![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1964 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.3.2025 E - ESO - motokros MC Motocykly civilní - DOUGLAS 2¾ HP - 1914 5.3.2025 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy |
|
JAWETTA typ 551/02 "Sport"Výrobce: Závody 9. května n.p. - Jawa, Praha-Strašnice
Technické údaje Jawetta Sport:
Motor: Jednoválcový ležatý dvoutakt v bloku s dvoustupňovou převodovkou Vrtání: Ø 38 mm Zdvih: 44 mm Obsah: 49,8 ccm Kompresní poměr: 1 : 7,5 Maximální výkon: 1,8 ks při 4.250 ot./min. (2,4 ks při 5.600 ot./min. dle Motokovu) Maximální kroutící moment: 1,7 kgm při 5.500 ot./min. Válec: hliníkový odlitek se zalisovanou litinovou vložkou Hlava: snímací, hliníková, opatřená vešroubovaným dekompresorem Mazání: směsí benzínu s olejem M 5 Mix v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2913 N - 11 (Jikov 2912 H - dle specifikace Motokovu) Průměr difuzoru: Ø 13 mm Hlavní tryska: Zapalování: setrvačníkovým magnetem PAL s osvětlovací cívkou 6V/18W Předstih: 2,8 - 3,1 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 225 - vzdálenost kontaktů 0,4 - 0,5 mm Spojka: lamelová, v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením, v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 4,75 (počty zubů 12 : 57) Převodovka: dvourychlostní, s lankovým řazením pomocí otočné rukojeti na levé straně řidítek 1. rychlost - 1 : 27,90 2. rychlost - 1 : 13,88 Sekundární převod: válečkovým řetězem Převodový poměr: 1 : 2,92 (počty zubů 12 / 35) Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Rozměr drátů: Ø x mm Ráfky: ocelové Pneu: 2,00 – 19 (2,00 x 23") Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Objem nádrže: 6,5 l (z toho cca 1 litr rezerva) Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní protišlapací, pedály a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 80 mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované (od roku 1962 lepené) Plocha brzd. obložení: 40,2 cm2 Parametry: Největší délka: 1.850 mm Šířka (přes řidítka): 590 mm Výška: 1.010 - 1.035 mm (dle nastavení výšky řidítek) Rozvor: 1.210 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 856 mm Úhel sklonu přední vidlice: 45° Stopa (závlek kola): 45 mm Vlastní váha (bez paliva): 45,5 kg (Sport Special dvouvýfuková 48 kg) Váha s palivem: 50,5 kg Dovolené zatížení: 100 kg Celková přípustná váha: 150,5 kg Max. zatížení přední osy: 52,5 kg Max. zatížení zadní osy: 98 kg Spotřeba: l / 100 km Max. rychlost: 50 km/hod. (50 - 55 km/hod. dle specifikace Motokovu) Cena: 2.330,- Kčs Panel byl plechový výlisek s vymačknutým emblémem Jawa. V průběhu výroby se ale objevilo i provedení z vrstveného sklolaminátu a ke konci se používal dokonce jen plastový výlisek z krémově bílého novoduru, na kterém už žádný emblém nebyl.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jawetta "Sport Special" - varianty určené pro vývoz: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jawetta Sport Special v takovémto luxusním provedení u nás v prodeji běžně nebyla. Fotografe je z prospektu Motokovu a na ní vyobrazený moped je v úpravě pro export do zahraničí. Kromě dvoubarevného lakování, kde rozhraní barev oddělovala zlatá linka, měl moped atypicky vyvedený výfuk do levé strany a osazený doutníkovým tlumičem z mopedu Stadion S 22. Dalším doplňkem byl kolenní kryt a velká koncová lampa z tmavočerveného plastu, ve které mohla být (pokud si to zahraniční odběratel přál) kromě koncové i brzdová žárovka. jak byl realizován u exportních strojů, pokud to zahraniční odběratel vyžadoval. V karteru byl vyvrtán otvor, kam se vkládala izolační průchodka, kterou procházel šroubek držící pružný kontakt z fosfor-bronzového plíšku. Brzdová páka na drážkách hřídele šlapadel měla zalisovaný kolík, který se při sešlápnutí pedálů dozadu kontaktu dotknul a tím uzemnil kablík od žárovky brzdového světla. V roce 1960 referoval o exportních typech Jawetty časopis Czechoslovak Motor-Revue, přičemž text článku doprovázela tato černobílá kresba výtvarníka Jana Nejedlého, doplněná o vysoký plexištít výrobce "Okula". Vyobrazený typ "De Luxe" byl zajímavou kombinací, poskládanou z dílů Standart i Sport (nádrž mezi koleny, ale vysoká řidítka a sedlo z typu Standart, to doplněno o kolenní kryt, ale současně s jedním doutníkovým tlumičem na boku, druhým nosičem a velkou sdruženou koncovou/brzdovou lampou. U mopedů Jawetta pro náš domácí trh nikdy nebyl v základní výbavě a nikdy se příliš neujal. Důvody pro to byly dva: jednak jeho pořizovací cena byla zájemce, kteří si kupovali mopedy jako nejlevnější vozidlo na trhu značně vysoká, jednak jeho montáž na padesátikubíkový moped o výkonu 1,5 koně značně degradovala i tak dost nízkou dynamiku jízdy. Plexištít šel použít i na moped Stadion S 22 a motocykly Pionýr 550 a 555.
Jawetta Sport v exportním provedení měla řadu specifických odlišností:
standardní vysoká řidítka doutníkový tlumič výfuku ze Stadionu S 22, montovaný po levé straně dvoubarevné lakování, dělené zlatou linkou, kolenní kryty, v horní části s šikmým zlatým obtiskem "Jawetta" chromovaný kryt řetězu s barevně lakovaným prolisem druhý nosič na svažující se části zadního blatníku sdruženou zadní svítilnu, upravenou i pro možnou montáž brzdového světla na přání velké plexisklo od firmy Okula Nýrsko Pozoruhodné je u něho chromování obvodové partie krytu řetězu, oddělené od lakované střední části zlatou linkou. Pro archiv Jihočeského motocyklového musea získaná od Viktora Kreibicha. |