![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
| exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
|
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 25 - traktor JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
16.11.2025 Tiskové zprávy - 1. jízda historických užitkových vozidel - Písek 1987 14.11.2025 S - STEYR - nákladní typy 150 a 250 S - STEYR 55 |
|
JAWA 250 - předválečná
První prototyp byl kombinací anglického motoru Villiers o obsahu 250 ccm a podvozku standardně vyráběné stopětasedmdesátky. Jízdní zkoušky ale vykázaly neúměrně vysokou spotřebu, se kterou Janeček nemohl souhlasit. K nákupu licence na motor Villiers 250 tak nedošlo a Janeček se kvůli tehdy modernímu "vratnému vyplachování válce" obrátil na německou firmu DKW. Podle německého patentu navržený a zkonstruovaný motor splnil očekávání, dostal silnější rám a začal se vyrábět od srpna 1935.
První série měla dva setrvačníky, kryté chromovanými kryty uprostřed se smaltovanými znaky. Cena vč. daně byla stanovena na 4.999,50 Kč. Tyto dvousetrvačníkové stroje byly později "lidem motoristickým" nazývány "horské". Říkalo se, že v kopcích údajně lépe táhnou než pozdější stroje se setrvačníkem jen jedním...
Technické údaje z příručky, vydané už jako Národní podnik:
Motor: Jednoválcový dvoutakt s vratným vyplachováním, vzduchem chlazený Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček a.s., Praha-Nusle II. Vrtání: Ø 63 mm Zdvih: 80 mm Obsah: 248 ccm Kompresní poměr: Maximální výkon: 9 ks Píst: z lehké hliníkové slitiny Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem Hlavní ložiska klikového hřídele: vesměs válečková Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20 Karburátor: dvoušoupátkový Graetzin Zapalování: setrvačníkovou 6-pólovou 6V-35W na pravém konci klikového hřídele Spojka: vícelamelová Primární převod: řetězem, chráněným plechovým krytem Převodovka: třírychlostní Převody: 1.rychlost - 1 : 14,8 2.rychlost - 1 : 8,3 3.rychlost - 1 : 5,3 Sekundární převod: řetězem Rám: šroubovaný z plechových profilů, lisovaných do tvaru U Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný po straně vidlice Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný růžicí uprostřed řidítek Kola: 19" drátová (36 drátů v kole) Pneu: 3,00 - 19 balonové Nádrž: sedlová o objemu 10 l Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 100 mm Parametry: Největší délka: 1 930 mm Šířka (přes řidítka): 740 mm Výška: 950 mm Rozvor: mm Výška sedla nad zemí: mm Váha: 98 kg Spotřeba na 100 km: 3,1 litru Max. rychlost: 100 km/hod. Karburátor byl k válci připevněn prostřednictvím hliníkového sacího hrdla, na něž byl nasunut a sevřen objímkou se šroubem. |