se záchytem bowdenu plynu vlevo dole na boku skříně převodovky. Tato předělávka byla nutná kvůli montáži dvou karburátorů, protože v originálu mají stroje BMW R 47 záchyt bowdenu plynu na těle karburátoru, společného pro oba válce.
Na tomto snímku je Petr Kadaník s popisovaným strojem, zachycený nad schody v Arbesově ulici, kde tehdy Petr Hošťálek bydlel. O půl roku později si stroj stejného typu koupil v Liberci i on a oba přátelé je používali v běžném provozu. V té době šlo o motocykly už značně staré, za dobu jejich existence mnohokrát předělávané a vylepšované.
Největšími změnami, se kterými Petr Kadaník motocykl na fotografii koupil, byla přední vidlice z kývačky, přední kolo z péráka, úprava rámu pro sedlovou nádrž a amatérsky odpérované dvojsedlo vlastní výroby.
Přátelé Kadaník (BMW R47) a Hošťálek (zatím ještě s tátovou ČZ 175 Special) na dobovém snímku ze společného výletu, jak se tehdy jezdilo: ve svetrech a bez přilby, jen s brýlemi (většinou slunečními), zato ale s nezbytnými kytarami.
O měsíc později si už i Petr Hošťálek koupil stejný stroj BMW...
Tady už Petr Hošťálek při výměně vyběhaných pouzder teleskopů svého bavoráka (také předělaného na vidlice z kývačky Jawa), zatímco v pozadí stojí opřený o kamennou podezdívku domu v Purkyňově ulici 14/547 teď už na bílo přestříkaný Kadaníkův stroj s vymontovanou rozvodovkou zadního kola kvůli vylámaným zubům hrušky.
Opravy, i značného rozsahu, se dělaly v hodně provizorních podmínkách. Takhle probíhala výměna lamely spojky a současně s ní i oprava vyskakující dvojky v převodovce. Úspěšný zásah proběhl za jedno odpoledne na žulových schodech v zahrádce libereckého domu Purkyňova 14, následný den už bylo hotovo a mohlo se jet na výlet...
Jediný tehdy dostupný těsnící tmel na skříně motorů a převodovek byl Hermosal, tmavohnědý táhnoucí se roztok šelaku v lihu, který se prodával v obchodech Mototechna nebo specializovaných Drogeriích.
Říkalo se, že největší rozkoš každého motoristy je roztírat jej po těsněných plochách vlastním prstem...
Dva roky nato oba přátelé přesedlali do aut - Petr Kadaník do dvoudvéřového osobního BMW 303 a Petr Hošťálek do sportovního BMW 315/1. Když v roce 1968 oba nastoupili do AZNP-Škoda Mladá Boleslav (Kadaník do Vývoje a Hošťálek do připravovaného muzea) koupil Petr Hošťálek Kadaníkův motocykl BMW R47 do své sbírky.
Renovace byla dokončena v roce 2023
a takhle vypadá výsledek: vlevo závodní BMW R47 (původně Kadaníkův nyní Hošťálkův) vpravo cestovní BMW R47 (původně Hošťálkův nyní Miloně Dvořáka)
Miloň Dvořák při názorné ukázce "závodního" posazu pro kolemstojící diváky a při demonstraci akcelerace stroje na parkovišti Veteran rallye Křivonoska 2023.
Na pohledu zepředu je vidět, o co jsou válce impozantního boxer motoru širší než závodní řidítka...
A konečně fotka z prvního opravdu "ostrého" nasazení - Miloň Dvořák v dobové kůži i přilbě v závodě do vrchu Brno-Soběšice 2023.
|