|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 FAVORIT - sidecary JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek) JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
JAWA 700 - automobilDvouválcový dvoutaktní automobil s předním náhonem, vyráběný v licenci podle německého vozu DKW F2 Meisterklasse 701. Výrobce: Zbrojovka Ing. Frant. Janeček
1934 - Prvním typem byl kabriolet
(správněji polokabriolet) s vně montovaným kufrem a na něm svisle upevněnou rezervou. Vůz byl veřejnosti představen na Pražském jarním autosalonu, který se konal ve dnech 8.-15.dubna 1934, dodávat zákazníkům jej továrna začala ale až v srpnu. Zpočátku se dělaly pouze dva vozy denně, takže výroba ani zdaleka nestačila poptávce. Do konce roku 1934 už ale prodej obnášel 203 kusů.
Pohled do otevřeného kabrioletu shora nejlépe ukazuje, jak prostorný tento vůz byl. Zásluhu na tom měla i vlastní úprava továrny Jawa, spočívající v prodloužení chassis oproti původnímu licenčnímu vzoru DKW o 10 cm, což v prostoru pro nohy pasažérů na zadních sedadlech mělo dost značný význam.
Ostatně, jak je zřejmé z druhého prospektu, továrna význam pohodlí neopomněla v reklamě využít...
Ovládací a kontrolní prvky
byly přesně podle licenčního vzoru DKW soustředěné do trojúhelníkové plechové desky uprostřed vozu. Z ní vprostřed nahoře trčela řadicí páka, vlevo byla svítilna osvětlení přístrojů a pod ní táhlo sytiče. Vpravo byla červená kontrolka zapalování a pod ní tahací vypínač stropní svítilny. Dole byl vlevo tachometr Ø 80 mm s počítačem kilometrů, uprostřed sedmidenní hodiny, rovněž Ø 80 mm, vpravo pak spínací skříňka na patentní klíček s páčkou zapínání světel. Před řidičem byl motorek elektrického stírače s otočným zapínáním a vprostřed nad palubní deskou přepínač ukazatelů směru z černého bakelitu.
Technické údaje Jawa 700:
Motor: dvoutaktní dvouválec s vratným vyplachováním Schnürle (licence DKW) Vrtání: Ø 76 mm Zdvih: 76 mm Obsah: 684 ccm (někde se udávalo 692 ccm) Kompresní poměr: 1 : 5,7 Výkon: 20 koní (14,7 kW) při 3 500 ot./min. Písty: z lehké slitiny Hlava válců: z hliníkové slitiny Blok válců: ze šedé perlitické litiny Kliková skříň: z hliníkové slitiny, dělená Klikový hřídel: slisovaný z několika dílů Ojniční ložiska: válečková Karburátor: horizontální Hlavní tryska: Hlavní vzdušník: Volnoběžná tryska: Volnoběžný vzdušník: Tryska sytiče: Vzdušník sytiče: Difuzér: Ø Doprava paliva: samospádem Obsah nádrže: 28 litrů (pod kapotou za motorem) Chlazení: vodní, thermosyfonové Obsah chladiče: Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 20 Zapalování: 6V, bateriové s přerušovačem a dvěma cívkami Svíčky: Baterie: 6 V / 60 Ah Dynamostarter: 6 V / 90W, na konci klikového hřídele Ruční startování: vlastní konstrukce, lankem tahaným pákou z místa řidiče Primární převod: 1:2, válečkovým řetězem v olejové lázni Spojka: vícelamelová, v olejové lázni Převodovka: sešroubovaná do bloku s motorem Počet rychlostí: 3 + Z (s volnoběžkou) Řazení: deštníkovou pákou v palubní desce (systém DKW) Převody: 1 - 3,42 2 - 1,68 3 - 1,00 Zpátečka - 3,42 Volnoběžka: vypínatelná pákou z místa řidiče Hnací náprava: přední, dělená Pérování vpředu: dvojicí příčných listových per nad sebou Tlumiče předního pérování: hydraulické pákové Rozvodovka: sešroubovaná s převodovou skříní Převod rozvodovky: čelním diferenciálem Zadní náprava: dělená výkyvná Pérování vzadu: dvojicí příčných listových per nad sebou Tlumiče zadního pérování: hydraulické pákové Rám: páteřový, tvořený dvěma U nosníky vedle sebe Karoserie: smíšené konstrukce, dřevěná žebra, potažená překližkou a koženkou Karoserie po roce 1936: celoplechová, dřevěná žebra pobitá plechovými výlisky Kufr: zvenku vzadu, přístupný shora Kufr po roce 1936: integrovaný ve splývající zádi karoserie Řízení: šnekové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická na všechna kola Ruční brzda: mechanická na zadní kola Mazání podvozku: centrální, nožní pumpou Kola: plné ocelové disky s ráfkem 2,50 x 19", upevněné 4-mi šrouby Pneumatiky: 4,00 – 19 Kola od roku 1935: plné ocelové disky s ráfkem 2,50 x 18", upevněné 4-mi šrouby Pneumatiky od roku 1935: 4.50 - 18 Rozvor: 2 700 mm Rozchod vpředu: 1 100 mm Rozchod vzadu: 1 100 mm Délka vozu: 3 895 mm Šířka: 1 485 mm Výška: 1 500 mm Pohotovostní váha vozu: 690 kg Užitečná hmotnost: 350 kg Nejvyšší rychlost: 85 - 90 km/hod. Nádrž: 28 litrů pod kapotou motoru Spotřeba na 100 km: 7 - 8 litrů směsi
Hnací agregát
byl řadový dvoutaktní dvouválec s vratným vyplachováním systému Schnürle, sešroubovaný do společného celku s převodovkou a rozvodovkou předního náhonu. Jak už bylo řečeno, jednalo se o licenci, takže to byl v tisících již jezdících vozech osvědčený agregát DKW 700.
Motor byl uložen napříč a s převodovkou byl spojen primárním řetězem běžícím v olejové lázni, obdobně, jak bylo tehdy zvykem u většiny dvoutaktních motocyklů.
Oproti německému originálu byl vylepšen o přidané ruční startování pákou z místa řidiče - kvůli čemuž měl na boku tu šipkou označenou řemenici pro ocelové lanko, která u vozů DKW nebyla.
Základ podvozku
byl úzký rám ze dvou z plechu lisovaných podélníků, propojených děrovanými příčkami. Ten byl proti originálu DKW jednak trochu zjednodušen, jednak o kousek prodloužen. Všechna kola byla nezávisle zavěšená, odpérovaná příčnými listovými péry. Vpředu dvěma svazky nad sebou, vzadu jedním nahoře, dole kyvnými rameny. Protože se jednalo o německou licenci, byl volant vlevo.
Přední náprava
tady na vyobrazení ze čtvrtého čísla časopisu Auto 1934, převzatého z firemního prospektu - patrné jsou zejména v kulových kovových pouzdrech zcela zakryté klouby předních poloos dle patentu DKW.
Dobový novinový výstřižek z roku 1934, na kterém se sice píše, že "minulý týden bylo do Zlína dodáno pět vozů Jawa 700" (na fotografii je jich ve skutečnosti vidět šest, nejspíš jel s sebou tovární vůz jako doprovod...) - pro Zbrojovku ing. Janečka to byla samozřejmě dobrá reklama.
1935 - První modernizace karoserie
přišla již začátkem roku 1935, kdy vůz místo vystouplého kufru dostal splývavou záď s rezervou upevněnou zevnitř odklápěcího víka, což bylo Janečkovo vlastní řešení, stylově zcela odlišné od originálních karoserií DKW. Takto vůz vypadal v provedení kabriolet - snímek byl uveřejněn v únorovém čísle časopisu Jawa.
Vybavení za příplatek
Jak bylo v té době běžné, zákazník mohl dostat celou řadu vylepšení nad rámec standardní výbavy vozu. Na tomto snímku se pan předseda Jawa Klubu mohl pochlubit nejen eztra montovaným chromovaným nárazníkem, ale i velkými reflektory Bosch Ø 200 mm v celochromovaném provedení, obojí samozřejmě za příplatek... Poznámka: jméno ing. E.O. Příhoda místopředsedy tehdejšího Jawa Klubu nemá nic společného s E.O. Příhodou, dnes známým sběratelem automobilů Praga.
Reklamní snímek kabrioletu s "dvojitou plátěnou střechou"
uveřejněný v únorovém čísle časopisu Autosport (IV. ročník) 1937. Za povšimnutí stojí nejen ohebným hřídelem poháněný taxametr na plechové konzole na levém boku karoserie, ale i elektrický rozmrazovač předního skla v zorném poli řidiče.
JARO A NOVÉ AUTO -
sen nás všech, kteří chceme příjemně užít velikonočních svátků uprostřed lesů a ve svém malém domku. Na obrázku filmová umělkyně sl. Zitta Kabátová, na jarní vyjížďce s novým elegantním dámským kabrioletem značky JAWA 700. Černobílý, grafikem kolorovaný, snímek z titulní stránky předválečného časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 15., které vyšlo v Praze dne 8. dubna 1936.
PODZIMNÍ AUTOSALON V PRAZE
je přehlídkou nejnovějších modelů a zdokonaleného vypravení našich automobilů. Velkou pozornost k sobě soustřeďují přepychově vypravené vozy JAWA 700. Na autosalonu jest vystavena tato celokovová limousina JAWA, která je dodávána v různých obměnách. Cizinci, kteří prohlížejí naše automobily, vždy obdivují, jak přepychově bývají i ty nejlevnější vybaveny. Krásná fotografie z titulní stránky časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42. ze dne 14. října 1936. Jedná se o černobílý snímek sépiově tónovaný a následně grafikem dobarvený tak, aby docílil dojmu barevné fotografie (která se v té době ještě pro novinový tisk nepoužívala).
1936
Celoplechové karoserii se splývavou zádí nelze upřít eleganci, ani prostornost. Blatníky dostaly bočnice, a výklopné víko kufru přesně zapadlo do línie zádi. Na fotografii ho dává tušit jen chromovaná klika. Vzadu zatím stačila jediná sdružená koncová/brzdová svítilna, symetricky vprostřed vozu. To se ale změnilo s příchodem Protektorátu, kdy dle nového německého předpisu už muselo být vzadu světlo na každé straně.
Dojezd kolony vozidel Jawa do cíle propagační jízdy k Autoklubu Rčs v Opletalově ulici.
Na snímku z archivu zástupce J. Konopy vozidla vjíždějí pod museem do Václavského náměstí...
Předváděcí zavřený vůz Jawa 700 zástupce pro jižní Čechy, pana J. Konopy, objíždějící českobudějovické náměstí.
Tady jde o modelové provedení roku 1936, které už mělo plechovou karoserii a příplatkový, efektně chromovaný, široký přední nárazník.
Reklamní náladový obrázek z titulní strany časopisu Auto č.1 z roku 1936.
Text: Jawa 700 Automobil, který se v desetitisících kusech osvědčil v cizině, v nejtěžší konkurenci, a jehož konstruktivní přednosti docházejí plného uznání i u nás. Je to hlavně velmi tichý chod, úspornost nemající konkurence a speciálně prostorná, komfirtní karoserie, kde nejen přední, ale i zadní sedadla poskytují dostatek pohodlí a volného místa. Foto Hájek
Z doby protektorátu Böhmen und Mähren
je tato fotografie motorizované policejní hlídky s limuzínou Jawa 700. Vůz má v rámečcích reflektorů vsazené zatemňovací clony, příplatkový přední nárazník a na oblouku mezi reflektory vprostřed montovanou mlhovku. Fotografie je z článku PhDr. Kamila Pavlíčka CSc., uveřejněného v časopisu Truck Magazín 2005.
Jawa 700 rodiny Dvořáků z Českých Budějovic v padesátých letech v lese na borůvkách.
Vůz měl koženkovou karoserii se splývající zádí.
... a ještě jednou Jawa 700 rodiny Dvořáků z Českých Budějovic, tady na cestě do severních Čech.
Zastavení nedaleko obce Zálezly před Ústím nad Labem (v pozadí Střekov). |