![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO - MINOR Svatební oznámení pro Libora Gýnu 2010 - Renovace motoru A.K.D. TAP - sidecary Tlustoš Kbely JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
HANOMAG 2/10 PS - Kommißbrot
Dvousedadlový lidový automobil revoluční konstrukce s jednoválcovým 500 ccm motorem vzadu.
Výrobce: Hannowersche Maschinenbau AG vorm. Georg Egestorff, Automobilabteilung, Hannover - Linden (Hannoverská strojírna akc.spol. předtím Georg Egestorff, Automobilní oddělení, Hannover - Linden)
Tato tradiční strojírenská firma, založená v roce 1825, začala s výrobou automobilů poměrně pozdě, až v roce 1924.
Hanomag 2/10 PS byl jejím prvním typem. Autorem tohoto pozoruhodného a nadčasového lidového automobilu byl konstruktér Fidelis Böhler. Jeho příběh jako by byl předobrazem velmi podobného příběhu českého konstruktéra Novotného, autora rovněž pozoruhodného liodvého vozíku Aero 10 HP (Cililink). Böhler začal v roce 1923 nejprve konstruovat svůj lidový automobil v malé firmičce Kleinmotorwagen-AG. v Berlíně. Na jeho výrobu ve větším měřítku nejspíš neměl sám šanci, takže bylo štěstím, že ho o rok později angažovala a jeho konstrukci převzala firma Hannowersche Maschinenbau AG., která tím pádem získala i první dva Böhlerovy pokusné prototypy. Na této tovární fotografii č.8501 je vůz zatím ještě s miniaturními obrysovými svítilnami a s nápisy Hanomag jen malovanými. "Hanomag Nachrichten" v čísle 145, které vyšlo v říjnu roku 1925. Na Německé automobilové výstavě v Berlíně 1925 byl vozík nabízen za cenu 2.650,- Marek Malý kompaktní vozík, zaoblený tak trochu jako bochníček chleba, si velmi brzy vysloužil přezdívku "Kommißbrot" (Komisárek), to mu ale neubralo na popularitě. Naopak, v historii firmy to byl jednoznačně nejúspěšnější a nejprodávanější typ. Lidé ho mazlivě nazývali "Maxchen" (Maxík) nebo také velmi přiléhavě "pojízdný uhláček" (rollende Kohlenkasten). Původní cena se skládací plátěnou střechou 2.650,- RM byla v roce 1926 snížena na 2.175,- RM a v letech 1927-8 dokonce na pouhých 1.975,- RM. Vyseknuté z leštěného plechu zdobilo jinak strohou a jednoduchou zaoblenou příď těchto lidových vozíků.
Motor: stojatý čtyřtaktní jednoválec OHV, uložený vzadu
Vrtání: Ø 80 mm Zdvih: 100 mm Obsah: 502 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Výkon: 10 koní při 2 500 ot./min. Daňový výkon: 2 ks Válec: odlitý ze šedé litiny s hlavou vcelku Píst: z lehké slitiny (Elektron) Ojnice: z chromniklové oceli Klikový hřídel: dělený, systém Hirth Hlavní ložiska: dvě, válečková Kliková skříň: z hliníkové slitiny (Aluminium) Ventilový rozvod: s visutými ventily v hlavě, OHV Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Karburátor: vertikální, Pallas typ SO, alternativně Solex Doprava paliva: samospádem z nádrže umístěné vzadu v motorovém prostoru Chlazení: vodní, thermosyfonové, chladič s větrákem vzadu za motorem Mazání: mazacím přístrojem Bosch Zapalování: bateriové Hanomag, později kombinovaný dynamomagnet Bosch E 1 ek Předstih: automaticky řízený Elektrická výzbroj: Bosch 6 V Baterie: 6 V, umístěná v přední části vozu Starter: ruční, pákou mezi sedadly Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: tříychlostní s kulisovým řazením, spojená s motorem do jednoho bloku Převody: 1 - 7,7 2 - 4,8 3 - 3,1 Rychlost: 1. stupeň - 23 km/hod. 2. stupeň - 37 km/hod. 3. stupeň - 60 km/hod. Hnací náprava: zadní - pevná, bez diferenciálu Převod na zadní nápravu: krytým řetězem v olejové lázni, poměr 1 : 2 Podvozek: rám z U profilů, lisovaných z ocelového plechu, vcelku s podlahou Nástavba: složená ze tří dílů, předek a zadek celoplechový Střední díl: dřevěná kostra, oplechovaná Přední osa: bez nápravnice, tvořená dvěma příčnými listovými pery nad sebou Zadní osa: pevná, odpérovaná dvojitými spirálovými pružinami Řízení: šnekové, volant vpravo Průměr volantu: Ø 390 mm Nožní brzda: mechanická, vnitřní čelisťová na zadní kola Ruční brzda: vnější pásová na zadní kola Mazání: jednotlivými mazničkami Kola: dřevěná, špicová s ocelovými falcovými ráfky Pneumatiky: falcové 27 x 3,5 Rozvor: 1 920 mm Rozchod vpředu: 1 040 mm Rozchod vzadu: 910 mm Délka vozu: 2 780 mm Šířka: 1 180 mm Výška: 1 450 (otevřený vůz), 1 600 mm (zavřený vůz) Váha podvozku: 260 kg Vláha otevřeného vozu: 340 kg Váha zavřeného vozu: 390 kg Dovolené zatížení: 200 kg Nejvyšší rychlost: 60 km / hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 4 kg (cca 5 litrů) Spotřeba oleje na 100 km: 0,25 kg Pohled na podvozek shora je z knihy "Die Motor-Fahrzeuge" od Dipl. Ing. Paula Wolframa. Náboje předních kol běžely na kuličkových ložiskách. Řízení vozu bylo šnekem a segmentem, od něhož se pohyb řídící páky přenášel řídící tyčí k otočnému čepu levého předního kola a prostřednictvím spojovací tyče pak ke kolu pravému. Spojení zadní nápravy s převodovkou obstarával v krytu zapouzdřený válečkový řetěz, provozní brzda byla vnitřní, čelisťová, působící na společný buben vedle pravého zadního kola. Ruční brzda byla pásová, působící na tentýž buben zvenku. Továrna uváděla, že díky pevné zadní nápravě je brzdný účinek (logicky) na obě zadní kola stejný, takže odpadá riziko smyku, vyvolané eventuelním nestejnoměrným účinkem. Cena zavřeného provedení byla v roce 1925 3.200,- RM. V roce 1926 byla snížena na 2.575,- RM a v následujících letech 1927-8 na 2.450,- RM. Zajímavým detailem na tomto snímku je rezervní pneumatika, upevněná na zádi vozu. Snímek byl pořízen na továrním dvoře. Sportovní roadster bez dvířek stál 2.400,- RM. Ve sportovním provedení bez dvířek je tady s věncem za první místo za volantem Rudolf Kubíček, otec pozdějšího slavného plochodrážního jezdce Stanislava (Slávy) Kubíčka z Českých Budějovic... (foto z volně přístupné fotobanky ateliéru Seidel)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Podobně, jako v Americe Ford T, i malý Hanomag si vysloužil pár anekdot a rčení. Snad nejznámější z nich bylo: Bißl Blech und bißl Lack - und fertig ist ein Hanomag! což v překladu znamenalo "Trochu plechu, trochu lak - a hotový je Hanomag!" ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hanomag 2 / 10 PS "Kommißbrot" byl v letech 1925 - 1928 vyroben v celkovém počtu 15 775 vozů, čímž se jednoznačně stal nejúspěšnějším typem firmy. Toto množství už nikdy potom nebylo u žádného dalšího automobilu firmy Hanomag ani dosaženo, natož překonáno! |