JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA - MINOR


Dvouválcový dvoutaktní automobil s předním náhonem, vyráběný v období 1937-1947.
Výrobce:
Zbrojovka ing. F. Janeček, Praha-Nusle II.
Technické údaje vozu Jawa Minor:

Motor: dvoutaktní řadový dvouválec s vratným vyplachováním (pat. dr. Schnürle)
Vrtání: Ø 70 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 615,75 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 19,5 koně (14,34 kW) při 3 500 ot./min.
Písty: ploché, bez deflektoru, z hliníkové slitiny
Karter: Hliníkový
Blok válců: ze šedé litiny, odnímatelný
Hlava motoru: hliníková s půlkulatými leštěnými spalovacími prostory
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3

Karburátor: horizontální Solex se sytičem
Filtr sání: vlhčený olejem, spojený s tlumičem sání
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, thermosyfonové
Objem chadící vody:
Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 25
Zapalování: 6V bateriové se dvěma cívkami
Baterie: 6V / 60 Ah (pod kapotou vozu)
Dynamo: 6V / 75 W na klikovém hřídeli
Starter: elektrický s nožním zasouváním pastorku

Spojka: jednolamelová, suchá, s tlumičem záběru
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, sešroubovaná s motorem do bloku
Převody:
1.rychlost - 1 : 18,1
2.rychlost - 1 : 9,5
3.rychlost - 1 : 5,5
Zpátečka - 1 : 24
Hnací náprava: přední
Rozvodovka přední nápravy: sešroubovaná s agregátem do bloku
Převod přední nápravy: kuželové soukolí Gleason s čelním diferenciálem
Klouby předních kol: homokinetické dvojité
Klouby poloos u rozvodovky: gumové, tlumící záběr
Rám: páteřový čtyřhranného profilu, vpředu rozvidlený
Uložení motoru: pružné v gumě
Přední osa: dělená, spodní kyvná ramena, odpružená příčným listovým pérem
Zadní osa: kyvadlová s trubkovými poloosami, odpruženými příčným listovým pérem
Řízení: hřebenové, se samostatnými řídícími tyčemi
Nožní brzda: mechanická lanová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, nezávislými lany, na zadní kola

Kola: 16" disková ocelová, upevněná 4 maticemi
Pneumatiky: 4,75 – 16 superbalonové

Rozvor otevřeného vozu: 2 350 mm
Rozvor limusiny: 2 410 mm
Rozchod vpředu: 1 050 mm
Rozchod vzadu: 1 050 mm

Délka otevřeného vozu: 3 550 mm
Délka limusiny: 3 600 mm

Šířka: 1 350 mm

Výška otevřeného vozu: 1 360 mm
Výška limusiny: 1 400 mm

Světlost: 175 mm
Průměr otáčení: 10 metrů

Váha otevřeného vozu: 600 kg
Váha limusiny: 690 kg

Nejvyšší rychlost: 95 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 6,5 - 7,5 litrů při prům. rychlosti 50 km/hod.
Objem nádrže: 23 litrů (pod kapotou vozu)


Základem podvozku byl tuhý páteřový rám čtyřhranného profilu. Vpředu měl rozvidlení, v němž seděl hnací agregát. Obě nápravy byly dělené.
Přední měla vespod trojúhelníková ramena, horní část lichoběžníku zastávalo příčné listové péro. Zadní byla kyvadlová, tvořená trubkovými polonápravami, připojenými k páteři rámu prostřednictvím rozvidlení. Také zadní kola byla odpružena příčným listovým pérem.
Brzdy byly mechanické, ovládané lanky. K předním kolům byly vedené lanovody, opatřenými plochými mazničkami, které pro dobrou funkci vyžadovaly občasné promazání, eventuelně seřízení křídlovými maticemi u kol. K pákám brzdových klíčů zadních kol vedla lanka volně, přičemž ruční brzda působila prostřednictvím lanek druhých, nezávislých.
Brzdové bubny měly Ø 220 mm, což na vůz této kategorie bylo nezvykle hodně.
Dvouválcový motor měl hliníkový, vodorovně dělený karter, na němž seděl snímatelný litinový blok, uzavřený společnou hliníkovou hlavou. Písty byly ploché - motor pracoval na principu vratného vyplachování.
S třírychlostní převodovkou a skříní rozvodovky byl sešroubován do společného agregátu, podélně uloženého v rozvidlení rámu. Uložení bylo pružné, v gumě.
Vodní chlazení bylo termosyfonové, samočinné, bez pumpy i bez větráku, vodní plášť motoru spojovaly s chladičem hadice velkého průměru.
Jawa_Minor_limusina_zprava Z prospektu: Šaty dělají člověka - karoserie automobil
Karoserie vozu Jawa Minor má dokonalý "střih". Ušlechtilé linie vhodně doplňuje stylově řešená maska chladiče, která je nejen elegantní, ale i účelná. Nahoru odklápěcí kapota činí celý prostor motoru velmi dobře přístupný. Četné úspěchy v soutěžích elegance svědčí o tom, že se Jawa Minor opravdu líbí. Tak ve IV. soutěži krásných automobilů v lázních Bohdanči získal nejvyšší uznání počtem 254 bodů a při předvádění na Concours d´élégance v lázních Luhačovicích dosáhl mimořádných úspěchů, kdy získal dvě prvé ceny a dvě stříbrné plakety, jednu druhou cenu a jednu zlatou plaketu v kategorii, v níž byly zařaděny vozy až do prodejní ceny Kč 25.000.-
Zaoblený prostorný kufr byl vcelku s karoserií. Přístup do něj byl zevnitř vozu, po odklopení zadního opěradla. V prospektu se sice psalo, že snadno, i za jízdy, to by ale vzadu nesměl nikdo sedět...
Podle předpisů třicátých let stačilo jedno koncové světlo, takže vprostřed kufru byla usazena sdružená koncová/brzdová svítilna Scintilla. Číslo bylo možné namalovat přímo na karoserii, v tomto případě na odklopné víko, pod nímž byla naležato rezerva.
Vzhledem k tomu, že už od poloviny třicátých let se u nás jednalo o změně silničního provozu na pravostranný, i že předchozí vůz továrny Jawa podle licence DKW už volant vlevo měl, bylo pravostranné řízení trochu krokem zpět. Ale palubní deska byla jednoduchá, přehledná, s praktickými přihrádkami po obou stranách. Uprostřed byl velký tachometr, vpravo kontrolka nabíjení, pod ní spínací skříňka Bosch, vlevo byl přepínač blinkrů Scintilla a pod ním táhlo sytiče. Rychlosti se řadily vodorovnou tyčí uprostřed, vlevo byl pod deskou benzínový kohout.
Reklamní záběr čtyřsedadlového otevřeného vozu Jawa Minor s dámou, který se objevil na titulní stránce předválečného československého časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42, které vyšlo v Praze dne 20. října 1937.
V podstatě se jedná o fotografii černobílou, grafikem retušovanou a kolorovanou tak, že navozuje dojem fotografie barevné. Grafik ale nejspíš nebyl motorista, na boku vozu klidně zaretušoval svislou spáru dveří, což ovšem snímku neubírá na půvabu...
V roce 1939 se zúčastnil sériový vůz Jawa Minor v obsazení A.Vitvar - J.Musil XVIII. ročníku světoznámé Rallye Monte Carlo.
Ve třídě vozů do 750 ccm obsadil osmé místo, když ve zvláštní zkoušce do vrchu byl v cíli o pouhé čtyři vteřiny později, než vítězný vůz DKW s posádkou C.Cornelius-A.Buyze. Navíc dostal první cenu své třídy v Concours de Comfort (soutěži pohodlnosti vozu).
Na snímku z časopisu Auto č.1 ročník XXI. je posádka po návratu do Prahy (Ant. Vitvar vlevo).

Snímek z Monte Carla z okamžiku, kdy člen jury Rallye Monte Carlo, ředitel B. J. Procházka, slavnostně odevzdává ocenění Antonínu Vitvarovi.
V únoru 1938 podnikl redaktor Alan Forejt se čtyřsedadlovým otevřeným vozem Jawa Minor cestu do Afriky. S druhým vozem stejného typu mu úspěšně sekundoval pan továrník Jelínek.
Po návratu o jejich cestě referoval dobový tisk.
Kino-diapozitiv Reklamní kino-diapozitiv byl už od třicátých let známou formou propagace (a placené reklamy, samozřejmě). Obvykle se promítal před zahájením představení, v době kdy se návštěvníci v sále teprve usazovali, nebo až po zhasnutí, ještě před týdeníkem.
Takovéhle diapozitivy dodávala svým prodejním zástupcům továrna Jawa už s uvedením konkrétního prodejce, tento je z pozůstalosti po agilním českobudějovickém zástupci J. Konopovi a je dnes uložen v archivu Jihočeského motocyklového musea.
Reklama s popisem zavřené limuzínky Jawa Minor, uveřejněná v ročence Jawa 1941.
Druhou nejčastější karoserií byl čtyřsedadlový otevřený vůz. V prospektu, doplněném pérovou kresbou, se psalo:

Přátelům otevřeného vozu
nabízíme velice elegantní čtyřsedadlový vůz s moderní ocelovou karoserií, opatřený důkladnou nepromokavou střechou, která se dá i za jízdy během 1-2 minut natáhnouti. Důmyslně řešené slídové postranice, jako sklo průhledné, s kovovým rámem, změní jej v okamžiku v útulný uzavřený vůz, dokonale vzdorující sebehoršímu počasí. Za zadním opěradlem, stejně jako u limusiny, je bohatý prostor pro zavazadla. Reservní kolo je ukryto ve zvláštní příhradě, takže neruší linii vozu a je chráněno před blátem. Otevřený vůz Jawa Minor je stejně užitečný v zimě jako v létě. Samozřejmě, že celá jeho konstrukce se vyznačuje také všemi vpředu již popsanými technickými detaily, které zatučují spolehlivý výkon, snadné udržování a příjemnou jízdu.
K úplné spokojenosti všech majitelů vozu Jawa Minor přispívá také velkou měrou nejen nízká cena, ale hlavně malá spotřeba 6.5-7.5 litrů na 100 km. Spolehlivý výkon - levný provoz - příjemná a radostná jízda.
Fotogalerie:
Náladový snímek vozu Jawa 600 Minor ze šedesátých let, který do archivu Jihočeského motocyklového musea věnoval z rodinného archivu Tomáš Mozer.
Detailní záběr dvousedadlového sportovního roadsteru Jawa Minor pana Kindla ze Suchého Vrbného u Českých Budějovic je z července 1939.
Tento vůz byl vybaven blikacími ukazateli směru "Avion Praha".
Šedesátá léta:
Jawa Minor na libereckém náměstí - už s novou poznávací značkou, tvořenou dvojicí písmen a dvěma dvojicemi čísel, s blinkry v blatnících a protože auto muselo opravdu sloužit, tak i s amatérsky vyrobenou zahrádkou na střeše...
Záběr ze startu Veteran rallye České Budějovice (foto z náměstí v Č. Budějovicích).
Za volantem parádně restaurovaného dvousedadlového roadsteru Jawa Minor je Stanislav Lenc senior z Volyně.
Fotografie Jawa Minoru od Petra Blažka z Českých Budějovic.
Jawa Minor na společném výletě s Piccolou. Jawa Minor na společném výletě s Pragou Piccolo.
foto: Hošťálek (Jičín 1969)
Jawa Minor při Veteran rallye Křivonoska 2011. Foto Miloň Dvořák