|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 AERO - MINOR Svatební oznámení pro Libora Gýnu PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
FIAT 501Čtyřválcový osobní vůz střední třídy, první typ vyráběný po Velké válce (WW-1) v letech 1919-1926. Daňové zařazení: 6/15 HP Výrobce: FIAT Torino, Italy
Velmi důkladně konstruovaný a v provozu trvanlivý vůz s motorem o výkonu 24 koní, který už byl vyráběn skutečně velkosériově a dočkal se značného počtu - přes 47.500 vyrobených exemplářů.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Fiat 501:
Motor: řadový 4-válec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 110 mm Obsah: 1.460 ccm Kompresní stupeň: Výkon daňový: 6 / 15 HP Výkon brzděný: 23,3 ks (17,2 kW) při 2.600 ot./min. Písty: z lehké slitiny, s otočnými pístními čepy Ojnice: s rozříznutým stahovacím horním okem Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačkového hřídele: šroubovými ozubenými koly Karburátor: horizontální Fiat, upevněný zprava přímo k bloku motoru Pedál plynu: uprostřed Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované větrákem za chladičem Vodní pumpa: poháněná příčným hřídelem, společným i pro pohon magneta Obsah chladiče: Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: ve vaně motoru Olejové čerpadlo: zubové Uložení motoru: pevné Zapalování: magnetové "Magneti-Marelli" Pohon magneta: příčným hřídelem se šroubovými koly Baterie: 12 V / 45 Ah Dynamo: 12 V Převodovka: 4-stupňová se zpátečkou Řazení: kulisové, vpravo od řidiče, s pojistkou zpátečky Kola: plechová špicová Sankey, upevněná 5 maticemi Ráfky: se záhybem (falcové) Pneumatiky: 710 x 90 nebo 760 x 90 (falcové) Rozvor: 2.650 mm Rozchod vpředu: 1.250 mm Rozchod vzadu: 1.250 mm Délka vozu: 3.850 mm Šířka: 1.480 mm Výška: 1.820 mm Světlost: 145 mm Průměr otáčení: 9,7 m Vlastní váha: 1.380 kg Max. rychlost: 71 km/hod. (44 mph) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Phaeton
Základním provedením byl třídvířkový vůz v otevřeném čtyřsedadlovém provedení, se sklápěcím rámem čelního skla a rezervou na pravém boku. Čelní sklo bylo vodorovně dělené, kromě toho, že se dalo sklopit jako celek do vodorovné polohy, bylo možné horní polovinu vyklápět směrem vzhůru.
Kvůli pákám řazení a brzdy, umístěným v kulise vpravo vedle řidiče, i kvůli umístění rezervního kola, nebyla u řidiče dvířka.
Vyobrazená verze měla sklopný rám čelního skla, které ale bylo vcelku. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tudor
Druhým nejčastěji vyráběným provedením byl vůz v uzavřené dvoudvéřové karoserii s dveřmi otevíranými "proti větru". Karoserie byla smíšené konstrukce (s kostrou z dřevěných žeber) a střecha byla potažená umělou kůží. Přední sklo bylo dělené, s horní polovinou vyklápěcí vzhůru. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2+2
Za sportovní provedení se pokládal dvousedadlový roadster, který měl dvě nouzová místa pod odklápěcím víkem v zádi vozu (t.zv. sedadla pro tchýni). Také tento vůz měl dělené přední sklo, s horní polovinou vyklápěcí vzhůru. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1965
Fiat 501 jako dvoumístný roadster-kabriolet, který v roce 1965 měl ve své sbírce pražský sběratel Jiří Hruška.
1966
Fiat 501 z roku 1922 v zakázkové karoserii Faux-polokabriolet, který vlastnil Petr Hošťálek v Liberci. Výrobce podvozku: FIAT Torino, Italy Výrobce karoserie: A. Trübenbach, Wagen- & Karroseriebau, Reichenberg i.B., Görlitzerstr. 25.
Vůz byl původně v majetku rodiny zubního lékaře z Frýdlantu v Čechách.
K nám byl dle celních dokladů dovezen 26. dubna 1923 pouze jako podvozek s motorem a kapotou, bez pneumatik a s rezervním kolem rovněž bez pneumatiky a 27. dubna 1923 byl předán k celnímu vyřízení spediční firmě Schenker a spol. v Praze. Fakturovaná cena byla 15.200,- Kč, ale pro výpočet cla byla stanovena cena odhadní ve výši 29.000,- Kč se zahrnutím ceny dopravy a obalu (chassis přišlo v bedně).
Zakázková nadčasově elegantní uzavřená karoserie byla na tento podvozek vyrobena v Liberci u firmy
A. Trübenbach, Wagen- & Karroseriebau, Reichenberg i.B., Görlitzerstr. 25. což dokládají trojúhelníkové hliníkové štítky umístěné z každé strany zhruba v polovině prahu karoserie (dnes už značně zkorodované). V padesátých letech, kdy se již nedaly získat falcové pneumatiky původního rozměru 710 x 90, nechal původní majitel ve specializované pražské firmě zhotovit plné plechové disky s prohloubenými ráfky pro pneumatiky 5,50 - 16. S nimi byl vůz pohodlnější i lépe seděl na silnici. Ale hladké disky spolu s nadčasovou karoserií a širokými blatníky znamenaly mnohem modernější vzhled, evokující spíš rok 1932 než skutečný 1922.
1966
Začátkem května 1966 získal tento již odhlášený, ale udržovaný a garážovaný vůz v perfektně pojízdném stavu Petr Hošťálek z Liberce.
Vůz měl originální světle šedý nátěr, kombinovaný s černými blatníky, stupačkami, reflektory a širokým vodorovným pruhem. Čelní sklo v niklovaném rámu bylo vyklápěcí, nahoře doplněné stavitelným stínítkem z tmavomodrého skla. Originální italské reflektory měly jednovláknové hlavní žárovky bez možnosti tlumení, doplněné ve spodní části parabol "městskými" žárovkami. Pod hlavními reflektory byly malé lampičky parkovací s matným sklem. Mimořádně pokrokové bylo použití dvanáctivoltového elektrického příslušenství, takže vůz, vzdor svému roku výroby, velmi dobře svítil. Původní majitel dle vyprávění nahradil v těsně předválečných letech otočnou šipku (Index) ručičkovými směrovkami, ale nezlikvidoval ji a při prodeji ji k vozu přidal.
Petr Hošťálek se s Fiatem okamžitě přihlásil k První liberecké Veteran Rallye 1966, kde vůz získal na chladič tuto plaketu.
Hned po úspěšném absolvování liberecké Veteran Rallye získal Hošťálek s nezištnou pomocí pardubického sběratele a přítele Františka Moučky k vozu fiatská špicová kola (patent Sankey) pro pneumatiky 4,50 - 18, na tomto snímku namontovaná zatím jen jako rezervy.
Fotografie jsou z parkoviště historických vozidel při Veteran soutěži v Mělníce, to už je vidět na chladiči trojúhelníková plaketa z liberecké rallye.
Tentýž vůz v parkovišti historických vozidel při 1. Mezinárodní veteran rallye v Českých Budějovicích, pořádané v roce 1966.
Foto Petr Hošťálek
Hošťálkova kresba popsaného vozu Fiat 501, použitá do knížky "Benzín už nevoní, ale já to ještě stihnul", vydané v prosinci 2021 nakladatelstvím Grada Publishing.
|