|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) AERO - MINOR MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček"
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
GOLIATH Pionier
Malé tříkolové automobily, poháněné jednoválcovými dvoutaktními motory.
Výrobce: Goliath-Werke Borgward & Co. GmbH.
Značka BORGWARD byla dlouhá léta v automobilovém světě pojmem.
Ne každý ale ví, že její zakladatel, inženýr Carl. F. W. Borgward, původně výrobu automobilů neměl v úmyslu. Dostal se k ní v podstatě náhodou.
Když mu bylo 29 let, vstoupil Carl Borgward v roce 1919 jako společník do nevelké firmičky "Bremer Reifenindustrie", zabývající se pneumatikami.
Už o rok později ale ve firmě, teď přejmenované na "Bremer Kühlerfabrik Borgward & Co." zavedl výrobu automobilových chladičů a vzápětí na to i výrobu blatníků. Rozhodně byl obchodně zdatný, protože pro obojí okamžitě dohodnul garantovaný odbyt u výrobce automobilů Hansa-Lloyd-Werke, Bremen. Požadavkům trhu se dokázal přizpůsobit rychle.
Takže když se proslechlo, že německé Říšské pošty, které do té doby rozvážely zásilky převážně na ručních kárách, hledají malé, ale hlavně nepříliš drahé transportní vozidlo pro doručování balíků, okamžitě zareagoval. Navrhnul a zkonstruoval jednoduchou nákladní tříkolku, kterou nabídl za cenu pouhých 950 Říšských marek. A měl úspěch!
Tříkolka, kterou Carl Borgward původně pojmenoval "Goliath", si ale vysloužila jiné jméno. Okamžitě po jejím zavedení u pošt se jí začalo říkat "Blitzkarre" - blesková kára.
Dnes je její maximální rychlost 40 km/hod. možná legrační, ale v letech 1924 - 27 znamenala oproti rozvozu ručními kárami opravdu "bleskurychlý" způsob nejen doručování zásilek, ale i vybírání poštovních schránek v mnoha německých městech. Měla jednoválcový dvoutaktní motor, uložený naležato pod ložnou plochou, za kterou až vzadu seděl řidič na odpruženém motocyklovém sedle. Motor o obsahu 120 ccm měl výkon 2,25 koně a pocházel od firmy DKW. Byl vzduchem chlazený a poháněl levé zadní kolo pomocí klínového řemenu. Kára neměla převodovku a startovala se roztlačením. Ve chvíli , kdy motor chytil, musel řidič naskočit, což vzhledem k tomu, že seděl až vzadu, za vozidlem, nebylo nijak těžké. Vzhledem ke své rychlosti si "Blitzkarre" vystačila s jen jedinou brzdou, špalíkovou, působící na klínovou řemenici poháněného levého zadního kola, pneumatiky byly 26 x 2,5 falcové, vysokotlaké. Pro Borgwarda znamenala jeho "Blitzkarre"velký prodejní úspěch, podařilo se mu prodat licenční práva na její sériovou výrobu a zavedení u pošt za 60.000,- RM. To bylo natolik povzbuzující, že se v následujících letech pustil do výroby nejen dalších nákladních, ale i osobních tříkolek, poháněných malými dvoutaktními motory.
V roce 1931, v době největší hospodářské deprese a světové krize, uvedl Carl Borgward na trh malý tříkolový automobil Goliath Pionier.
Vozík byl poprvé představen na Berlínské automobilové výstavě (Berliner Automobil-Ausstellung 1931), kde si získal okamžitou pozornost zejména tím, že díky pouze 200 ccm obsahu nebylo potřeba mít k jeho provozování ani řidičský průkaz, ani se z něj neplatila daň. Vozík měl rám tvořený centrálním lisovaným nosníkem profilu U a nezávislé zavěšení zadních kol na dvojicích čtvrteliptických listových per. Karoserie byla dřevěná, potažená koženkou s povrchovým dezénem. Hnací agregát byl umístěný v zádi vozu a tvořil jej jednoválcový dvoutaktní motor chlazený větrákem, kupovaný od firmy ILO-Werke. Ten byl sešroubovaný do jednoho celku s třírychlostní převodovkou a rozvodovkou zadní nápravy. Motor měl na klikovém hřídeli dynamostarter.
V těsně poválečných letech (cca 1949) likvidovala liberecká tiskárna část svého archivu, vyvážela spousty předválečného dokumentárního materiálu do sběru.
Fotky nejrůznějších aut a autíček neušly pozornosti kluků, šmejdících po výkupnách starého papíru - a tak se dochoval i tento originální tovární snímek tříkolového vozíku Goliath Pionier, jednoho z prvních, ještě bez jakýchkoliv směrovek, na úzkých motocyklových pneumatikách Continental Cord Ballon 3,50 - 19 a s jediným reflektorem nahoře na přídi, který byl doplněn dvojicí malých obrysových světel na bocích koženkou (vikslajvantem) potažené překližkové karoserie. Na zadní straně této fotografie je inkoustovou tužkou poznámka, že fotografie má být v novinách 90 mm široká (samozřejmě německy) a obyčejnou tužkou psaný text Steuer- und Führerscheinfreier Goliath - "Pionier" Dreiradwagen - kaum teuerer, als Stra3enbahn. což v češtině znamenalo Od daně a řidičského průkazu osvobozený tříkolový vozík Gioliath-Pionier - sotva dražší, než tramvaj.
Na zadní straně oné (tehdy ještě ani ne šestiletým autorem těchto stránek) zachráněné fotografie je inkoustovou tužkou poznámka, že fotografie má být v novinách 90 mm široká a obyčejnou tužkou připsaný text
Steuer- und Führerscheinfreier Goliath - "Pionier" Dreiradwagen - kaum teuerer, als Stra3enbahn. což v češtině znamenalo Od daně a řidičského průkazu osvobozený tříkolový vozík Gioliath-Pionier - sotva dražší, než tramvaj.
Na této fotografii (rovněž zachráněné z archivu liberecké tiskárny) je "Pionier" pravděpodobně ještě staršího data výroby, protože je obut do vysokotlakových falcových pneumatik Continental 26 x 3,5.
Kromě zavřeného provedení byl Goliath Pionier nabízen i v tomto elegantním a velice slušivém dvoumístném otevřeném provedení jako Goliath Pionier Sport za cenu pouhých 1.360,- Říšských marek.
Technické údaje:
Motor: dvoutaktní, typ E 200 P, umístěný v zádi vozidla Počet válců: 1 Vrtání: Ø 61 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 198 ccm Kompresní stupeň: 1 : 5,2 Výkon: 5,5 ks při 3 200 ot./min. Válec: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2 Karburátor: horizontální, Zenith Doprava paliva: spádem Chlazení: vzduchem Mazání: olejem přidaným do benzínu Zapalování: bateriové s dynamostarterem Baterie: 6 V / 45 Ah Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: 3-rychlostní, v bloku s motorem Převody: 1.stupeň - 1 : 3,06 2.stupeň - 1 : 1,75 3.stupeň - 1 : 1,0 Hnací náprava: zadní, převod 1 : 8,57 Rozvodovka: samostatná, upevněná na podlahové plošině Rám: lisovaný centrální nosník profilu U Uchycení předního kola: na výkyvném rameni Uchycení zadních kol: na dvojicích příčných čtvrteliptických per Zadní pérování: příčným listovým pérem Řízení: šnekové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická na zadní kola Ruční brzda: mechanická na přední kolo Mazání podvozku: jednotlivé tlakové mazničky Kola: 19" ocelové disky, upevněné 4 šrouby Pneumatiky: 3,50 - 19 Rozvor: 1 900 mm Rozchod vzadu: 1 280 mm Délka vozu: 3 100 mm Šířka: 1 500 mm Výška: 1 400 mm Vlastní váha: 350 kg Celková maximální váha: 500 kg Nejvyšší rychlost: 50 km / hod. Spotřeba na 100 km: 5 l Objem nádrže: 8 litrů (v předku vozu)
Zavřená verze Goliath Pionier v modelovém provedení roku 1932.
V této době již byla tříkolka nabízena nejen s původním (daň nevyžadujícím) motorem 198 ccm, ale přibyla i verze se silnějším motorem 247 ccm o výkonu 6,7 ks a superbalonovými pneumatikami 4,00 - 19.
V posledním roce výroby (1934) dostala dvoumístná zavřená verze zešikmené čelní okno a elegantní splývavou záď karoserie. V té době se v Německu i jinde pokoušeli o výrobu podobných lidových tříkolek také mnozí další výrobci, ale dá se říci, že Goliath Pionier měl v porovnání s nimi tvarově nejčistší a nejzdařilejší karoserii. To nakonec potvrzuje i jeho oblíbenost - za necelé čtyři roky produkce se těchto vozíků prodalo zhruba 4.000 kusů.
|