JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWETTA typ 551 "Standard"


Jawetta 551-01 Standart z prvních provedení (dlouhá trubička výfuku, plastové šlapky) - foto ing. Karel Mika Moped s lisovaným samonosným rámem.

Výrobce:
Závody 9. května n.p. - Jawa, Praha-Strašnice
Jawetta J-551 Standard De luxe
v reklamní kresbě známého grafika J. Nejedlého.
De luxe byl normální typ Standard dovybavený plechovým krytem kolen.
Technické údaje:

Motor:
Jednoválcový ležatý dvoutakt v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 38 mm
Zdvih: 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Kompresní poměr: 1 : 7,5
Maximální výkon: 1,5 ks při 4.750 ot./min.
Maximální kroutící moment: 0,27 kgm při 2.500 ot./min.
Válec: hliníkový odlitek se zalisovanou litinovou vložkou
Hlava: snímací, hliníková, opatřená vešroubovaným dekompresorem
Mazání: prvních 1.000 km směsí benzínu s olejem M 5 Mix v poměru 1 : 16
Mazání po záběhu: směsí benzínu s olejem M 5 Mix v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2912 N 11 (v návodu z roku 1961 uveden Jikov 2912 N-12)
Průměr difuzoru: Ø 12 mm
Hlavní tryska: 68
Poloha jehly z výroby: 4. zářez shora
Poloha jehly po najetí prvních 500 km: 2. zářez shora (měl si udělat majitel sám)
Zapalování: setrvačníkovým magnetem PAL s osvětlovací cívkou 6V/18W
Předstih: 2,8 - 3,1 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 225 - vzdálenost kontaktů 0,4 - 0,5 mm
Spojka: lamelová, v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli
Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením, v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 4,75 (počty zubů12 : 57)
Převodovka: dvourychlostní
Řazení: lankem, ovládaným otočnou rukojetí na levé straně řidítek
1. rychlost - 1 : 2,01
2. rychlost - 1 : 1
Sekundární převod: válečkový řetěz 12,7 x 4,8 (100 článků)
Převodový poměr: 1 : 2,92 (počty zubů 12 x 35)

Přední pérování: krátká tlačená raménka, odpružená spirálovými péry s gum. vložkami
Zdvih předního pérování: 62 mm

Zadní pérování: kyvná oblouková vidlice, odpružená spirálovým pérem (uvnitř, pod sedlem)
Zdvih zadního pérování: 58 mm

Kola: 19" drátová (36 drátů v kole)
Rozměr drátů: Ø 2,65 mm, délka 198 mm, závit M3

Ráfky: 2" x 19", ocelové prohloubené
Pneu: 2,00 – 19 (2,00 x 23")
Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm

Objem nádrže: 2,7 l (z toho cca 0,5 litr rezerva)
Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní protišlapací, pedály a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø mm
Šířka obložení: 25 mm, nýtované (od roku 1962 lepené)
Plocha brzd. obložení: 40,2 cm2

Parametry:

Největší délka: 1.850 mm
Šířka (přes řidítka): 590 mm
Výška: 1.010 mm (při standardním nastavení řidítek z továrny)
Rozvor: 1.210 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: 856 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 45°
Stopa (závlek kola): 45 mm

Vlastní váha (bez paliva): 45,5 kg
Váha s palivem: 50,5 kg
Dovolené zatížení: 100 kg
Celková přípustná váha: 150,5 kg
Max. zatížení přední osy: 52,5 kg
Max. zatížení zadní osy: 98 kg

Spotřeba na 100 km:
1,4 litru při rychlosti 30 km/hod.
1,8 litru při rychlosti 40 km/hod.

Max. rychlost: 45 km/hod.
Max. stoupavost s plným zatížením: 18%

Cena: 2.200,- Kčs
1 - drátěná vložka filtru vzduchu (občas zvlhčit pár kapkami motorového oleje)
2 - komora tlumiče hluku sání
3 - karburátor Jikov 2912 N 11
4 - dekompresor
5 - zapalovací svíčka PAL 14 / 225
6 - tlumič výfuku
7 - vložka tlumiče výfuku (při slábnutí výkonu vyčistit od karbonu)
8 - vložka tlumiče sání
Jak to začínalo:

Jeden z počátečních ideových návrhů, jak si ve vývoji národního podniku Závody 9. května, Praha (jak se tehdy Jawa jmenovala) představovali připravovaný moped s ležatým motorem, zavěšeným do samonosné karoserie, svařované z plechových výlisků.
Tovární kresba - bokorys prototypu lisovaného mopedu Jawa 50 ccm s dvourychlostním motorem se šlapadly, ale ještě v provedení se spojkou na hřídeli převodovky, odvozeném od motoru J-550 Pionýr.
Prototyp lisovaného mopedu Jawa. Prototyp lisovaného mopedu Jawa
jak byl představen veřejnosti na II. Výstavě československého strojírenství v Brně v roce 1956.
Při podrobnější prohlídce si lze všimnout jiné přední vidlice (se švy na bocích), jiného tvaru nádrže s vystouplým znakem Jawa, atypického víčka na tunelu karoserie, jiného krytu řetězu i zatím jen bicyklového sedla.
Prototypový motor měl spojku na hřídeli převodovky, což prozrazuje seřizovací šroub uprostřed pravého víka motoru. Moped měl také plechový kryt kolen, lisovaný z plechu. Veřejnost jej v té době nepřijala příliš příznivě. Daleko větší návštěvnické odezvy se tehdy dočkal současně vystavovaný první prototyp mopedu Stadion s motorem, který měl mít plynulý převod variátorem.
1957
Jedna z prvních fotografií prototypu zatím ještě nevyráběného mopedu Jawa, která se dostala do časopisu Automobil 1957 (číslo 4).
Kapkový tvar bočních vík motoru, linie hlubokých blatníkůse širokým lemem i plášť reflektoru se zapuštěným tachometrem, navazující na horní část přední vidlice, neomylně prozrazovaly inspiraci designem ostatních motocyklů Jawa.
Podélný řez sériovým motorem Jawa J-551 - tovární kresba Vodorovný řez motorem Jawa J-551 - tovární kresba
Svislý a vodorovný řez motorem Jawetta
Ilustrace používané továrnou v dobovém tisku, na kterých jsou názorné řezy už sériového provedení motoru Jawa J-551 používaného jak do mopedu v provedení "Standard" (typ J - 551), tak i do mopedu v provedení "Sport" (typ J - 551/02) a "Sport Special".
Řez sériovým provedením přední vidlice Jawetta.
V tomto provedení, včetně Stauferových maznic k mazání čepů kyvných ramének, se vidlice montovala do roku 1960, než došlo k její drobné úpravě v rámci dohody o její unifikaci i pro konkurenční mopedy Stadion S 22.
Řez nalévacím hrdlem nádrže
Schema elektrického zapojení mopedu Jawetta

V šedesátých letech, v době výroby mopedů Jawetta, se začaly vyrábět svíčky PAL také v provedení s odrušovacím odporem. Výrobce proto upozorňoval, že pokud je použita svíčka odrušená, má být kabelová botka ("fajfků) bez odporu, pokud je použita svíčka bez odporu, má být kabelová botka odrušená.
Ukázka ze zkoušky motoru Jawa J-551 na brzdě

Fotografie pořízená pro tisk, která byla použita v časopisu Czechoslovak Motor-review 1959.
foto: Vilém Heckel Dobová reklamní fotografie už sériového provedení Jawetty, pořízená v Praze 13 - Záběhlicích.
Pro archiv Jihočeského motocyklového musea získána od Viktora Kreibicha.
Líc prvních prospektů, vydaných n.p. Mototechna. Rub prvního barevného prospektu Mototechny s psacím nápisem
Jeden z prvních barevných prospektů, vydaných n.p. Mototechna.
Šlo o jednolistý leták formátu A5, oboustranně tištěný na málo kvalitním dřevitém papíru. Na zadní straně se na něm objevil nápis Jawetta, provedený psacím písmem, který se později používal ve formě zlatého vodového obtisku na kolenní kryt exportních provedení.

1960
Fotografie z obálky časopisu Czechoslovak Motor-Review.
Vydání 1961 - archiv Hošťálek Titulní vyobrazení z Technického popisu a návodu k obsluze. Technický popis a návod k obsluze
dostával každý nový majitel mopedu.