|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 MANET 90 - 1949 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
HURIKAN Special 350 ccm výr. číslo 003
Soutěžní motocykl z roku 1949
Hurikan číslo 003
čtyřtaktní soutěžní motocykl, postavený v jediném exempláři motocyklovým závodníkem Vladislavem Vlkem v době, kdy byl vedoucím prototypové dílny Motorpalu Jihlava.
Hurikan číslo 003 byl jediný s motorem 350 ccm (všechny ostatní měly motory o obsahu 250 ccm). Motor byl jednoválcový OHC s vačkou v hlavě, měl výkon 16 koní.
Před zadním kolem byla upevněna hliníková tlaková láhev z německého letadla, která se používala v případě defektu pneumatiky k jejímu rychlému nafoukání.
Na snímku ČTK z roku 1951 je se svým tvůrcem Vladislavem Vlkem v průběhu absolvování "Heinzovy motocyklové soutěže".
Tento snímek z Heinzovy soutěže se objevil v časopisu "Motocykl". Po zkombinování s barenou fotografií již zrestaurovaného stroje se z toho stal motiv plakátu ke slavnostnímu představení hotového stroje, které proběhlo 7. září 2001 v sále Kulturního domu Metropol v Českých Budějovicích.
Protože se soutěže se jezdily i jako několikadenní, mnohdy i s nočními etapami, byl tento Hurikan jako jediný vybaven kromě zapalovacího magneta i plnohodnotným osvětlením, napájeným baterií a dynamem Bosch, umístěným na levém konci klikového hřídele.
Technické údaje Hurikan 003:
Motor: jednoválcový čtyřtaktní vlastní konstrukce Píst: z lehké slitiny, se dvěma kompresními a jedním stíracím kroužkem Vrtání: ø 70 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 350 ccm Kompresní poměr: 1 : 8,5 Výkon: cca 16 ks Kroutící moment: neznámý Ventilový rozvod: OHC, pohon vačky řetězem s napínákem, fixovaným tlakovým olejem Mazání: oběžné, se suchým karterem Olejová nádrž: pod sedlem Olejový filtr: štěrbinový, ručně otočný, po straně karteru motoru Ložiska klikového hřídele: 3, vlevo 2 kuličková, vpravo válečkové Vývážení klikového hřídele: nevyvažováno, ponecháno původní Ojniční ložisko: válečkové Karburátor: Jikov 2924 H se šikmým filtrem s otočnou přívěrou (pérák) Hlavní tryska: Volnoběžná tryska: Nastavení šroubku bohatosti: Zapalování: magnet IH Baterie: 6V/14 Ah, ukostřen minus pól (-) Dynamo: Bosch 6V/45 W, uložené na levé straně klikového hřídele (z moto ČZ Tourist) Reflektor: Bosch ø 150 mm s vestavěnou spín.skřínkou, mechanickým přepínačem světel a tachometrem Veigel Svíčka: Předstih: ručně stavitelný, páčkou na levé straně řidítek Primární převod: řetězem v olejové lázni Převodový poměr: 17 : 42 zubů Spojka: vícelamelová, v olejové lázni Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná dohromady s motorem (semiblok) Řazení: nožní pákou na pravé straně Přenos síly na zadní kolo: řetězem Převodový poměr: 19 : 48 zubů Rám: vpředu jednoduchý trubkový, sešroubovaný se zadním dílem Přední vidlice: duralová teleskopická s hydraulickým tlumením pérování Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný Zdvih předního pérování: Zadní pérování: kyvnou vidlicí, odpruženou dvěma pérovacími teleskopy Zdvih zadního pérování: Sedlo: gumové, výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per (ČZ) Stupačky: gumové ČZ Kola: 19” drátová Ráfky: prohloubené ocelové 3 x 19” Pneu přední: 3,00 – 19 Pneu zadní: 3,25 - 19 Brzdy: čelisťové, plnonábojové z lehké slitiny Parametry: Rozvor: 1.400 mm Délka: mm Šířka: 600 mm Výška: 1.060 mm Výška sedla: mm Světlost: mm Váha: kg Objem nádrže: 22 litrů Spotřeba na 100 km: Max. rychlost: neznámá
Soutěžní Hurikan číslo 003 se dochoval jen jako hromada zkorodovaných a poškozených dílů.
Dnešní podoba tohoto stroje je zásluhou několikaleté pečlivé práce českobudějovického mechanika a restaurátora Jiřího Musila, který při restaurování použil výhradně dobové technologie i materiály, takže stroj je stejně jako v době svého zrodu lakován leštěnou nitrocelulosovou barvou, má ručně malované linky a individuálně vyklepávané hliníkové blatníky. V tomto stavu je k vidění v expozici Jihočeského motocyklového musea. |