|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1964 STADION S 22 - 1962 (exportní) AERO - MINOR JIKOV - karburátory motocyklové FAVORIT - sidecary
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
H.R.D. - Vincent
Mimořádně rychlý, litrový anglický motocykl, předchůdce všech "superbiků".
Výrobce: The Vincent-HRD Co., Ltd., The Great North Road, Stevenage
Zastoupení motocyklů HRD měla u nás v těsně poválečných letech firma AUTO - Ing. Dobrý, která tento stroj vystavovala ve Veletržním paláci.
Takhle vypadalo razítko, použité na prospektu-přetisku časopisu The Motor Cycle z prosince roku 1945.
Motor byl vidlicový dvouválec, s válci přesazenými o sílu ojnice - obě ojnice byly na jednom čepu.
Ventilový rozvod byl OHV, tedy tyčkami přes vahadla ovládané visuté ventily v hlavách válců. Ve své době ale býval nazýván i "semi OHC" kvůli tomu, že vačkové hřídele byly uložené oproti jiným konstrukcím extrémně vysoko, prakticky v polovině výšky válců. To umožňovalo velmi krátké, tudíž lehké, tyčky.
Motor HRD měl primární převod řetězem, běžícím v olejové lázni. Napínák byl tvořen ocelovou planžetou s možností napínání šroubem, procházejícím přední části skříně.
Čepy paralelogramové trubkové vidlice byly uložené v pouzdrech z porézního, mazadlem nasáklého, bronzu. Mezi vidlicí a vahadly byly axiální podložky, mimo jiné sloužící i ke kontrole vyběhání vidlice. Pokud byly otočnétěsně, bez vůle, bylo vše v pořádku. Pokud byly otočné příliš volně, nebo jevily vůli do stran, bylo třeba vidlici přitáhnout.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje typu Vincent - H.R.D. "Rapide" Series B: Období výroby: 1948 - 1950 Motor: 50° V-twin OHV Počet válců: 2 Počet ventilů na válec: 2 Objem: 998 ccm Vrtání: Ø 84 mm (Ø 3,30“ in) Zdvih: 90 mm (3,50“ in) Kompresní poměr: 6,45 : 1 Maximální výkon: 45 koní (33,6 kW) při 5.300 ot./min. Karburátory: dva, Amal Ø 1-1/16“ typ 29 Mazání: oběžné s náplní oleje v karteru Provozní náplň oleje: cca 3,25 litry (3 US quarts) Zapalování: magnetové Lucas Elektrická výzbroj: 6 Volt Dynamo: Miller 6V/45 W Primární převod: třířadým řetězem Triplex s planžetovým napínákem Spojka: suchá Převodovka: 4-rychl. Vincent, v bloku s motorem Sekundární převod: řetězem (530) Převod: 21 zubů x 46 zubů Rám: „Diamond Frame“ s podvěšeným agregátem Přední vidlice: paralelogramová trubková Brampton Pružící jednotka: spirálové centrální péro Tlumič pérování: třecí Tlumič řízení: třecí Zadní vidlice: kyvná trojúhelníková Cantilever Pružící jednotky: teleskopické s hydraulickým tlumením (pod sedlem) Brzdy vpředu: dvě, SLS bubnové o Ø 7“ in Brzdy vzadu: dvě, SLS bubnové o Ø 7“ in Sedlo: dvojsedlo Feridax Dunlopillo Rozvor: 1.415 mm (56,5“ in) Šířka: dle použitých řidítek Výška: 1.080 mm Výška sedla: 826 mm (32,5“ in) Světlost: 150 mm Ráfek přední: ocelový prohloubený 1,65 x 20“ (alternativně 1,65 x 19“) Pneu vpředu: 3,00 – 20“ (alternativně 3,50 – 19“) Ráfek zadní: ocelový prohloubený 1,65 x 19“ (alternativně 1,65 x 18“) Pneu vzadu: 3,50 – 19“ (alternativně 4,00 – 19“ nebo,00 – 18“) Vlastní váha: 206,4 kg (455 lb) Pohotovostní váha: 227 kg (500 lb) Nádrž: 16 litrů (3,5 gallonů) Spotřeba: 5 - 6 litru/100 km Nejvyšší rychlost: 177 km/hod. (110 mph)
H.R.D. Vincent, který v padesátých letech patřil dr. Kaiserovi z Okresní hygienicko-epidemiologické stanice v Liberci.
Snímek Jar. Sejka je z archivu Jihočeského motocyklového musea.
Dvě fotografie motocyklu H.R.D. Vincent dr. Kaisera.
Vincent dr. Kaisera vzplanul a následně byl požárem značně poškozen. Údajně se na něj objednával z Anglie nový rám.
Po opravě byl prodán někam do Brna a dr. Kaiser měl ještě několik let původní rám pověšen ve své kanceláři v libereckém OHESu (Okresní hygienicko-epidemiologická správa na Husově třídě).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje typu Vincent - H.R.D. "Rapide" Series C: Období výroby: 1950 - 1952 Motor: 50° V-twin OHV Počet válců: 2 Počet ventilů na válec: 2 Objem: 998 ccm Vrtání: Ø 84 mm (Ø 3,30“ in) Zdvih: 90 mm (3,50“ in) Kompresní poměr: 6,45 : 1 Maximální výkon: 45 koní (33,6 kW) při 5.300 ot./min. Karburátory: dva, Amal Ø 1-1/16“ typ 29 Mazání: tlakové oběžné s náplní oleje v karteru Provozní náplň oleje: cca 3,25 litru (3 US quarts) Zapalování: magnetové Lucas Elektrická výzbroj: 6 Volt Dynamo: Miller 6V/45 W Primární převod: třířadým řetězem Triplex s planžetovým napínákem Spojka: suchá Převodovka: 4-rychl. Vincent, v bloku s motorem Sekundární převod: řetězem (530) Převod: 21 zubů x 46 zubů Rám: „Diamond Frame“ (páteřní olejová nádrž s podvěšeným agregátem) Přední vidlice: paralelogramová trubková Brampton Pružící jednotka: spirálové centrální péro Tlumič pérování: třecí Tlumič řízení: třecí Zadní vidlice: kyvná trojúhelníková Cantilever Pružící jednotky: teleskopické s hydraulickým tlumením (pod sedlem) Brzdy vpředu: dvě, SLS bubnové o Ø 7“ in Brzdy vzadu: dvě, SLS bubnové o Ø 7“ in Sedlo: dvojsedlo Feridax Dunlopillo Rozvor: 1.415 mm (56,5“ in) Šířka: 685 mm (popř. dle použitých řidítek) Výška: 1.080 mm Světlost: 150 mm Výška sedla: 762 mm Ráfek přední: ocelový prohloubený WM2 - 20“ (alternativně WM2 - 19“) Pneu vpředu: 3,00 – 20“ alternativně 3,50 – 19“ (Touring) Ráfek zadní: ocelový prohloubený WM2 - 19“ (alternativně WM2 - 18“) Pneu vzadu: 3,50 – 19“ alternativně 4,00 – 19“ nebo 4,00 – 18“(Touring) Vlastní váha: 206,4 kg (455 lb) Pohotovostní váha: 227 kg (500 lb) Nádrž: 16 litrů (3,5 gallonů) Spotřeba na 100 km: 5 - 6 litrů Nejvyšší rychlost: 177 km/hod. (110 mph) |