JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


FIAT/NSU - Topolino Sport roadster

Licenční německý Fiat ve dvousedadlové karoserii firmy Gläser.

NSU/FIAT roadster, karosovaný firmou Gläser, Dresden.
Mimořádně elegantní dvousedadlový roadster na podvozku v Německu montovaného vozu NSU/Fiat Topolino.
Toto efektní provedení karoserie bez dvířek, do něhož se nastupovalo překročením vykrojených boků, mateřská továrna FIAT v italském Torinu nevyráběla. Vzniklo na základě objednávky firmy NSU Automobilwerke, Heilbronn, která vozy Topolino vyráběla v licenci. Karoserii realizovala a v omezeném počtu kusů vyrobila proslulá drážďanská karosárna Gläser, Dresden.
Fotografie z výstavy Retro-Classic 2004 ve Stuttgartu.
Technické údaje NSU/FIAT 500:

Motor: čtyřtaktní řadový čtyřválec
Vrtání: 52 mm
Zdvih: 67 mm
Obsah válců: 570 ccm
Kompresní poměr: 6,5 : 1
Výkon: 13 ks při 4.000 ot./min.
Blok motoru: z litiny legované fosforem a manganem
Ventilový rozvod: SV
Pohon vačkového hřídele: dvojitým řetězem Duplex
Písty: z hliníkové slitiny
Počet ložisek klikového hřídele: 2, kluzná
Mazání: tlakové oběžné, se zubovou olejovou pumpou
Chlazení: thermosyfonové, podporované 4-lopatkovým větrákem
Uložení motoru: pružné, ve třech gumových silentblocích
Zapalování: 12V, bateriové, systém Marelli
Karburátor: horizontální, Solex typ 22 HR
Doprava paliva: samospádem
Benzínová nádrž: 22 litrů, umístěná vpředu, za motorem

Spojka: suchá, jednolamelová
Převodovka: sešroubovaná s motorem do jednoho celku
Počet rychlostních stupňů: 4, trojka a čtyřka synchronizovány
Převodové poměry:
1. stupeň - 1 : 4,48
2. stupeň - 1 : 2,73
3. stupeň - 1 : 1,76
4. stupeň - 1 : 1

Přenos síly na hnací (zadní) nápravu: kardanem se dvěma Hardy-spojkami
Zadní náprava: pevná, banjo lisované z ocelového plechu
Převod zadní nápravy: 1 : 4,87

Podvozek: rám z ocelového plechu s výztuhou ve tvaru X
Pérování vpředu: Příčné listové péro
Pérování vzadu: podélná listová péra
Tlumiče pérování: hydraulické
Nožní brzda: hydraulická na všechna čtyři kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Řízení: šnekem a seřizovatelným šnekovým kolem

Kola: 15" palcová, ocelová disková, upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: nízkotlaké 4,00 - 15 nebo 4,50 - 15

Rozvor: 2.000 mm
Rozchod vpředu: 1.110 mm
Rozchod vzadu: 1.080 mm
Váha vozidla:
Maximální rychlost: 90 km/hod.
1939 - Prospekt firmy Gläser Karosserie Dresden

Sedmdesátá léta

NSU/FIAT Spyder-Sport roadster Gläser jak jezdil v jihočeských Borovanech...
... a ještě jednou tentýž vozík i majitel, tentokrát zprava.
1984_Domazlice_NSU-Fiat_Gläser_roadster_MINI 1984 Domažlice - snímek ze Závodu do vrchu Vavřineček
Sportovní roadster NSU/Fiat v karoserii Gläser - archiv Hošťálek.