|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
HANOMAG - osobní 1,3 litru typ 13 - 1939
Osobní automobil s aerodynamickou samonosnou karoserií.
Výroba aerodynamického osobního automobilu Hanomag 1,3 litru typ 13 byla zahájena těsně před koncem roku 1938, oficielně byl nový vůz představen v lednu 1939. Jeho zaoblená karoserie byla inspirovaná aerodynamickými studiemi prof. Jaraye ze začátku třicátých let.
Karoserie byla převratná už jen tím, že byla celoocelová a samonosná. Navíc ale velmi nápadná a charakteristická svým, po celé délce vozu probíhajícím, středovým švem, vystupujícím nad okolní plochu.
Vůz se kromě samonosné karoserie vyznačoval i dalšími nadčasovými prvky. Měl přední nápravu s nezávisle zavěšenými koly, odpérovanými pomocí zkrutných gumových elementů a jeho motor byl už tehdy konstruován tak, aby byl schopen držet trvalé vysoké tempo na rozvíjejících se prvních německých dálnicích.
Hanomag 1,3 litru typ 13 byl po všech stránkách velmi solidně konstruován, dalo by se říci až příliš solidně, protože ve výsledku byl na výkon svého motoru dost těžký. A hlavně – značně dražší než srovnatelné vozy konkurenční. Stál 3.175,- říšských marek, zatímco třebas dvoulitrový Opel stejného roku výroby jen 3.100,- marek, jedenáctistovka Hansa 2.950,- marek, Ford Eifel 2.590,- marek nebo Ford Taunus 2.800,- marek.
Přesto se jeho prodej rozbíhal velmi slibně. Jenže už za několik měsíců přišla válka a s ní nejprve řada omezení, týkajících se prodeje civilním osobám, pak omezení výroby jakožto civilního vozu a nakonec, v roce 1941, definitivní zákaz jeho výroby.
Technická data:
Motor: řadový čtyřválec OHV
Vrtání: Ø 71 mm Zdvih: 82 mm Obsah: 1.298 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 32 koní při 3 600 ot./min. Písty: Nelson-Bohnalite z lehké slitiny Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Karburátor: jeden, horizontální Solex 30 BFRH Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou Objem chadící vody: 9 litrů Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje Olejové čerpadlo: zubové Baterie: 12 V / 50 Ah Dynamo: 12 V / 90 W Spojka: jednolamelová, suchá, Fichtel & Sachs Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 3. a 4. rychlost synchronizovány Převody: 1 - 4,55 2 - 2,33 3 - 1,48 4 - 1 Hnací náprava: zadní - pevná Převod zadní nápravy: 1 : 4,57 (na přání horský 1 : 5,17) Podvozek: bezrámový, samonosná karoserie Přední osa: příčná kyvná ramena, odpružená zkrutnými gumovými elementy Zadní osa: pevná, zavěšená na podélných listových pérech Tlumiče pérování: pákové hydraulické Řízení: šnekové, systému ZF- Ross Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola Ruční brzda: mechanická na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: disková ocelová Pneumatiky: 5,25 – 16 Rozvor: 2 500 mm Rozchod vpředu: 1 300 mm Rozchod vzadu: 1 300 mm Délka vozu: 4 230 mm Šířka: 1 600 mm Výška: 1 680 mm Vlastní váha vozu: 970 kg Dovolené zatížení: 430 kg Celková váha: 1 400 kg Nejvyšší rychlost: 115 km / hod. Spotřeba na 100 km: 9,5 l Objem nádrže: 42 litrů (v zádi vozu) |