![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ŠKODA nákladní typ 150 Svatební oznámení pro Libora Gýnu FAVORIT - sidecary 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
IFA nákladní typ H 3
původní článek pro Truck Magazin (duben 2008) od Petra Hošťálka.
Z vyobrazeného polopásového tahače pocházel benzínový motor Maybach HL 42, následně použitý v nákladních vozech Horch H 3. Byl to vodou chlazený řadový šestiválec s vačkovým hřídelem v hlavě (OHC), který při vrtání 90 a zdvihu 110 mm měl obsah 4.170 ccm. Kompresní poměr byl 1:6,7 a výkon rovných 100 koní. Původní jedenapůltunová konstrukce byla ale přepracována na vůz o užitečné nosnosti 3 tuny. V prvním roce vzniklo přes 190 vozů a výroba následně pokračovala až do roku 1949. Celkem bylo, podle podkladů z továrního muzea, za tu dobu vyrobeno celkem 852 náklaďáků Horch H3.
Časopis Kraftfahrzeug-Technik, vydávaný v DDR, přinesl v prvním lednovém čísle roku 1951 tyto fotografie vozu Horch H3A, už s emblémem IFA na masce chladiče.
Vstřikování paliva zajišťovalo vstřikovací čerpadlo IFA, které spolu s tryskami bylo vlastním produktem výroby DDR, právě tak jako 4 ks starter a 300W dynamo. Na horní ploše litinového karteru byly usazeny dva rovněž ze šedé litiny odlité bloky, společné vždy pro dvojici sousedních válců a opatřené vsazenými mokrými vložkami. Také hlavy válců byly litinové, společné vždy pro dva sousední válce. Klikový hřídel byl kovaný v zápustce, měl šroubovaná vyvažovací závaží a byl uložen ve třech kluzných ložiskách. Tlakové oběžné mazání zajišťovalo dvojité zubové čerpadlo a systém byl doplněn jemným síťovým olejovým filtrem. Zespodu byl motor uzavřen olejovou vanou, provedenou jako odlitek z lehké hliníkové slitiny. Celkově se Horch H3A (IFA H3A) vyznačoval natolik kvalitním celkovým zpracováním, že se stal nejúspěšnějším nákladním vozem v DDR vůbec. Jeho výroba trvala bez podstatnějších změn až do roku 1958. IFA Horch H 3 A se vyráběl ve dvou závodech, v Zwickau a ve Werdau. Kromě standardního valníkového provedení se dělala řada dalších variant a nástaveb. Horch H 3 A byl vybaven závěsným zařízením, umožňujícím vlečení přívěsu o celkové váze až 6 tun, takže zkoušky probíhaly nejen v sólo provozu, ale i včetně přívěsů. V praxi se ukázalo, že na tahání dvou plně naložených vleků je Horch Z 3 s pouhými 80 ks dost slabý a tak ho nakonec nejvíc používali cirkusáci k tahání maringotek, nebo cirkusových atrakcí. Tahač Horch Z 3 se vyráběl sice v malém počtu, ale právě tak, jako základní typ valníku, až do roku 1958.
Technické údaje IFA H3A:
Motor: čtyřtaktní předkomůrkový Diesel Počet válců: 4, v řadě Vrtání: Ø 115 mm Zdvih: 145 mm Objem válců: 6.024 ccm Kompresní poměr: 1 : 18 Výkon: 80 ks při 2.000 ot./min. Kliková skříň: ze šedé litiny Bloky válců: dva, ze šedé litiny s vloženými mokrými vložkami Hlavy válců: dvě, litinové, společné vždy pro sousední dvojici válců Ventilový rozvod: visuté ventily v hlavě (OHV) Klikový hřídel: kovaný v zápustce, uložený ve třech hlavních ložiskách Písty: hliníkové, se čtyřmi kompresními a jedním stíracím kroužkem Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Mazání: tlakové, oběžné, dvojitým zubovým čerpadlem Chlazení: vodní, nucené pumpou, podporované osmilopatkovým větrákem Regulace chlazení: ručně ovládanou žaluzií za chladičem Filtry sání: dva, s kovovou olejem vlhčenou síťkou Vstřikovací čerpadlo: řadové, IFA Vstřikovací trysky: IFA Žhavicí svíčky: IFA Starter: 24 V / 4 ks Dynamo: 12V/300 W Baterie: dvě, 12 V – 122 Ah Váha motoru: 520 kg Spojka: dvoulamelová, suchá Převodovka: pětirychlostní se zpátečkou Ozubená kola: se šikmým ozubením, ve stálém záběru Převody: 1. stupeň – 6,62 2. stupeň – 3,47 3. stupeň – 2,06 4. stupeň – 1,55 5. stupeň – 1 Zpátečka – 6,56 Převod zadní nápravy: 5,14 Kola: ocelové lisované disky s dělenými ráfky a závěrnými prstenci Rozměr ráfků: 6 x 20“ Rozměr pneumatik: 7,50 – 20 Extra (vzadu ve dvojmontáži) Brzdy Nožní: IFA, hydraulická se servoúčinkem, na všechna čtyři kola Ruční: mechanická, lanová, účinkující na zadní kola Průměr brzdových bubnů: Ø 400 mm Šířka obložení: 80 mm Rozvor: 3.250 mm Rozchod vpředu: 1.658 mm Rozchod vzadu: 1.642 mm Světlost: 270 mm (pod zadní nápravou) Délka: 6.173 mm Šířka: 2.386 mm Výška naloženého vozu: cca 2.250 mm (přes kabinu) Rozměry ložné plochy valníku: 3.600 x 2200 mm Výška bočnic: 500 mm Pohotovostní váha: cca 3.300 kg Přípustná celková váha, odpovídající únosnosti pneumatik: 7.800 kg Přípustný tlak zadní nápravy: 5.200 kg Povolená celková váha přívěsu: 6.000 kg Nejvyšší rychlost: Spotřeba na 100 km: 20 litrů nafty Palivová nádrž: 80 litrů
Jak už bylo řečeno v úvodu, nákladní vůz IFA H 3 se do Československa nikdy nedovážel, byl u nás prakticky zcela neznámý.
Tří až třiapůltunovou kategorii představovala na našich silnicích dosluhující "erena" Praga RN a její dieselová varianta RND. Protože bylo rozhodnuto, že u nás se další vozy této třídy nebudou vyrábět a bude se to řešit dovozem z RVHP, objevil se na silnicích maďarský Csepel. Nebylo to řešení nejšťastnější a nebylo ho dost, takže se nakonec musela začít vyrábět silniční Praga S 5 T. |