JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


FORD Taunus - Model G 73 A


Taunus 1939
Dvoudvéřový osobní vůz nižší střední třídy, vyráběný v Německu v letech 1939 - 1941. Byl prvním typem, který vznikl výhradně v režii německých závodů Ford, bez návaznosti na americký popř. anglický konstrukční směr.

Výrobce:
FORD MOTOR COMPANY AG., Köln a. Rh., Deutschland
Pro tento typ byl použit beze změn motor s převodovkou z předchozího typu Ford Eifel, ale zcela nová byla karoserie a moderněji konstruovaný podvozek s hydraulickými brzdami.
Výroba byla zahájena "na Apríla", tedy 30. dubna, a k oficiálnímu představení došlo až v červnu 1939, prakticky v předvečer druhé světové války, což kariéru tohoto slibného a velice pohledného vozu téměř utnulo.
Motor: řadový čtyřválec SV

Vrtání: Ø 63,5 mm
Zdvih: 92,5 mm
Obsah: 1.172 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,6
Výkon: 34 koní při 4.000 ot./min.

Písty: z lehké slitiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubeím

Karburátor: spádový Solex 26 FJ
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, termosyfonové
Objem chadící vody: 9 litrů
Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: dynamobateriové Ford/Bosch 6V
Baterie: 6 V / 50 Ah
Dynamo: 6V / 90 W

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, 2. a 3. rychlost synchronizovány
Převody: 1 - 3,071
2 - 1,765
3 - 1
Hnací náprava: zadní - pevná
Převod zadní nápravy: 1 : 5,5

Podvozek: bezrámový, samonosná karoserie
Přední osa: příčné listové péro před nápravou
Zadní osa: pevná, vcelku s kardanovou troubou, odpérovaná příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: hydraulické
Řízení: šnekové
Nožní brzda: hydraulická, na všechna kola
Průměr bubnů: 230 mm
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Mazání podvozku: tlakovými mazničkami

Kola: disková ocelová
Pneumatiky: 5,00 – 16

Rozvor: 2.388 mm
Rozchod vpředu: 1.160 mm
Rozchod vzadu: 1.182 mm

Délka vozu: 4.115 mm
Šířka: 1.480 mm
Výška: 1.600 mm

Vlastní váha vozu: 830 kg
Celková přípustná váha: 1.180 kg

Nejvyšší rychlost: 104 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 9 litrů
Objem nádrže: 35 litrů (v zádi vozu)
Typickým rysem byly eliptické reflektory harmonicky zapuštěné do předních blatníků a mírně šípovité dělené čelní sklo vozu.
Ford Taunus, s nímž v padesátých letech jezdil českobudějovický motocyklový závodník Áda Rouče, spolupracovník Vladislava Vlka, autora motocyklů Hurikan.
Roučeho Taunus na snímku s rodinou, v době kdy jej Áda podroboval celkové opravě a zkrášlovací operaci (nakytovaný, před lakováním). Vzadu jsou patrné sdružené koncové/brzdové svítilny ze škodovky "Tudor", dodatečně montované v souladu s poválečnými předpisy pro provoz motorových vozidel u nás...