JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWETTA J-551/00 (Standart)


foto Mika T.zv. "lisovaný" moped bezrámové samonosné konstrukce, vyráběný v letech 1959 - 1962.

Výrobce:
"Z9K" (Závody 9.května - Praha),
což byla komunistickým režimem přejmenovaná pobočka Jawa Strašnice (někdejší znárodněná továrna Autfit-Ogar).
Jawetta se vyráběla v kooperaci s n.p. Motor Jikov Č. Budějovice, který vyráběl a dodával motory J-551.
Mimořádně zachovalý exponát v původním laku s dochovaným zlatým linkováním, u nějž je vyměněn pouze rozpadlý potah sedla ze šedé gumy.
Jedná se o stroj z roku 1960,
výrobní číslo 551 034 149 vyražené za levým pedálem dole na karoserii,
číslo motoru 006 128.
Tento exemplář je osazen ještě starším provedením výfuku s dlouhou koncovou trubičkou
a plechovým koncovým světlem se sklíčkem "diamant", jako "Pionýr" Jawa 550 a Jawa 555.
Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Válec: ležatý
Vrtání: Ø 38 mm
Zdvih: 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Výkon / otáčky: 1,6 ks při 5.400 ot.min.
Mazání: směsí benzínu s olejem M2T Mix v poměru 1:25 (v záběhu 1:20)
Karburátor: Jikov 2912 N-12
Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto PAL
Objem nádrže: 2,7 litru (v rámu)

Primární převod: párem čelních kol se šikmým ozubením (v olejové lázni)
Spojka: jednolamelová korková na hřídeli motoru, běžící v olejové lázni

Převodovka: Dvourychlostní v bloku s motorem
Řazení: bowdenem, otočnou rukojetí na levé straně řidítek

Podvozek: samonosná karoserie lisovaná a svářená z plechu
Přední vidlice: tlačená kývačka odpružená spirálovými péry
Zdvih předního pérování: 62 mm
Zadní vidlice: kyvná, oblouková, odpružená spirálovými pery
Zdvih zadního pérování: 58 mm

Brzda přední: plnonábojová čelisťová, ovládaná páčkou na pravé straně řidítek
Brzda zadní: plnonábojová čelisťová, ovládaná zpětným sešlápnutím pedálů

Kola: 19"-palcová, vzájemně záměnná
Ráfky: 36-drátové prohloubené
Pneumatiky: 2,00 - 19" (23 x 2,00") Barum Super Sport Moped

Parametry:
Rozvor: 1.210 mm
Délka: 1.850 mm
Šířka: 590 mm (přes řidítka)
Výška: cca 1.035 mm (dle výškového nastavení řidítek)
Výška sedla: cca 860 mm (dle výškového nastavení)
Váha: 44,5 kg
Spotřeba: 1,8 l / 100 km
Max. rychlost: 45 km/hod.

Cena v roce 1961: 2.200,- Kčs