|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1961 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 AERO - sidecary TAP - sidecary Tlustoš Kbely JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951
Soutěžní motocykl, vzniklý v armádním sportovním středisku ÚDA Praha úpravou sériového "péráka" Jawa 250, který byl získán od legendárního jezdce Františka Helikara z Liberce-Harcova.
Technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 248,5 ccm Stupeň komprese: 1 : 8 Výkon / otáčky: 12 ks při 5.400 ot.min. Karburátor: Jikov 2924 H Elektrická výzbroj: dynamobateriové zapalování Pal 6V/45W Zapalování: upravené se dvěma přepínatelnými cívkami a dvěma svíčkami Baterie: 6V/ 7 Ah Objem nádrže: 9,5 l Brzdy: použité z motocyklu Jawa 500 OHC typ 15 Kola: 19" drátová (36 drátů) Pneu vpředu: Barum Polar 3,00 - 19 Pneu vzadu: drapák Barum Sport 3,25 - 19 Huštění vpředu: 1,2 atp Huštění vzadu: 1,5 - 2,0 atp (podle terénu) Parametry: Délka: 2.010 mm Šířka: 700 mm Výška: 954 mm Rozvor: 1.297 mm Váha: 119 kg Spotřeba: 4,2 l / 100 km Max. rychlost: 110 km/hod.
Motocykl byl získán Petrem Hošťálkem v sedmdesátých letech od známého libereckého závodníka Františka Helikara, který jej údajně vlastnil z doby, kdy byl v ÚDA činný.
Stroj byl velmi zašlý a v částečně rozebraném stavu. Chyběl zejména původní, v dílnách ÚDA upravený válec motoru a k němu příslušný píst. Dle Františka Helikara ke ztrátě došlo, když byl válec zadán ke Grasernům k výbrusu, při které příležitosti se ztratil (nejspíš byl ukraden) a Helikar, který na motocyklu osobně nejezdil, pak už dokompletování a zpojízdnění motocyklu nikdy neřešil. Po přestěhování z Liberce do Českých Budějovic zadal Petr Hošťálek výrobu nového válce s hliníkovým chladicím prstencem dle vzoru ÚDA-Praha Jiřímu Musilovi a následné dokompletování a renovaci v devadesátých letech restaurátorovi Pavlu Šestákovi z Pětidomí v Českých Budějovicích. Snímek je z předání hotového stroje.
Pohled na stroj vystavený v exposici Jihočeského motocyklového musea.
Motocykl má řadu úprav: Zvýšený přední blatník, zkrácený zadní blatník bez nosiče, výfuky vyvedené horem, ochranné výztuhy mezi přední částí rámu a stupačkami, dvojsvíčkovou hlavu a dvouokruhové zapalování s přepínačem a dvěma nezávislými cívkami, zvýšené sedlo s dvojitou výplní sedáku, větší brzdy z Jawy 500 OHC, silnější sekundární řetěz, šroubovanou výztuhu řidítek, speciální věnec hliníkových řeber pro lepší chlazení válce, gumové nákolenice a tachometr s etapovým počítadlem.
Vojenský soutěžní motocykl Jawa 250 (Pérák) z armádního střediska ÚDA Praha na suvenýrové pohlednici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
V dubnu 2007 bylo slavnostně otevřeno nové museum motocyklů firmy Simson v Suhlu (někdejší DDR). A protože Suhl byl považován za družební město Českých Budějovic, požádal ředitel nového musea město, zda by bylo možné zapůjčit pro slavnostní otevření některé exponáty z Hošťálkova Jihočeského motocyklového musea.
Do Suhlu tak byly na roční hostování zapůjčen právě soutěžní 250 ccm pérák ÚDA a spolu s ním ještě slovenský motocykl Manet z roku 1949. Snímek je z vykládání péráka ÚDA Petrem Hošťálkem v Suhlu.
Jawa 250 ÚDA Praha jako exponát v příležitostné exposici sportovních motocyklů, kterou připravil Petr Hošťálek spolu s Emilem Rodějem a Františkem Červeným pro výstavu Mobil Salon na českobudějovickém výstavišti.
|