|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION S 11 - 1961 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
KRUPP - nákladní typ L 2,5 H (1936 až 1937)
Původní článek pro Truck Magazín (listopad 2010) od Petra Hošťálka.
„Krupp – Essen“ pod tímhle pojmem se většině lidí vybaví německý zbrojařský koncern. Zejména díky pánům Voskovcovi a Werichovi a jejich geniální komické scéně s handgranátem z filmu Svět patří nám (z roku 1937). Ne každý ale ví, že součástí firmy Friedrich Krupp A.G. v Essenu byla také automobilová továrna s nesmírně širokým programem, který zahrnoval užitková vozidla od lehkých nákladních a dodávkových, až po náklaďáky nejtěžší kategorie. Dvouapůltunku z let 1936 – 1937 jste si mohli vybrat s jakým jste chtěli motorem - benzínovým nebo dieselem.
To nejzajímavější a nejoriginálnější na dvou a půltunových vozech Krupp L 2,5 H 42 (benzín) a Krupp L 2,5 H 142 (diesel) byly motory, protože ty vypadaly, skoro jako by z oka vypadly tatrovce. Byly to totiž ploché vzduchem chlazené čtyřválce, což znamenalo u nákladních vozů koncepci poměrně neobvyklou.
Benzínový motor M 304 měl objem válců 3,3 litru, kompresní poměr 5,2 : 1 a výkon 60 koní. Vystačil si s klikovým hřídelem uloženým v pouze dvou hlavních kluzných ložiskách.
Diesel M 611 měl objem sice trochu větší, 4,1 litru, ale kompresní poměr 17 : 1 a výkon pouze 55 koní. Ten musel mít kvůli kompresním tlakům kliku uloženou ve třech hlavních ložiskách.
Oba dva motory byly čtyřtaktní OHV, což znamenalo ventily v hlavách, ovládané přes vahadla tyčkami od vačkového hřídele, uloženého v karteru, pod klikou. V továrním prospektu se uvádělo:
„ Svou konstrukcí jsou vzduchem chlazené motory Krupp tohoto času jedinečné a v souhrnu svých vlastností nedostižné. Jsou životně důležitým srdcem našich vozů… Jednotlivé ležatě uspořádané válce jsou jednoduše a přístupně demontovatelné, přičemž plochý motor zajišťuje nízkou stavební výšku agregátu, tím nízké těžiště a dobré jízdní vlastnosti vozu. Provoz a údržba je jednoduchá a levná, protože odpadá celý systém vodního chlazení. Není tu chladič, žádná vodní pumpa, žádné hadice. Odpadá jakákoliv kontrola, plnění nebo vypouštění chladiče, odpadá možnost zamrznutí.“
Motor byl sešroubovaný do jednoho celku s převodovkou buď Prometheus LG 30, nebo ZF Kb 30, přičemž obě verze byly čtyřrychlostní se zpátečkou. Suchá spojka měla pouze jednu lamelu.
Kroutící moment se od motoru přenášel na zadní nápravu děleným kardanem se třemi zapouzdřenými klouby „Faudi“, opatřenými tukovou náplní. Pomocné ložisko kardanu bylo přišroubované na hlavní příčce rámu, pod zadní stěnou kabiny vozu.
Základem podvozku, který byl pro obě varianty dvouapůltunových vozů Krupp stejný, byl nýtovaný žebřinový rám. Skládal se ze dvou rovných podélníků, propojených čtyřmi příčkami a předním nárazníkem. Vzadu byl otevřený, bez příčky, která by umožňovala montáž závěsu pro vlek, u dvouapůltunového vozu továrna s vlekem nepočítala. V přední části se rám mírně zužoval.
Obě nápravy, jak přední kovaná, tak zadní typu „Banjo“, byly pevné, zavěšené na podélných listových pérech. Ocelová disková kola byla uchycena šesti šrouby. Měla ploché dělené ráfky a továrna Krupp je nakupovala od renomovaných německých firem Kronprinz, nebo Hering. Montovaly se na ně pneumatiky rozměru 6,50 Transport – 20, vzadu ve dvojmontáži. Vozy Krupp měly už v roce 1936 čelisťové hydraulické brzdy ATE – Lockheed, působící na bubny všech čtyř kol. Ruční brzda byla mechanická, pásová, účinkující na kotouč značného průměru, umístěný na výstupním hřídeli převodovky.
Dvouapůltunový podvozek se používal pro celou řadu nástaveb valníkových, skříňových, speciálních a dokonce i autobusových. Na to, že se firma chlubila nízkou stavební výškou plochého motoru, byly vozy nápadné svou poměrně vysokou kapotou, což byla spíš móda než nutnost, protože kapota byla nad motorem ve skutečnosti poloprázdná. To se nakonec projevilo extrémně se svažující přídí u vojenského šestikolového speciálu Krupp L 2 H 43, kde byl použit stejný motor – ale to už je jiná kapitola…
Technické údaje:
Typ: …………………………………………. L 2,5 H 42 / LD 2,5 H 142 Motor: ………………………………………. benzínový / dieselový Typ: …………………………………………. M 304 / M 611 Počet válců: …………………………………. 4 / 4 Vrtání: ……………………………………….. Ø 90 mm / Ø 100 mm Zdvih: ………………………………………... 130 mm / 130 mm Celkový objem ………………………………. 3,3 litru / 4,1 litru Normální otáčky: ……………………………. 2.500 ot./min. / 2.200 ot./min. Výkon koní: …………………………………. 60 / 55 Podvozek Nosnost: ……………………………………... 3.300 kg Rozvor vpředu / vzadu: ……………………… 3 500 / 4 000 mm Rozchod vpředu / vzadu: ……………………. 1 550 / 1 535 mm Váha podvozku včetně pneumatik: ………….. 1 700 kg / 1 900 kg Maximální rychlost podle převodu: …………. 60 - 65 km/hod. / 56 km/hod. Poloměr otáčení: …………………………….. 13 m 13 m Pneumatiky: …………………………………. 6,50 Transport – 20 Rozměry a váhy Délka ložné plochy krátkého / dlouhého vozu: 3 500 / 4 000 mm Šířka ložné plochy: ………………………….. 2 000 mm Délka krátkého / dlouhého vozu: …………… 6 000 / 6 500 mm Šířka vozu: …………………………………… 2 150 mm Výška vozu přes kabinu: …………………….. 2 010 mm Váha připraveného vozu normálního provedení: 2400 kg / 2 600 kg Užitečné zatížení: …………………………….. 2 500 kg Spotřeba Palivo: …………………………………………. 19 l / 100 km / 16 l / 100 km Olej: …………………………………………… 0,5 l /100 km / 0,7 l / 100 km
Zpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera.
|