JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 700 - automobil


Dvouválcový dvoutaktní automobil s předním náhonem,
vyráběný v licenci podle německého vozu DKW F2 Meisterklasse 701.

Výrobce:
Zbrojovka Ing. Frant. Janeček
1934 - Prvním typem byl kabriolet
(správněji polokabriolet)
s vně montovaným kufrem a na něm svisle upevněnou rezervou.





Vůz byl veřejnosti představen na Pražském jarním autosalonu, který se konal ve dnech 8.-15.dubna 1934, dodávat zákazníkům jej továrna začala ale až v srpnu. Zpočátku se dělaly pouze dva vozy denně, takže výroba ani zdaleka nestačila poptávce. Do konce roku 1934 už ale prodej obnášel 203 kusů.
Pohled do otevřeného kabrioletu shora nejlépe ukazuje, jak prostorný tento vůz byl. Zásluhu na tom měla i vlastní úprava továrny Jawa, spočívající v prodloužení chassis oproti původnímu licenčnímu vzoru DKW o 10 cm, což v prostoru pro nohy pasažérů na zadních sedadlech mělo dost značný význam.

Ostatně, jak je zřejmé z druhého prospektu, továrna význam pohodlí neopomněla v reklamě využít...
Ovládací a kontrolní prvky
byly přesně podle licenčního vzoru DKW soustředěné do trojúhelníkové plechové desky uprostřed vozu. Z ní vprostřed nahoře trčela řadicí páka, vlevo byla svítilna osvětlení přístrojů a pod ní táhlo sytiče. Vpravo byla červená kontrolka zapalování a pod ní tahací vypínač stropní svítilny.
Dole byl vlevo tachometr Ø 80 mm s počítačem kilometrů, uprostřed sedmidenní hodiny, rovněž Ø 80 mm, vpravo pak spínací skříňka na patentní klíček s páčkou zapínání světel.
Před řidičem byl motorek elektrického stírače s otočným zapínáním a vprostřed nad palubní deskou přepínač ukazatelů směru z černého bakelitu.
Technické údaje Jawa 700:

Motor: dvoutaktní dvouválec s vratným vyplachováním Schnürle (licence DKW)
Vrtání: Ø 76 mm
Zdvih: 76 mm
Obsah: 684 ccm (někde se udávalo 692 ccm)
Kompresní poměr: 1 : 5,7
Výkon: 20 koní (14,7 kW) při 3 500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Hlava válců: z hliníkové slitiny
Blok válců: ze šedé perlitické litiny
Kliková skříň: z hliníkové slitiny, dělená
Klikový hřídel: slisovaný z několika dílů
Ojniční ložiska: válečková

Karburátor: horizontální
Hlavní tryska:
Hlavní vzdušník:
Volnoběžná tryska:
Volnoběžný vzdušník:
Tryska sytiče:
Vzdušník sytiče:
Difuzér: Ø
Doprava paliva: samospádem
Obsah nádrže: 28 litrů (pod kapotou za motorem)
Chlazení: vodní, thermosyfonové
Obsah chladiče:
Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 20
Zapalování: 6V, bateriové s přerušovačem a dvěma cívkami
Svíčky:
Baterie: 6 V / 60 Ah
Dynamostarter: 6 V / 90W, na konci klikového hřídele
Ruční startování: vlastní konstrukce, lankem tahaným pákou z místa řidiče
Primární převod: 1:2, válečkovým řetězem v olejové lázni
Spojka: vícelamelová, v olejové lázni
Převodovka: sešroubovaná do bloku s motorem
Počet rychlostí: 3 + Z (s volnoběžkou)
Řazení: deštníkovou pákou v palubní desce (systém DKW)
Převody:
1 - 3,42
2 - 1,68
3 - 1,00
Zpátečka - 3,42
Volnoběžka: vypínatelná pákou z místa řidiče
Hnací náprava: přední, dělená
Pérování vpředu: dvojicí příčných listových per nad sebou
Tlumiče předního pérování: hydraulické pákové
Rozvodovka: sešroubovaná s převodovou skříní
Převod rozvodovky: čelním diferenciálem
Zadní náprava: dělená výkyvná
Pérování vzadu: dvojicí příčných listových per nad sebou
Tlumiče zadního pérování: hydraulické pákové

Rám: páteřový, tvořený dvěma U nosníky vedle sebe
Karoserie: smíšené konstrukce, dřevěná žebra, potažená překližkou a koženkou
Karoserie po roce 1936: celoplechová, dřevěná žebra pobitá plechovými výlisky
Kufr: zvenku vzadu, přístupný shora
Kufr po roce 1936: integrovaný ve splývající zádi karoserie
Řízení: šnekové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, nožní pumpou

Kola: plné ocelové disky s ráfkem 2,50 x 19", upevněné 4-mi šrouby
Pneumatiky: 4,00 – 19

Kola od roku 1935: plné ocelové disky s ráfkem 2,50 x 18", upevněné 4-mi šrouby
Pneumatiky od roku 1935: 4.50 - 18

Rozvor: 2 700 mm
Rozchod vpředu: 1 100 mm
Rozchod vzadu: 1 100 mm

Délka vozu: 3 895 mm
Šířka: 1 485 mm
Výška: 1 500 mm

Pohotovostní váha vozu: 690 kg
Užitečná hmotnost: 350 kg
Nejvyšší rychlost: 85 - 90 km/hod.

Nádrž: 28 litrů pod kapotou motoru
Spotřeba na 100 km: 7 - 8 litrů směsi
Hnací agregát
byl řadový dvoutaktní dvouválec s vratným vyplachováním systému Schnürle, sešroubovaný do společného celku s převodovkou a rozvodovkou předního náhonu. Jak už bylo řečeno, jednalo se o licenci, takže to byl v tisících již jezdících vozech osvědčený agregát DKW 700.
Vyobrazení z prospektu Motor byl uložen napříč a s převodovkou byl spojen primárním řetězem běžícím v olejové lázni, obdobně, jak bylo tehdy zvykem u většiny dvoutaktních motocyklů.
Oproti německému originálu byl vylepšen o přidané ruční startování pákou z místa řidiče - kvůli čemuž měl na boku tu šipkou označenou řemenici pro ocelové lanko, která u vozů DKW nebyla.
Vyobrazení podvozku z prospektu Základ podvozku
byl úzký rám ze dvou z plechu lisovaných podélníků, propojených děrovanými příčkami. Ten byl proti originálu DKW jednak trochu zjednodušen, jednak o kousek prodloužen.
Všechna kola byla nezávisle zavěšená, odpérovaná příčnými listovými péry. Vpředu dvěma svazky nad sebou, vzadu jedním nahoře, dole kyvnými rameny. Protože se jednalo o německou licenci, byl volant vlevo.
Vyobrazení z prospektu tovární foto DKW Přední náprava
tady na vyobrazení ze čtvrtého čísla časopisu Auto 1934, převzatého z firemního prospektu - patrné jsou zejména v kulových kovových pouzdrech zcela zakryté klouby předních poloos dle patentu DKW.
Dobový novinový výstřižek z roku 1934, na kterém se sice píše, že "minulý týden bylo do Zlína dodáno pět vozů Jawa 700" (na fotografii je jich ve skutečnosti vidět šest, nejspíš jel s sebou tovární vůz jako doprovod...) - pro Zbrojovku ing. Janečka to byla samozřejmě dobrá reklama.
1935 - První modernizace karoserie
přišla již začátkem roku 1935, kdy vůz místo vystouplého kufru dostal splývavou záď s rezervou upevněnou zevnitř odklápěcího víka, což bylo Janečkovo vlastní řešení, stylově zcela odlišné od originálních karoserií DKW.
Takto vůz vypadal v provedení kabriolet - snímek byl uveřejněn v únorovém čísle časopisu Jawa.
Vybavení za příplatek
Jak bylo v té době běžné, zákazník mohl dostat celou řadu vylepšení nad rámec standardní výbavy vozu. Na tomto snímku se pan předseda Jawa Klubu mohl pochlubit nejen eztra montovaným chromovaným nárazníkem, ale i velkými reflektory Bosch Ø 200 mm v celochromovaném provedení, obojí samozřejmě za příplatek...
Poznámka: jméno ing. E.O. Příhoda místopředsedy tehdejšího Jawa Klubu nemá nic společného s E.O. Příhodou, dnes známým sběratelem automobilů Praga.
Reklamní snímek kabrioletu s "dvojitou plátěnou střechou"
uveřejněný v únorovém čísle časopisu Autosport (IV. ročník) 1937.

Za povšimnutí stojí nejen ohebným hřídelem poháněný taxametr na plechové konzole na levém boku karoserie, ale i elektrický rozmrazovač předního skla v zorném poli řidiče.
JARO A NOVÉ AUTO -
sen nás všech, kteří chceme příjemně užít velikonočních svátků uprostřed lesů a ve svém malém domku. Na obrázku filmová umělkyně sl. Zitta Kabátová, na jarní vyjížďce s novým elegantním dámským kabrioletem značky JAWA 700.


Černobílý, grafikem kolorovaný, snímek z titulní stránky předválečného časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 15., které vyšlo v Praze dne 8. dubna 1936.
PODZIMNÍ AUTOSALON V PRAZE
je přehlídkou nejnovějších modelů a zdokonaleného vypravení našich automobilů. Velkou pozornost k sobě soustřeďují přepychově vypravené vozy JAWA 700. Na autosalonu jest vystavena tato celokovová limousina JAWA, která je dodávána v různých obměnách. Cizinci, kteří prohlížejí naše automobily, vždy obdivují, jak přepychově bývají i ty nejlevnější vybaveny.


Krásná fotografie z titulní stránky časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42. ze dne 14. října 1936. Jedná se o černobílý snímek sépiově tónovaný a následně grafikem dobarvený tak, aby docílil dojmu barevné fotografie (která se v té době ještě pro novinový tisk nepoužívala).
Tovární reklamní snímek limuzíny 1936 1936
Celoplechové karoserii se splývavou zádí nelze upřít eleganci, ani prostornost. Blatníky dostaly bočnice, a výklopné víko kufru přesně zapadlo do línie zádi. Na fotografii ho dává tušit jen chromovaná klika. Vzadu zatím stačila jediná sdružená koncová/brzdová svítilna, symetricky vprostřed vozu. To se ale změnilo s příchodem Protektorátu, kdy dle nového německého předpisu už muselo být vzadu světlo na každé straně.
Dojezd kolony vozidel Jawa do cíle propagační jízdy k Autoklubu Rčs v Opletalově ulici.
Na snímku z archivu zástupce J. Konopy vozidla vjíždějí pod museem do Václavského náměstí...
Snímek z archivu prodejního zástupce Jawy pro jižní Čechy, pana J. Konopy, nazvaný "Návrat z lovu".
Předváděcí zavřený vůz Jawa 700 zástupce pro jižní Čechy, pana J. Konopy, objíždějící českobudějovické náměstí.

Tady jde o modelové provedení roku 1936, které už mělo plechovou karoserii a příplatkový, efektně chromovaný, široký přední nárazník.
Titulní z časopisu Auto 1-5-1935 Reklamní náladový obrázek z titulní strany časopisu Auto č.1 z roku 1936.

Text:
Jawa 700
Automobil, který se v desetitisících kusech osvědčil v cizině, v nejtěžší konkurenci, a jehož konstruktivní přednosti docházejí plného uznání i u nás. Je to hlavně velmi tichý chod, úspornost nemající konkurence a speciálně prostorná, komfirtní karoserie, kde nejen přední, ale i zadní sedadla poskytují dostatek pohodlí a volného místa.

Foto Hájek
Fotografie z titulní stránky časopisu Motor Journal č.314, vydaného 15.května 1937 (foto: Dmych)
Z doby protektorátu Böhmen und Mähren
je tato fotografie motorizované policejní hlídky s limuzínou Jawa 700. Vůz má v rámečcích reflektorů vsazené zatemňovací clony, příplatkový přední nárazník a na oblouku mezi reflektory vprostřed montovanou mlhovku.

Fotografie je z článku PhDr. Kamila Pavlíčka CSc., uveřejněného v časopisu Truck Magazín 2005.
archiv Hošťálek Reklama uveřejněná v časopisu Auto č.2 z roku 1937.
Jawa 700 rodiny Dvořáků z Českých Budějovic v padesátých letech v lese na borůvkách.
Vůz měl koženkovou karoserii se splývající zádí.
... a ještě jednou Jawa 700 rodiny Dvořáků z Českých Budějovic, tady na cestě do severních Čech.
Zastavení nedaleko obce Zálezly před Ústím nad Labem (v pozadí Střekov).