![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 ŠKODA nákladní typ 150 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
26.7.2024 B - BMW - motocykl typ R 75 s poháněným sidecarem 25.7.2024 Ostatní - Svaz závodníků RČS - odznak klopový Ostatní - Škoda Popular OHV 1939 - Chladičová figura |
|
STADION S 23 - 1962 (export Holandsko)
Sportovní verze mopedu Stadion, určená pro export do Holandska.
Základní technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s dvoustupňovou převodovkou Vrtání / Zdvih: Ø 38 mm x 44 mm Obsah: 49,8 ccm Výkon / otáčky: 1,1 ks při 5.000 ot.min. Karburátor: Jikov 2912 PS Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto PAL Objem nádrže: 5,6 l Parametry: Délka: 1 822 mm Šířka: 640 mm Výška: 895 mm bez plexiskla Váha: 52 kg Spotřeba: 1,8 l / 100 km Max. rychlost: 30 km/hod. je přinýtovaný hliníkovými nýtky zevnitř karoserie pod sedlem a je přístupný po sejmutí sedla. Má anglický předtisk a horní část na přání PZO Motokov zastříknutou barvou, aby nebyl čitelný nápis Stadion, protože v této verzi byl moped inzerován jako "JAWA" - proto i nádrž s oválným prolisem, kam se lepil obtisk JAWA. První políčko je výkon motoru, v tomto případě 1,1 PS (německy Pferde Starke = Koňská Síla). Druhé políčko je číslo motoru 000 173 (shodné s číslem na motoru). Třetí políčko je číslo rámu 529, které je pouze na tomto štítku. Na vlastním rámu není. Čtvrté políčko s rokem výroby je proškrtnuto X, u strojů pro export se rok výroby neuváděl.
Číslo motoru
je na nálitku vpředu karteru pod výfukem. Na pravé (ve směru jízdy) polovině karteru je typové provedení motoru, tedy 2 552 předznamenané vyraženým logem podniku Motor, na druhé polovině karteru je vlastní výrobní číslo, tedy 000 173 a za ním opět vyražené logo podniku Motor. Moped S 23 byl "sportovní verze" a jako takový měl prodloužené sedlo umožňující i sportovní posaz. Sedlo bylo vždy dvoubarevné, korespondující s barevným provedením stroje. V tomto případě je sedák z červené koženky, zatímco boky z krémově bílé. Našitá dolní obruba je opět červená. Sedlo se v zadní části zešikma zastrčí směrem dozadu plechovým jazykem pod karoserii, pak se přiklopí a plechovou vidlicí v přední části navleče na protikus rámu. Ze strany se následně přitáhne soustruženým ručním šroubem s drážkovanou hlavicí, procházejícím skrz krycí plech rámu pod nádrží. Podsedlový plech je šedý, stříkaný chlorkaučukovou barvou, a je na něm červené razítko technické kontroly sedlárny s okřídleným logem n.p. Motor. Potah sedla je k podsedlovému plechu upevněn přehnutím okrajů a naklepáním sponek z ocelového pérového plechu (nepokovených, tudíž časem rezavějících). Upevňovací sponky jsou zvenčí překryté našitou lemovkou z koženky stejné barvy, jako je sedák. Houkačka (bzučák na střídavý proud), většinou chromovaná, je u tohoto konkrétního mopedu šedě stříkaná. Moped S 23 měl jednoduchý trubkový nosič, v zadní části přišroubovaný k blatníku, který zároveň vyztužoval proti vibracím. Pro export byly mopedy osazovány větší zadní lampou, umožňující případně i osazení žárovkou brzdového světla, což se dělalo na přání odběratele. Tento konkrétní stroj ale brzdové světlo ani kablík k němu neměl. Holandské předpisy vyžadovaly bílý konec zadního blatníku, což se dle požadavku PZO Motokov dělalo dodatečně, nástřikem přes jednoduchou šablonu. měl pro Holandsko dva otvory Ø 6 mm pro upevnění žlutého štítku z plastické hmoty, signalizujícího že jde o moped bez povinnosti řidičského průkazu, jezdící maximálně 30 km/hod. a oprávněný jezdit v pruzích a stezkách, vyhrazených pro cyklisty. byl u mopedů S 23 ve většině exemplářů stříkán na stříbrno (kvůli vizuálnímu sjednocení s motocykly Jawa, které měly karburátory pod hliníkovými kryty). Nástřik byl proveden bez podkladu a jen stříbřenkou, takže na povrchu plastu moc nedržel a po čase opadával nebo byl smyt, jak viditelně dokladuje i tento případ. |