JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 250 - předválečná


Jawa 250 - vyobrazení použité v příručce pro jezdce, vydané v roce 1946. Cestovní motocykl s dvoutaktním jednoválcovým motorem 250 ccm, vyvinutý coby konkurence úspěšně prodávaným strojům Ogar Standart ze strašnické továrny Autfit.
První prototyp byl kombinací anglického motoru Villiers o obsahu 250 ccm a podvozku standardně vyráběné stopětasedmdesátky. Jízdní zkoušky ale vykázaly neúměrně vysokou spotřebu, se kterou Janeček nemohl souhlasit. K nákupu licence na motor Villiers 250 tak nedošlo a Janeček se kvůli tehdy modernímu "vratnému vyplachování válce" obrátil na německou firmu DKW. Podle německého patentu navržený a zkonstruovaný motor splnil očekávání, dostal silnější rám a začal se vyrábět od srpna 1935.
První série měla dva setrvačníky, kryté chromovanými kryty uprostřed se smaltovanými znaky.
Cena vč. daně byla stanovena na 4.999,50 Kč.

Tyto dvousetrvačníkové stroje byly později "lidem motoristickým" nazývány "horské". Říkalo se, že v kopcích údajně lépe táhnou než pozdější stroje se setrvačníkem jen jedním...
Příručka pro jezdce na motocyklu Jawa 250, vydaná po válce, už pod hlavičkou Národního podniku, byla chuďoučká. Pouze s technickými daty, jednou nijak zvlášť kvalitní fotografií z pravé strany a pak už jen s velmi stručným textem. Celkem jen 11 stránek formátu 11,5 x 16 cm (zatímco předválečné příručky k témuž stroji měly 104 stránek formátu 12 x 17 cm).
Technické údaje z příručky, vydané už jako Národní podnik:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt s vratným vyplachováním, vzduchem chlazený
Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček a.s., Praha-Nusle II.
Vrtání: Ø 63 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 248 ccm
Kompresní poměr:
Maximální výkon: 9 ks
Píst: z lehké hliníkové slitiny
Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem
Hlavní ložiska klikového hřídele: vesměs válečková
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20
Karburátor: dvoušoupátkový Graetzin
Zapalování: setrvačníkovou 6-pólovou 6V-35W na pravém konci klikového hřídele
Spojka: vícelamelová
Primární převod: řetězem, chráněným plechovým krytem
Převodovka: třírychlostní
Převody:
1.rychlost - 1 : 14,8
2.rychlost - 1 : 8,3
3.rychlost - 1 : 5,3
Sekundární převod: řetězem

Rám: šroubovaný z plechových profilů, lisovaných do tvaru U
Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou
Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný po straně vidlice
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný růžicí uprostřed řidítek
Kola: 19" drátová (36 drátů v kole)
Pneu: 3,00 - 19 balonové

Nádrž: sedlová o objemu 10 l

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 100 mm

Parametry:
Největší délka: 1 930 mm
Šířka (přes řidítka): 740 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: mm
Výška sedla nad zemí: mm

Váha: 98 kg
Spotřeba na 100 km: 3,1 litru
Max. rychlost: 100 km/hod.
Stroje do výrobního čísla 71 000 měly dvoušoupátkový karburátor francouzské výroby Zenith, typ 26 MC, N°2253.

Karburátor byl k válci připevněn prostřednictvím hliníkového sacího hrdla, na něž byl nasunut a sevřen objímkou se šroubem.
Stroje od výrobního čísla 71 001 měly anglický dvoušoupátkový karburátor AMAL.
Detail reflektoru Bosch se sklopnou parabolou.