|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 BMW - motocykl typ R 12 AERO - MINOR STADION závodní silniční - 1960 TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
1936 DARLING (Es-Ka) - dámské luxusní koloDámské kolo v mimořádně luxusním provedení, vyrobené v roce 1936 Výrobce: ES-KA ZÁVODY Kastrup & Swetlik akc. spol., Cheb, ČSR.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje: Rok výroby: 1936 Výrobní číslo: 537 475 (vlevo na sedlové mufně) Rám: dámský, mufnový, s aretací řízení Horní oblouk : Ø 29 mm Spodní oblouk: Ø 29 mm Sedlová roura: Ø 29 mm Zadní vidlice vodorovná: ovál 25 x 16 mm Zadní vidlice šikmá: ovál 22 x 13 mm Uložení zadního kola: vodorovný výřez Barva: modrá s chromovanými ráfky a blatníky Zdobení: krémové černě žíhané šípy a zlaté linky na rámu a přední vidlici modré pruhy na blatnících, lemované zlatými linkami chromované mufny krku rámu chromovaný můstek přední vidlice chromované konce přední vidlice Řidítka: ESKA klasická cestovní, chromovaná Průměr roury řidítek: Ø 25 mm Průměr sloupku řidítek: Ø 22 mm Střed: zvonkový Kliky: na čtyřhran, chromované, půlkulatého průřezu se střechovitým hřbetem Tác: 45 z, se čtyřmi protínajícími se kruhy, chromovaný Zadní řetězové kolečko: 20 z Pedály: orig. SK, cestovní s dělenými špalíky z černé gumy, chromované Ráfky: falcové, chromované s dvěma modrými proužky, šíře 30 mm Výplet: 36 drátů v obou kolech Pneu: 28 x 1 ½ falcové Přední brzda: tlačná, ovládaná táhlem, chromovaná Přední nába: orig. SK, chromovaná Zadní brzda: protišlapací F&S „Torpedo“ chromovaná, sign. 36 Blatníky: plechové, šíře 60 mm, chromované s modrými pruhy, lemovanými zlatou linkou Odrazka: SK, vypouklá, chromovaná Sedlo: SK Prima Qual, hnědé, armatura včetně per chromovaná Sedlovka: Ø 25 mm Štítek hlavy rámu: zlatý, modrý nápis Darling, červené slunce se zelenou hvězdicí uvnitř Rozvor: 1.210 mm Délka: 1.950 mm Šířka řidítek: 550 mm Výška sedla: cca 900 mm Doplňky: figura „SK ES-KA“ na předním blatníku chránič řetězu dlouhý, chromovaný, vprostřed ve zlatém oválu SK kožená brašna na nářadí, hnědá, bez označení reflektor chromovaný, PALABA, dvoužárovkový, na plochou baterii dynamo King, celé poniklované koncová lampička boční, HAWE Prag-Praha, černá ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Darling" je velmi luxusní typ dámského kola od firmy Es-Ka Cheb. Vyznačuje se především velkým množstvím chromovaných dílů, počínaje mufnami krku rámu, hlavovým složením, řidítky a všemi díly přední brzdy, přes můstek přední vidlice a její konce, převodník, chránič řetězu až samozřejmě k ráfkům a blatníkům. Rovněž oba středy kol, vpředu značková nába SK a vzadu "Torpedo" jsou u tohoto kola chromované. K eleganci přispívá i modré lakování se zlatými linkami.
Převodník (tác) s motivem čtyř propletených kruhů je Es-Ka typ 335 (45 zubů). Zadní řetězové kolečko má 20 zubů.
Kliky na čtyřhran jsou dámské Eska, pravá typ 316, levá typ 317, pedály blokové gumové v provedení s dělenými gumami. Kryt řetězu je chromovaný, dlouhý, uprostřed s prolisovaným znakem SK v oválném zlatém políčku, vzadu signovaný ČSL M. 7187
Přední nába je značková SK, leskle chromovaná.
Chrom je původní a v dochovaném stavu je i pokovení všech drátů výpletu. Vzadu je protišlapací brzda značky F&S "Torpedo", rovněž leskle chromovaná v původním dochovaném stavu, signovaná číslicí 36, tedy z roku výroby 1936.
Partie krku rámu a přední vidlice jsou zdobeny černo krémovými, zlatě olinkovanými šípy.
Celý rám je zdoben dvojitými zlatými linkami. Pedály jsou blokové, anglického typu s dělenými gumovými špalíky, signované značkou SK.
Typový štítek na krku rámu nese označení DARLING, což byla jedna z chráněných značek, pod nimiž se prodávala kola firmy Es-ka, Cheb. Proto je na předním blatníku ozdobná figura se značkou "SK" ES-KA.
Kožené dámské sedlo je značeno vlisovaným emblémem "SK Prima Qual" po obou stranách a niklovaným kovovým štítkem s nápisem Kastrup & Swetlik, upevněným pod dvěma nýty na zadním okraji. Všechny díly armatury sedla, včetně nýtů držících kůži sedáky, jsou leskle chromovány.
Kolo je vybaveno původní koženou brašničkou na nářadí. Ta byla hladká, bez značení a bez zdobení, ale materiálem a barvou odpovídající kůži sedla.
Chromované blatníky jsou vpředu i vzadu zdobené širokými modrými "ohrádkami", po okrajích lemovanými tenkými zlatými linkami.
Odrazovka je značková, signovaná SK, chromovaná. Je upevněna plechovým páskem na dva šroubky a má výrazně vypouklou hladkou čočku, uvnitř tvarovanou do reflexních jehlanů.
Klasická cestovní řidítka Es-ka jsou chromovaná, celý mechanismus přední tlačné brzdy rovněž. Držátka řidítek jsou původní z prvovýroby, z tvrzeného papíru, leskle černě lakovaná. Ozdobné vlisy na jejich povrchu jsou velmi dobře zřetelné, téměř neohmatané.
Kolo je osazeno dvoužárovkovým reflektorem PALABA v celochromovaném provedení, se šípovitě vystouplým sklem. Není doloženo, zda tímto reflektorem bylo kolo vybaveno již při koupi, či v pozdější době (totéž platí i pro koncovou postranní lampičku a dynamo).
Reflektor je uvnitř upraven pro vložení ploché baterie, takže umožňuje přepnutí v režimu dynamo/baterie, i v režimu jízda/parkování.
Dynamko je značky KING, v luxusním poniklovaném provedení.
Koncová lampička je postranní, značky HAWE s vylisovaným osvědčením normy ESČ 2584. Je matně černě smaltovaná a má po stranách vypouklé boční průzory z oranžového celuloidu. |