JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 250 - předválečná


Jawa 250 - vyobrazení použité v příručce pro jezdce, vydané v roce 1946.
Příručka pro jezdce na motocyklu Jawa 250, vydaná po válce, už pod hlavičkou Národního podniku, byla chuďoučká. Pouze s technickými daty, jednou nijak zvlášť kvalitní fotografií z pravé strany a pak už jen s velmi stručným textem. Celkem jen 11 stránek formátu 11,5 x 16 cm (zatímco předválečné příručky k témuž stroji měly 104 stránek formátu 12 x 17 cm).
Technické údaje z příručky, vydané už jako Národní podnik:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt s vratným vyplachováním, vzduchem chlazený
Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček a.s., Praha-Nusle II.
Vrtání: Ø 63 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 248 ccm
Kompresní poměr:
Maximální výkon: 9 ks
Píst: z lehké hliníkové slitiny
Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem
Hlavní ložiska klikového hřídele: vesměs válečková
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20
Karburátor: dvoušoupátkový Graetzin
Zapalování: setrvačníkovou 6-pólovou 6V-35W na pravém konci klikového hřídele
Spojka: vícelamelová
Primární převod: řetězem, chráněným plechovým krytem
Převodovka: třírychlostní
Převody:
1.rychlost - 1 : 14,8
2.rychlost - 1 : 8,3
3.rychlost - 1 : 5,3
Sekundární převod: řetězem

Rám: šroubovaný z plechových profilů, lisovaných do tvaru U
Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou
Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný po straně vidlice
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný růžicí uprostřed řidítek
Kola: 19" drátová (36 drátů v kole)
Pneu: 3,00 - 19 balonové

Nádrž: sedlová o objemu 10 l

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 100 mm

Parametry:
Největší délka: 1 930 mm
Šířka (přes řidítka): 740 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: mm
Výška sedla nad zemí: mm

Váha: 98 kg
Spotřeba na 100 km: 3,1 litru
Max. rychlost: 100 km/hod.
Stroje do výrobního čísla 71 000 měly dvoušoupátkový karburátor francouzské výroby Zenith, typ 26 MC, N°2253.
Stroje od výrobního čísla 71 001 měly anglický dvoušoupátkový karburátor AMAL.
Detail reflektoru Bosch se sklopnou parabolou.