|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JAWA 350 ccm typ 361 Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
HURIKAN - "rychlík" - 1948
Silniční závodní motocykl konstrukce Vladislava Vlka, vyrobený v jediném exempláři.
Motocykl vznikl v letech 1947-8 ve vývojové dílně podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde byl Vladislav Vlk vedoucím. Byl to ryze závodní speciál, určený pro rychlostní okruhy a podle toho i vypadal. Při jeho konstrukci Vlk v maximální míře použil hliník. Hliníkové byly přední hydraulicky tlumené teleskopy, benzínová i olejová nádrž, široké brzdové bubny i závodní ráfky Borani (vpředu 21-palcový, vzadu 19-palcový). Unikátním řešením bylo zadní pérování se vzduchovými teleskopy (rovněž z hliníku), prvními u nás. Převodovka neměla startovací páku, motocykl se startoval, jak bylo tehdy u silničních speciálů zvykem, roztlačením. Výfuk měl místo tlumiče trychtýřový megafon, který zlepšoval odchod výfukových plynů. foto Petr Hošťálek
Na pohledu zleva je dobře vidět otevřený primární převod a obrovskou suchou spojku s odvrtávaným přítlačným talířem.
Zhruba v polovině je pod sedlem vidět manometr a plnicí ventilek zadního vzduchového pérování. Podle charakteru tratě se zadní teleskopy nafukovaly na tvrdší či měkčí režim. V té době se u nás žádný motocykl se zadní kyvnou vidlicí nevyráběl, takže nebylo z čeho vycházet. Tudíž si zadní teleskopy musel Vlk navrhnout a zkonstruovat sám a protože nebyly žádné zkušenosti, nebylo ideální jejich utlumení. Byly sice plněné hydraulickým olejem, ale jeho průtok (zvnějšku upravitelný) byl regulačním šroubem škrcen v obou směrech stejně. To znamenalo, že pokud teleskopy tlumily, tak byly tvrdé a málo pérovaly. A pokud byly měkčí a pérovaly, tak skoro netlumily a motocykl na nerovnostech "odskakoval". foto Miloň Dvořák
Dobová fotografie, na níž pózuje v sedle "rychlíka" mechanik František Štětka před garážemi v areálu vývojových dílen podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde se říkalo "u Pártlů".
V té době měl stroj černě lakovanou nádrž se zlatým nápisem Hurikan a malou čs. vlaječkou, otáčkoměr na řidítkách byl anglický Smiths.
Vladislav Vlk s "rychlíkem" v depu Velké ceny v Brně (1950) - na řidítkách je stále otáčkoměr Smiths.
foto z archivu Libora Marčíka.
Záběr z "Lochotínského okruhu" v Plzni, kde Hurikan v sedle s jezdcem Františkem Irmišem z Lišova u Českých Budějovic vede za sebou skupinu závodníků třídy 250 ccm.
Tady už je stroj vidět bez původně montovaného otáčkoměru Smiths a s jinou (jresp inak lakovanou?) nádrží. Foto z archivu Karla Peláka.
Před startem závodu "Zlaté kolo" v Třeboni s jezdcem Františkem Irmišem v jeho tradiční (vlastnoručně vyrobené) přilbě.
Jako mechanik mu vedle asistuje Roman Irmiš, pozdější vynikající terénní a plochodrážní budějovický jezdec (do půl těla). foto z archivu Romana Irmiše |