|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION S 11 - 1961 OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
HANOMAG - traktor RL 20 - malý zemědělský diesel
Malý zemědělský traktor Hanomag RL 20 je vybaven čtyřválcovým čtyřtaktním Diesel-motorem, pracujícím na principu osvědčených předkomůrek.
Motor má odnímatelnou hlavu válců a výměnné válcové vložky ze speciálního materiálu.
Věrni naší zásadě "Služba zákazníkovi" máme ve všech větších místech Německa zastoupení, která disponují zařízenými dílnami a odborně vyškoleným personálem. Ti jsou Vám v každé chvíli k disposici radou a kromě toho vám na požádání dají k disposici zkušeného firemního montéra.
Technické údaje:
Počet válců: 4 Vrtání: 80 mm Zdvih: 95 mm Obsah válců: 1.910 ccm Brzděný výkon: 19,8 ks při 2.000 ot./min. Ventilový rozvod: OHV Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Mazání: tlakové oběžné, s náplní oleje v karteru motoru Chlazení: vodní, nucené pumpou Vstřikovací pumpa: Bosch Rozchod vpředu: 1.350 mm Rozchod vzadu: 1.350 mm Rozvor náprav: 1.935 mm Světlost (pod diferenciálem zadní nápravy): 230 mm Celková délka traktoru: 2.910 mm Šířka traktoru: 1.610 mm Výška traktoru: 1.600 mm Poloměr otáčení: cca 4 m Obsah nádrže: 35 litrů Provozní váha: 1.580 kg Rychlost jízdy v provedení RL 20 A: 1. stupeň - 4,2 km/hod. 2. stupeň - 6 km/hod. 3. stupeň - 13 km/hod. Rychlost jízdy v provedení RL 20 B: 1. stupeň - 4,2 km/hod. 2. stupeň - 6 km/hod. 3. stupeň - 13 km/hod. 4. stupeň - 24 km/hod. Rozměr pneumatik: přední 6,50 - 20 Extra, zadní 6,50 - 20 Extra nebo 8,00 - 20 Traktor Spotřeba: Nafta: cca 4 litry na hodinu Olej: cca 60-70 gramů na hodinu Množství oleje v motoru: 4,5 litru Množství chladicí vody: 12 litrů
Dieselový motor dvacetikoňového traktoru Hanomag byl v podstatě identický s motorem z osobního automobilu Hanomag Rekord Diesel - prvního osobního dieselu, poprvé předvedeného na Berlínském autosalonu v únoru 1936.
Diesel-motor Hanomag měl předkomůrky, vsazené do vývrtů v šikmé horní ploše hlavy válců. Předkomůrky byly přitlačené pouzdry pro vstřikovače, prostřednictvím přírub na dva šrouby.
Pak byly do pouzder vloženy Vstřikovače, které v jejich poloze držely třmeny, přitažené dalšími matkami na oněch dvou šroubech.
Diesel - motor traktoru Hanomag v pohledu ze strany vstřikovacího čerpadla:
1) Filtr vzduchu s tlumičem sání 2) Hrdlo sání s přívěrou vzduchu 3) Odvzdušňovací hadice 4) Termostat chladicí vody 5) Hrdlo vodní pumpy 6) Membránový regulátor 7) Vstřikovací čerpadlo s dopravním čerpadlem 8) Starter s výsuvnou kotvou 9) Výpustný kohout chladicí vody 10) Vodní pumpa
Obrázek z instrukční knížky, ukazující nastavení rozvodových kol na značky.
1) Ozubené kolo klikového hřídele 2) kolo pohonu vstřikovacího čerpadla 3) Přívod oleje k rozvodovým kolům 4) Mezikolo 5) Kolo vačkového hřídele
Čtyřrychlostní převodovka ZF typu K 30, nakupovaná od firmy Zahnradfabrik Friedrichshafen A.-G., měla litinovou skříň, kola s rovným ozubením a řadila se posuvem kol.
Výrobce ji doporučoval pro výkony do 50 ks a přenos kroutících momentů do 16 kgm. Pro traktor Hanomag se používala v provedení s přídavným bočním vývodem. Převody: 1. rychlost: 1 : 5,56 2. rychlost: 1 : 3,07 3. rychlost: 1 : 1,8 4. rychlost: 1 : 1 Zpátečka: 1 : 6,5
Zadní osa traktoru Hanomag měla šnekový převod a používala samosvorný diferenciál od firmy Zahnradfabrik Friedrichshafen A.-G., pracující na principu stranově posuvných kolíků, zabírajících svými konci střídavě do vybrání unašečů pravé a levé poloosy.
Silniční, dle popisky spíš "zemědělský" (Bauern-Schlepper) traktor Hanomag RL 20 na dřevoplyn. Na snímku tovární provedení s jednoduchou stříškou na výstavě v Rakousku.
Malý zemědělský traktor Hanomag RL 20 - tady za protektorátu (viz poznávací značka PD-) upravený na pohon dřevoplynem, konkrétně českým dřevoplynovým generátorem firmy Janka.
|