|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 22 - 1964 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
9.1.2025 Š - ŠKODA nákladní typ 256 Š - ŠKODA 420 Standard 8.1.2025 Š - ŠKODA 420 P (Popular) |
|
FICHTEL & SACHS 98 ccm - motor pro motorová kola
Firmu Fichtel & Sachs, Schweinfurt
založili pánové Ernst Sachs a Karl Fichtel v roce 1895. Výrobní náplní byla nejdříve přesná kuličková ložiska, následně pak náby s konusovými ložisky pro jízdní kola. Nejvíc se ale firma proslavila svou legendární zadní protišlapací brzdou "Torpedo". V roce 1930 vznikl ve Schweinfurtu první motor 74 ccm pro jízdní kola, o dva roky později přibyl i silnější typ 98 ccm.
"Saxík"
Protože většina evropských výrobců motorových kol používala motory Fichtel & Sachs, není divu, že se u nás zakrátko všem motorovým kolům začalo říkat „sachsík“, popřípadě „saxík“. Nejpoužívanější a zároveň i nejspolehlivější byl motor 98 ccm (v bloku s 2-rychlostní převodovkou) - tady v pohledu z pravé i z levé strany.
Hliníkový štítek se znakem, který měla většina motorů Fichtel & Sachs 98 ccm přinýtován třemi nýtky na hliníkovém víku zapalování. Byl známý v modrém i ve světle zeleném provedení.
Příručka
Spolu se zakoupeným motorem obdržel každý zákazník tuto uživatelskou příručku, kterou pro české zákazníky vydala firma Fichtel & Sachs v češtině, pro ostatní zákazníky v němčině. Obě jazykové verze jsou uloženy v archivu Jihočeského motocyklového musea.
Sachs-Motor 98 ccm v řezu
kde je vidět primární převod čelními ozubenými koly. Druhé vyobrazení je názorná ukázka zástavby tohoto motoru do rámu.
Strategie prodeje
U Sachsů nejenže intenzívně "šlapali do reklamy, ale měli dobře vymyšlenou i strategii prodeje. Pokud byl zákazník schopen vše ostatní si vyrobit sám, prodal se mu pouze motor. Pokud ne, bylo mu nabídnuto, že může spolu s motorem mít i nádrž, kulisu řazení, řetězové kryty, koleno a tlumič výfuku, to všechno v různých provedeních, aby si mohl vybrat k designu svého stroje. A k tomu samozřejmě i další díly od kooperujících firem, jako byly například ovládací páčky a rukojeti řidítek od firmy Magura, nebo elektrické osvětlení od firmy Bosch.
Ukázka bohatého sortimentu řadících páček a kulis
nabízených firmou Fichtel & Sachs v katalogu z roku 1937. Originál tohoto katalogu, včetně ceníkových listů pražského zastoupení "Kovář & spol. Co, Praha II., Karlovo nám. 90, je uložen v archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Náby kol
Prakticky každý výrobce kupoval od firmy Fichtel & Sachs nábu zadního kola s řetězovou rozetou a osvědčenou protišlapací brzdou systému "Torpedo". Kromě toho firma F&S ale nabízela i náby předního kola s bubnovou brzdou - případně i s náhonem pro tachometr. |