JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949


Stav, jak dvoumotorový Petrákův speciál 2 x 125 ccm vypadal v roce 2009 (foto Hošťálek) Silniční závodní motocykl, postavený v roce 1949 budějovickým závodníkem Zdeňkem Petrákem ve spolupráci s tehdy ještě soukromou autodílnou Františka Mareše (Lidická ulice, České Budějovice).
Na snímku je stroj ve stavu, jak byl vystaven na oslavách 90. let podniku ČZ ve Strakonicích 19. září 2009.

Foto Hošťálek

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Autentické fotografie z roku 1950, kdy stroj jezdil s upravenými sériovými hlavami válců a bez tlumičů výfuků, jen s prodlouženými koleny výfuků.
foto: Marcel Mareš (1950) foto: Marcel Mareš (1950)
Motocykl měl dva na vysoký výkon upravené motory ČZ 125 t zamontované vedle sebe do sériového cestovního rámu. Motory byly propojené na klikové hřídeli pružnou Hardy-spojkou.
Úprava motorů pro závody spočívala v jejich vyladění na vyšší výkon zvýšením komprese, úpravou sání (polospádové karburátory) a zaslepením otvorů v klikových hřídelích.
Podvozek zůstal sérový, beze změn. Jedinou výjimkou byly přivařené příruby pro upevnění šikmých chromovaných vzpěr motorů.

Pro přední kolo získal Zdeněk Petrák závodní brzdový buben z Vlkova Hurikana, zadní kolo mělo původní sériovou brzdu ČZ 125t. Až po zkušenostech z prvních závodů bylo zadní kolo doplněno o druhý úzký brzdový buben z motocyklu DKW, nalisovaný na původní náboj zadního kola z pravé strany. Toto zdvojení zadní brzdy se okamžitě ukázalo jako velmi šťastné řešení, brzdný účinek měl citlivý měkký nástup, ale s přibývajícím tlakem na pedál brzdilo zadní kolo velmi účinně. S Petrákovým Speciálem se dalo vyhrávat nejen co do výkonu, ale i "na brzdy"...

Setrvačníkové magnetové zapalování bylo ponecháno pouze v pravém motoru. Osvětlovací cívka z něj byla demontována a místo ní byla namontována druhá zapalovací cívka pro levý motor.
Pro porovnání s předchozími snímky:
Petrákův speciál po citlivé renovaci, kdy byl repasován do pojízdného stavu, ale přitom opticky, i co do použitých součástek, ponechán tak, jak vypadal po skončení své závodní kariéry.
To znamená, že zůstal se speciálními Petrákem vysoustruženými hlavami válců a s tlumiči výfuků (prázdnými, bez přepážek), ale dodnes s původními ručně vyklepanými hliníkovými blatníky, původním dřevěným sedlem s originálním koženkovým potahem, držáčkem na náhradní svíčky a dobovými pneumatikami.

Foto Hošťálek
Technické údaje:

Motory: dva pro vyšší výkon upravené motory ČZ 125 t, montované vedle sebe
Spojení: pružnou gumotextilní Hardy-spojkou mezi klikovými hřídeli
Sání: úprava pro šikmou montáž polospádových karburátorů
Vrtání: Ø 52 mm
Zdvih: 58 mm
Obsah: 2 x 123,2 ccm
Kompresní poměr: 1 : 8,5
Výkon: odhadem 13 ks (nikdy nebyla příležitost změření na brzdě)
Karburátory: Jikov 2928 SZ, montované šikmo (polospádově)
Zapalování: setrvačníkové magnetové PAL, upravené na dvě zapalovací cívky
Spojka: vícelamelová, z typu ČZ 125c, běžící v olejové lázni
Převodovka: třírychlostní, pouze v jednom motoru, s rychlejším 1. stupněm
Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x 5/16"

Přední kolo: 19" drátové, se širokým hliníkovým nábojem z motocyklu Hurikan
Přední pneu: 2,50 - 19 Barum
Zadní kolo: 19" drátové, s upraveným nábojem s brzdami z obou stran
Zadní pneu: 2,75 - 19 Barum

Rám: sériový z motocyklu ČZ 125t, upravený přivařením přírub pro šikmé vzpěry motorů
Přední vidlice: sériová z motocyklu ČZ 125t
Řidítka: upravená, široká pouze mm.

Objem nádrže: 9,5 l

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Váha:
Spotřeba: neudávala se
Max. rychlost: neudávala se, kolísala dle použitého převodu
28. června 1953
startoval Zdeněk Petrák s "dvojčetem" v Telči, na třetím ročníku místního rychlostního závodu "Mezi dvěma branami", kde absolvoval nejen třídu dvěstěpadesátek, ale, jak je zřejmé z programu, přihlásil se i do třídy do 350 ccm.
Umístění není známo.
Ze závodu "Mezi dvěma branami" v Telči je tento Petrákův diplom (dnes ve sbírce Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích)
16. srpna 1953
startoval Zdeněk Petrák v Třeboni, v devátém ročníku závodu "Zlaté kolo", kde ve třídě do 250 ccm získal druhé místo za Václavem Kvěchem. Třetí tehdy dojel Simandl z Divišova.
19. září 1953
Dobová fotografie Zdeňka Petráka z prvního ročníku rychlostního okruhu Hluboká nad Vltavou a plaketa za účast v tomto závodě, kterou Petrák získal.
Jel tehdy pod startovním číslem 32 a zatím ještě jen s výfukovými rourami bez tlumičů, které na stroji použil až v pozdějších závodech.
Na fotografii je zřetelně vidět, jak byl jeho dvoumotorový speciál vlastně malý. Rozměry odpovídal sériové lidové stopětadvacítce a jeho korpulentní jezdec měl dost starostí se na něj poskládat - občas se mezi diváky ozývalo "Petrák - jede metrák", to ale nevadilo, aby mu hojně nefandili.

Zdeněk Petrák byl českobudějovický matador, bydlel na konci okrajové čtvrti Rožnov, v menším rodinném domku. Mnoho lidí mu fandilo. Jednak proto, že jako závodník byl dobrý, dojížděl na prvních místech, jednak ho spousta lidí znala osobně, protože dělal instruktora v autoškole a půlku Budějovic naučil jezdit...

Fotografie je od Marcela Mareše, syna majitele autodílny, kde motocykl vznikal.
Plaketu do sbírky Petra Hošťálka věnoval zeť Zdeňka Petráka.
Na snímku ze startu Lochotínského okruhu v Plzni je vidět, jak měl Petrákův dvouválec, složený ze dvou upravených strakonických "téček" (vpravo, start. č. 26), o dost lepší odpich, než konkurenční upravené "péráky". Těsně po odmávnutí už byl o půl stroje před konkurencí.
V tomto závodě startoval i Hurikan 250 ("Rychlík"), řízený Františkem Irmišem (start. č. 46), na fotografii zcela vlevo, jak stroj roztlačuje.
Fotografie od Karla Peláka z VCC Plzeň.
Stylově čistá a razantní jízda znamenala v případě Lochotínského okruhu v Plzni úspěch. Zdeněk Petrák zaslouženě a s náskokem zvítězil...
Fotografie od Karla Peláka z VCC Plzeň.
... a to už je snímek z čestného kola.
Vítězný Zdeněk Petrák s rozzářeným úsměvem (start. č. 26) je uprostřed. Oba jeho poražení poněkud podmračení konkurenti startovali na upravených jednoválcích Jawa 250 pérák, což potvrdilo to, co Zdeněk Petrák vždycky říkal: že při stejném obsahu je vždycky dvouválec rychlejší než jednoválec...

Petrákovo vítězství ovšem mělo dohru - on, i František Irmiš, který v Plzni startoval s favorizovaným Hurikanem, ale skončil až za Petrákem, byli zaměstnáni v českobudějovickém Motor-Unionu. A tak se oba konkurenti v následujících dnech vzájemně dobírali. Jak dodnes tehdejší zaměstnanci vzpomínají, Irmiš porážku těžce nesl a ještě dlouho za to častoval Petráka nejrůznějšími kanadskými žertíky a schválnostmi.
Fotografie od Karla Peláka z VCC Plzeň.
Zdeněk Petrák startoval s dvoumotorákem na Hluboké n/Vlt. i v roce 1954.
Na prvním snímku je se strojem kamarád Marcel Mareš těsně před závodem, na druhém už Zdeněk Petrák v průběhu závodu do 250 ccm - v tomto ročníku už byl stroj vylepšen jinými tlumiči výfuků a doplněn o druhou brzdu v náboji zadního kola.
Třebíč 1956
Že Petrákův "dvomotorák" opravdu jel, o tom svědčí i tahle fotografie ze IV.ročníku Třebíčského motocyklového okruhu z roku 1956, kde je vidět, jak po razantní akceleraci se přední kolo na chvíli zvedlo do vzduchu...

Na "dvoumotoráku" si Petrák vyjezdil druhou výkonnostní třídu, což bylo příležitostí postoupit v závodní kariéře výš a přesedlat na výkonnější tovární stroj...
Zdeněk Petrák po úspěšném zahájení své závodní kariéry na "dvoumotoráku" z Marešovic dílny dostal možnost závodit na Walterově čtyřtaktní dvěstěpadesátce ČZ - Walter OHC, přidělené autoklubem. Zpočátku s ní měl problémy, které se vyřešily až po konzultaci přímo z konstruktérem - pan Walter zjistil, že na Petrákově stroji nebylo dořešeno odvětrání karteru, kvůli čemuž neměl motor předpokládaný výkon.
Na tomto snímku už ale bylo vše v pořádku, Petrák (vpravo) opět na Lochotínském okruhu v Plzni s věncem na krku - i když už ne s původním dvoumotorovým "Speciálem"...
Martin Kordina před garážemi v ulici U cihelny - foto Hošťálek Závodní speciál Zdeňka Petráka objevil, získal, a následně do původního stavu renovoval začátkem osmdesátých let Martin Kordina, tehdejší předseda Veteran Car Clubu České Budějovice.
Renovace byla provedena velmi citlivě, bez zásahů do původnosti a autentičnosti stroje. Na snímku je Martin Kordina po jejím dokončení.
Do exposice Jihočeského motocyklového musea byl Petrákův závodní speciál nejprve zapůjčen. O řadu let let později pak byl od Martina Kordiny pro museum odkoupen.
Petrákův závodní motocykl na Výstavě historických vozidel v domě kultury "Armáďák" v Českých Budějovicích, pořádané Veteran Car Clubem Č. Budějovice v roce 1983.
V roce 1983 se Martin Kordina s Petrákovým speciálem přihlásil na exhibiční jízdy historických závodních strojů, vložených mezi závody jednotlivých kategorií silničního motocyklového okruhu v Jindřichově Hradci. Na prvním snímku je motocykl po složení z vleku, na druhém Martin Kordina nastupuje na start.
Martin Kordina na startu pacovské jízdy veteránů, pořádané k 80.výročí založení Mezinárodní motocyklové federace FIM v roce 1984.
2009 - v tomto roce přivezl Petr Hošťálek Petrákův dvoumotorový speciál z exposice Jihočeského motocyklového musea do Strakonic, aby jej představil na oslavě 90. výročí vzniku továrny ČZ.
Petr Hošťálek přiváží Petrákův motocykl do parkoviště ČZ Strakonice. Petrák Speciál 2 x 125 ccm vystavený v exposici závodních strojů ČZ.
Petr Hošťálek s Petrákovým speciálem při prezentačním fotografování při oslavách ČZ Strakonice - 2009...
... a detailní fotografie stavu motocyklu v roce 2009 -foto Hošťálek.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Petrákův úspěšný dvoumotorový speciál se stal inspirací pro několik dalších jezdců:
Plánkův speciál
O tři roky později, v roce 1954, postavil obdobně řešený stroj Jiří Plánek ze Strakonic, ale s tím, že použil už novější motory řady ČZ 125c. Ty se daly, díky větším kanálům a menší klice, mnohem lépe upravit na vysoký výkon. Jako podvozek použil upravený rám z péráka, protože byl přesvědčen, že stopětadvacítkový rám ČZ je pro dva "našlápnuté" motory příliš slabý a tudíž riskantní. Logická tudíž byla i kola z péráka. Jako co nejlehčí posloužil úzký přední blatník adaptovaný z motorového kola ČZ.
Plánkův dvoumotorák (vzadu s kluzákovým pérováním) měl svou premiéru na Nepomuckém trojúhelníku v roce 1955, odkud je tento snímek z archivu Jiřího Plánka.
Fialův speciál
Další dvoumotorový speciál, rovněž inspirovaný Zdeňkem Petrákem, si postavil i nadějný budějovický motocyklový závodník Miroslav Fiala (na snímku), který jezdil nejen silnice, ale i soutěže, plochou dráhu a dokonce i motokáry.
Jako strakonický Plánek, i on použil již novější motory řady ČZ 125c. Zadní kolo už ale měl, na rozdíl od Petráka i Plánka, odpérované kyvnou vidlicí a vpředu použil široký brzdový buben z prvních kývaček (foto z archivu Miroslava Fialy).
Krátce po dokončení svého dvoumotorového motocyklu se Miroslav Fiala těžce zranil na mistrovském závodě v Kdyni u Domažlic, kde po startu došlo k hromadné havárii.

Kvůli zdravotním následkům téhle havárie musel Fiala závodění nechat a jeho dvoumotorový speciál koupil Alois Mareš, motocyklový závodník z Lomnice nad Lužnicí, tady na snímku z roku 1963 (foto z pozůstalosti Aloise Mareše).
KOMENTÁŘE:

21.2.2011 Jirka Pollak:
Milý Petře, máš ty stránky jak mají být: jsou přehledné, informativní a líbí se mě jejich nevtíravý dizajn - je fajn, že nejsou přeanimované a přeplácané nežádoucími efekty. Gratuluju a hlásím se na jaře jako dobrovolník na měření rozměrů motocyklů jejichž parametry ještě chybějí. Ahojirka, podívej se taky jednou ke mě: pollak-presse
 
21.2.2011 Petr Hošťálek:
Pochvala od profesionála potěší dvojnásob. Jinak k řadě chybějících údajů - jsem si těchto nedostatků vědom, ale stránky jsou založené nedávno, před pouhými asi třemi měsíci a tak se vše teprve postupně doplňuje...
 
19.1.2013 ZÁVODNÍK:
Dotaz;proč,když byl motocykl pana Petráka tak citlivě,zrenovován má jiné hlavy než na závodních snímcích?
 
21.1.2013 Petr Hošťálek:
Petrákův motocykl má hlavy, které měl namontované v době, kdy byl získán, tedy hlavy, se kterými prokazatelně jezdil naposledy.
Vzhledem k tomu, že závodní stroje vždy byly v průběhu své kariéry přestavovány a vylepšovány, je logické je zachovat v posledním známém stavu. Restaurovat je do podoby, v níž byly někdy dřív, nebo dokonce úplně na začátku, to mi připadá jako jít proti času, obelhávat historii.
Dvoje starší hlavy, se kterými stroj postupně jezdil (tedy i ty, které jsou na většině fotografií), jsou v depozitu...
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text