|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 Svatební oznámení pro Libora Gýnu PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
FRAMO Stromer 200
Tříkolové lidové vozidlo s jednoválcovým dvoutaktním motorem vpředu a předním náhonem, vyráběné v roce 1933 firmou
Framo-Werke GmbH., Hainichen/Sachsen, což byla sesterská firma továrny DKW, patřící J. S. Rasmussenovi.
Firmu Framo-Werke Frankenberg, později Framo-Werke GmbH., Hainichen, založil Rasmussen původně jako továrnu se širokým doplňkovým programem (hlavně karburátory a příslušenství) pro hlavní závod DKW.
Zde vznikly první nákladní a následně i osobní tříkolky, poháněné motory z produkce DKW.
Technické údaje:
Motor: dvoutaktní tříkanálový jednoválec s vratným vyplachováním Typ: DKW Vrtání: Ø 60 mm Zdvih: 68,5 mm Obsah: 192 ccm Kompresní stupeň: 1 : 5,8 Výkon: 6 koní při 3 500 ot./min. Píst: z lehké slitiny, s plochým dnem bez deflektoru Blok válce: ze šedé litiny Kliková skříň: z hliníkové slitiny, dělená Klikový hřídel: slisovaný z několika dílů Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2 x 2 Ojniční ložisko: válečkové Rozvod: pístem Karburátor: Framo Doprava paliva: samospádem Obsah nádrže: 25 litrů (pod kapotou za motorem) Chlazení: vzduchové, nucené s ventilátorem Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 25 Zapalování: 6V, bateriové Baterie: 6 V / 45 Ah Dynamo: Dynastart 6 V Spojka: vícelamelová, běžící v oleji Převodovka: v bloku s motorem, 4-rychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: deštníkovou pákou v palubní desce Hnací náprava: přední Rám: tvořený centrální rourou Přední náprava: hnací, dělená s vodícími tyčemi Pérování vpředu: gumovými prstenci se vzduchovým tlumením Rozvodovka: vcelku s převodovou skříní a motorem Uchycení zadního kola: pomocí vodicí roury Pérování vzadu: gumovými prstenci se vzduchovým tlumením Karoserie: uzavřená dvoudveřová z překližky, potažené koženkou Řízení: hřebenové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická, na všechna tři kola Ruční brzda: mechanická, pouze na zadní kolo Mazání podvozku: jednotlivými maznicemi Kola: prostřihované ocelové disky s ráfkem 3,00 x 19", upevněné 4-mi šrouby Pneumatiky: 26 x 3,50 (3,50 - 19) moto Rozvor: 2 168 mm Rozchod vpředu: 1 250 mm Rozchod vzadu: 0 mm Délka: 3 100 mm Šířka: 1 400 mm Výška: 1 270 mm Světlost: 180 mm Váha vozidla: 345 kg Nejvyšší rychlost: 60 km / hod. Spotřeba na 100 km: 5 l Nádrž: 9 litrů (v motorovém prostoru)
Tříkolku Framo Stromer nechal Rasmussen poprvé představit veřejnosti na Internationale Automobil- und Motorrad-Austellung v Berlíně roku 1933 pod sloganem
"Nový Framo dvousedadlový osobní vozík "Stromer", který má nedosažitelně lehkou váhu". Exponát byl předveden zavěšený na čtyřech velmi tenkých lankách na reklamní obří váze - na závaží bylo uvedeno pouhých 345 kilogramů! Fotografie, použitá mnohokrát v tehdejším tisku, byla dílem firmy "Atlantic" Photo-Gessellschaft m.b.H., Berlin SW C8, Schützenstr. 67
Pro představení vozíku "Stromer" byl připraven reklamní leták
Příkladný malý vůz s popisem od tehdejšího slavného německého automobilového závodníka Hanse von Stucka. "Pod tlakem daní se v posledním roce začalo s přípravou nového vozidla, které má sloužit motorizaci našeho lidu: tříkolky, osvobozené od daní a nevyžadující řidičský průkaz. Tříkolové vozidlo má oproti velkým vozidlům významné přednosti. Obzvlášť k vyzdvižení je skutečnost, že k jeho řízení není třeba řidičského průkazu, každý se může posadit za volant a ovládnout jednoduchou obsluhu v málo hodinách. Další předností jsou malé rozměry vozidla, čímž je prostor, nutný k jeho odstavení minimální a odpadají tak přísné garážovací předpisy. Právě tak jsou ulehčené podmínky zákonného ručení a zvlášť cenné jsou malé provozní náklady, v neposlední řadě i minimální pořizovací cena. Zvláštní zásluhy na vytvoření takovéhoto ekonomického vozítka mají závody Framo-Werke v Frankenbergu i. Sa., založené roku 1923, známé už řadu let jako vedoucí ve stavbě tříkolek, motocyklových sedel a karburátorů.
Kresba z dobového barevného letáku, představující tříkolku Framo Stromer v otevřeném provedení (roadster) se stahovací střechou.
Nejlevnější provedení se prodávalo bez směrovek a s jednoduchými látkovými sedačkami, nataženými na chromovaných trubkových rámech.
Luxusní výstavní provedení ze začátku roku 1934 mělo elektrické ručičkové směrovky na bocích karoserie a chromované poklice předních kol.
Tříkolka Stromer se nedočkala dlouhé kariéry.
Jednak se v provozu ukázala jako značně choulostivá, jednak se neprodávala ani zdaleka tak, jak Rasmussen očekával. Byla tudíž ve výrobě jen něco málo přes rok. |