![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 Svatební oznámení pro Libora Gýnu JAWA 500 OHC model 15 - 1953 AERO - sidecary 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček"
Poslední aktualizace:
16.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid Š - ŠKODA 420 P (Popular) 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 |
|
HURIKAN - první prototypPrvní prototyp vznikl za války, ve spolupráci s Františkem Dvořákem a dalšími kamarády z motocyklové branže, ve Vlkově soukromé garáži v Praze na Pankráci, nacházející se v místech, kde se říkalo "Na Zelené lišce". Foto hotového stroje před garáží. Objem dlouhozdvihového čtyřtaktu 250 OHC (ø 63 x 80 mm) zvolil Slávek podle své oblíbené závodní kubatury. Motor měl vačkový hřídel v hlavě poháněný řetízkem, běžícím ve šroubovaném krytu. Byl konstruován s oběžným mazáním se suchým karterem - na víko krytu rozvodového řetězu byla zvenku přišroubována dvojitá olejová pumpa vlastní konstrukce, jejíž jedna sekce motor mazala a druhá ze dna karteru vracela olej zpátky do nádrže pod sedlem.
Podle některých pamětníků a také podle záznamu Vlkova otce v rodinné kronice, kde se zmiňuje, že "Slávek jeden ze strojů prodal", byly údajně závodní Hurikany, konstruované ještě za války, postaveny dva. Tyto snímky by tomu nasvědčovaly.
Na první je jednoduchý rám s přední rourou velkého průměru, dole spojený s dvěma trubkami pod motorem pomocí šroubu a přední kolo má úzký lisovaný brzdový buben. Na druhé fotografii je přední část rámu dvojitá, z trubek malého průměru, dole plynule přecházejících do partie pod motorem (bez šroubového spojení). Přední kolo už má brzdový buben plnonábojový, z lehké slitiny. Také přední vidlice jsou v obou případech zcela jiné a přední blatníky rovněž. Stroj na fotografii má oproti prvnímu prototypu řadu odlišností: nová kola už se širokými brzdovými bubny, v zadní partii jinak konstruovaný rám a odlišnou přední vidlici. Kromě toho úplně jinou benzínovou i olejovou nádrž, převodovku s přepákováním, rozdílné uchycení motoru, pozměněný výfuk, hliníkové blatníky a dlouhé závodní sedlo. I to by nasvědčovalo existenci dvou exemplářů - na druhou stranu je třeba vzít v úvahu, že v roce 1947 už měl Vlk za sebou dvě závodní sezóny, tudíž je na stroji možná, či spíš velmi pravděpodobná, řada úprav. Vlk věřil, že naváže na své předválečné závodní úspěchy a se svým celou válku piplaným novým strojem opět začne vyhrávat. Skutečnost byla trochu jiná. Jak ukázal hned první závod (Kartůskův memoriál v Jihlavě 1945), Hurikan se sice jevil rychlý, ale byl poruchový. V časopisu Auto z prosince 1945 se bylo možné dočíst: „Závod, na kterém se sešlo úctyhodných 54 závodníků sledovalo více než 10 000diváků…Smůlou byl postižen i známý Vlk na Hurikánu...“ A nebylo to lepší ani na Prvním okruhu presidenta Dr. Edvarda Beneše v Táboře, který se jel 18. srpna 1946, kde dobový tisk napsal, že "Vlk nedojel kvůli technické poruše“. |