|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ČZ 150 c - 1951 Svatební oznámení pro Libora Gýnu Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
HURIKAN Special 250 výr. číslo 005
Vysoce sportovní motocykl, zkonstruovaný závodníkem Vladislavem Vlkem.
Poslední vyrobený motocykl Hurikan měl výrobní číslo 005 a přihlášen do evidence byl v roce 1949.
Jeho konstruktérem byl závodník Vladislav Vlk, v té době zaměstnaný jako vedoucí vývojové dílny firmy MOTOR UNION n.p. České Budějovice, která byla později přejmenovaná na n.p. Motor - Jikov České Budějovice.
Jednalo se o jednoválcovou čtyřtaktní dvěstěpadesátku s ventilovým rozvodem OHC, tedy s vačkovým hřídelem v hlavě válce, poháněným řetízkem. Motor měl výkon cca 20 koní.
Číslo motoru vyražené Vladislavem Vlkem: 005 na levé straně karteru pod přírubou válce
Číslo motoru vyražené DI při přihlášení do evidence: 4566 vlevo v přední části karteru Číslo rámu vyražené DI při přihlášení do evidence: DI 11 1954 1662 na hlavě rámu
Vladislav Vlk si představoval, že tento stroj by MOTOR UNION České Budějovice mohl v menších sériích vyrábět pro náročné sportovní jezdce, ale vedení továrny o jeho výrobě ve skutečnosti nikdy neuvažovalo. Tak technicky složitý stroj by byl mimořádně drahý a nebyl by v poválečných letech v Československu reálně schopný prodeje...
Technické údaje
(z výkresu N-250 A datovaného 16.10.1948) Motor: čtyřtaktní jednoválec sešroubovaný do bloku s převodovkou (semiblok) Vrtání: Ø 63 mm Zdvih: 80 mm Obsah: 249,7 ccm Výkon: 15 ks / 6.000 ot.min. Ventilový rozvod: OHC, vačka v hlavě poháněná řetězem s napínákem Hlava válce: snímací, z hliníkové slitiny Válec: s hliníkovými žebry a zalitou litinovou vložkou Mazání: oběžné, se suchým karterem, lamelovým čističem a olejovou nádrží pod sedlem Karburátor: vlastní výroby, z hliníku provedená kopie Amal Zapalování původní: magnetem PAL (kopie Auto-Union), umístěným za motorem Primární převod: řetězem v olejové lázni 17 : 42 zubů = 2,47 Spojka: vícelamelová, vlastní výroby, podle vzoru Burman Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná s motorem (semiblok), dle systému Burman Řazení: nožní, na pravé straně Převody: I. stupeň – 1 : 2,67 II. stupeň – 1 : 1,78 III. stupeň – 1 : 1,28 IV. stupeň – 1 : 1 Sekundární převod: řetězem 19:48 zubů = 2,52 Celkový převod od motoru na zadní kolo: 6,2 Rám: trubkový, šroubovaný, pod motorem a vzadu dvojitý Přední vidlice: teleskopická, s hliníkovými kluzáky, s hydraulickým tlumením Přední pérování: vinutými pružinami Přední brzda: čelisťová, plnonábojový duralový buben se zalitou litinovou vložkou Zadní vidlice: kyvná Zadní pérování: zavěšením kyvné vidlice na přímočarých kluzácích Zadní brzda: čelisťová, plnonábojový duralový buben se zalitou litinovou vložkou Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem na levé straně, prostřednictvím bowdenu Kola: 19" drátová Pneumatika vpředu: 3,00 - 19 Pneumatika vzadu: 3,25 - 19 Délka: 2.190 mm Rozvor: 1455 mm Šířka: 600 mm Výška dle výkresu: 1.110 mm Výška skutečná: 1.025 mm
Detail "závodního rychlouzávěru" - Vladislav Vlk se inspiroval anglickým patentním víčkem nejen u benzínové nádrže...
Na detailní fotografii zadní partie motocyklu je vidět koncová lampička, použitá ze stroje ČZ 125, červeně psaná tovární espézetka, kterou vývojová dílna Motor-Union používala při zkušebních jízdách a Vlkův široký brzdový buben, který se na motocyklech Hurikan objevil cca o osm let dříve, než takové řešení zavedla do sériové výroby továrna Jawa.
|