|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 JAWA 350 ccm typ 361 ERA - sidecary TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
1940 STADION - polozávodní koloPolozávodní pánské kolo, vyrobené v období druhé světové války. Výrobce: Zbrojovka Brno a.s., Závod 15 Stadion, Rakovník
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje: Výrobní číslo: 246 645 (vpravo na sedlové mufně) Rám: pánský, letovaný do mufen Horní roura: Ø 22 mm Šikmá roura: Ø 25,4 mm Sedlová roura: Ø 25,4 mm Zadní vidlice vodorovná: ovál 22 x 14 mm Zadní vidlice šikmá: ovál 22 x 14 mm Uložení zadního kola: vodorovný výřez Barva: modrá s krémově bílými pruhy a červenými linkami Zdobení: modrobílé šípy s červenou linkou na rámu i přední vidlici barevný obtisk „Original Stadion“ na šikmé rámové rouře barevný obtisk na zadním blatníku modrobílá manžeta s proužky a barevným obtiskem Stadion na sedlové rouře ráfky modré s bílými kraji, oddělenými červenou linkou blatníky modré s bílými kraji, oddělenými červenou linkou Řidítka: berany bez představce, stříbrná Kliky: na čtyřhran, oválného průřezu, stříbrné Tác: 48 z, s figurami VS, stříbrný Zadní řetězové kolečko: 20 z Pedály: kovové sportovní, stříbrně lakované, opatřené klipsnami „Juro“ Ráfky: falcové Výplet: 36 drátů v obou kolech Pneu: 28 x 1 ½ Přední brzda: tlačná, ovládaná bowdenem Zadní brzda: protišlapací „Styria“ stříbrně lakovaná Blatníky: plechové, šíře 62 mm, s prolisovanými okraji Sedlo: koženkové, červenohnědé, armatura včetně per stříbrná Sedlovka: Ø 23 mm Štítek hlavy rámu: šestihranný, červený, s nápisem „Stadion Original“ Rozvor: 1.180 mm Délka: 1.965 mm Šířka řidítek: 490 mm Výška sedla: cca 970 mm Doplňky: reflektor černý, dvoužárovkový, na plochou baterii oranžový ochranný návlek „B. Neumann, Jawa, Č. Budějovice“ Koncová lampička Melas černá ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kolo postrádá jakékoliv chromované součástky s výjimkou misek hlavového složení. Provedením odpovídá době vzniku, tedy válečným létům, kdy bylo nařízeno šetřit ve prospěch Třetí říše.
Tedy žádný chrom, žádné kvalitní materiály, pouze nátěr barvou (na tom si ale zjevně dali záležet). Původní firma Velo-Stadion Rakovník byla převzata koncernem Zbrojovka Brno jako její Závod 15, kde za války probíhala převážně jen nařízená zbrojní výroba, kola se směla vyrábět pouze okrajově.
Obvykle chromované mufny krku řízení byly u válečného provedení pouze stříbrně lakované.
Kolo identifikoval štítek výrobce, v tomto případě šestihranný, červený, s nápisem Stadion Original a číslo rámu, vyražené na pravé straně sedlové mufny. Také sedlovka byla u válečného provedení pouze stříbrná.
Převodník (tác) s pěti figurami VS (Velo Stadion) je upevněn ke klice 5-ti šroubky, vše je stříbrně lakováno.
Celokovové sportovní pedály jsou doplněné klipsnami "Joro" s koženými řemínky.
Sedlová roura rámu je zdobena červenými linkami a širokou bílou, modře zdobenou, manžetou, přes niž je vodový obtisk Stadion tvaru erbu.
Také sedlo svým provedením odpovídá válečné době. Jeho potah není kožený, nýbrž z "vikslajvantu", náhražky podobné kožence, podložené plstí (filcem) o síle asi 7 mm.
Nosná konstrukce (armatura) sedla je provedena z ocelového drátu kruhového průřezu a je, včetně spirálových per, pouze stříkaná stříbrnou barvou. Sedlo je "bezejmenné" - nemá žádný štítek, nápis, ani jiné označení výrobce.
Přední nába je neznačená, vzadu je protišlapací brzda značky Styria, obojí pouze stříbrně lakované.
Ráfky kol jsou falcové (se záhybem) pro pláště o rozměru 28 x 1 ½".
Jsou modré, se širokými bílými okraji, oddělenými tenkou červenou linkou. Barevným provedením odpovídají nátěru blatníků.
Kromě širokých bílých okrajů blatníků, oddělených červeným linkováním, je kolo zdobeno vodovými obtisky. Na šikmé rámové rouře je to podlouhlý obtisk s nápisem "Original Stadion".
Na zadním blatníku je tradiční barevný obtisk Stadion ve tvaru erbu.
Přední vidlice je zdobena modrobílými šípy a červeným linkováním.
Spodní konce vidlice s patkami pro uložení osy kola jsou nastříkány stříbrnou barvou.
Přední brzda je tlačná, ovládaná bowdenem od páčky na pravé straně řidítek.
Bowden je pouze stříbrně olakovaná kovová spirála, bez jakéhokoliv opředení nebo bužírkového návleku.
Závodní řidítka "berany" nemají stavitelný představec, jsou pevně zaletovaná v ocelové spojce a stříbrně olakovaná. Návleky jsou nepůvodní, umělohmotné z šedesátých let.
Reflektor na plochou baterii s "vikslajvantovým" povlakem je od českobudějovického opraváře kol a prodejce motocyklů Jawa B. Neumanna.
Originální odrazka s kovovým pozinkovaným rámečkem má tvarovaný upevňovací pásek s otvory pro dva šroubky M5 s půlkulatými hlavičkami a šestihrannými matkami.
Konec blatníku je v duchu protektorátních dopravních předpisů natřen bílou barvou (kvůli lepší viditelnosti za provozu s povinně stíněnými reflektory) - z provedení není zřejmé, zda již od výrobce, či zda byl konec blatníku bíle natřen dodatečně. |