![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 22 - 1962 (exportní) 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
JAWA 175 - Villiers
První dvoutaktní motocykl Jawa, vyráběný v období let 1932 - 1933.
konstrukce G.W.Patchett. Angličan George William Patchett, technik a motocyklový závodník, působící v belgické motocyklové firmě F.N., byl angažován ing. Františkem Janečkem do funkce šéfkonstruktéra v době, kdy se továrna Jawa potýkala s neefektivní produkcí licenční kardanové Jawy 500 OHV ("Rumpál"). Patchett v této situaci navrhl lehký dvoutaktní "lidový" stroj a přesvědčil Janečka, že nejsnazším a nejrozumnějším řešením bude nakupovat do něj motory od známé anglické firmy Villiers a převodovky od další anglické firmy Albion. Motocykl byl poprvé představen na pražském autosalonu, na jaře roku 1932. G. W. Patchett byl nejen dobrý technik a závodník, ale i obchodník. Domluvil si totiž nejen provizi u firmy Villiers z každého Jawě dodaného motoru, ale i provizi od firmy Jawa, za každý dovezený motor Villiers. Když to ing. Janeček zjistil, usoudil, že bude lépe koupit licenci a motor si vyrábět. Od roku 1933 už kupoval z Anglie pouze magneta a karburátory Villiers a anglické řetězy. Ještě v roce 1932 byl tento výfuk doplněn placatým chromovaným tlumičem, zakončeným "rybím ocasem".
Technické údaje Jawa 175 Villiers z roku 1932:
Motor: Jednoválcový tříkanálový dvoutakt Výrobce: The Villiers Engineering Co.Ltd., Wolverhampton, England Vrtání: Ø 57,2 mm Zdvih: 67 mm Obsah: 172,6 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,7 Maximální výkon: 5,5 ks při 3.750 ot./min. (3,6 kW) Píst: z lehké hliníkové slitiny, s deflektorem Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem Hlavní ložiska klikového hřídele: bronzová pouzdra Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: jednopáčkový Villiers na hliníkovém potrubí vlevo válce Zapalování: setrvačníkovou magnetkou Villiers 15W na pravém konci klikového hřídele Spojka: jednolamelová, suchá Primární převod: řetězem, chráněným plechovým krytem Převodovka: Albion, třírychlostní s ručním řazením dlouhou pákou Sekundární převod: řetězem Rám: šroubovaný z plechových profilů, lisovaných do tvaru U Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou Kola: 19" drátová (36 drátů v kole) Pneu: 2,75 - 19 Nádrž: podrámová o objemu 13 l Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 100 mm Parametry: Největší délka: 1.800 mm Šířka (přes řidítka): 740 mm Výška: 950 mm Rozvor: 1.255 mm Výška sedla nad zemí: 660 mm Vlastní váha (bez paliva): 70 kg Spotřeba: 3 - 3,5 l / 100 km Max. rychlost: 80 km/hod. Koncem roku 1933 tedy továrna představila inovovaný model se dvěma koleny a dvěma tlumiči výfuků a zároveň začala obesílat majitele dříve prodaných strojů s nabídkou, že jim za příplatek provede ve firemním servisu výměnu původního výfuku za nové provedení. To samozřejmě obnášelo i výměnu vlastního válce. Jedním z těch, kdo nabídku akceptovali, byl Juc. Josef Foit ze Soběslavi, který svou Jawu, zakoupenou v polovině roku 1933, nechal v roce 1934 novými výfuky vybavit... |