![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION závodní silniční - 1960 JIKOV - karburátory motocyklové JAWA 350 ccm typ 361 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
NERACAR nebo NER-A-CARNeracar Corporation, 204 South Geddes Str.,Syracuse, N Y. Byl to mimořádně progresivně konstruovaný předchůdce skútrové filosofie, stroj, který měl velmi uspokojivě zakrytý motor a jezdci skýtal nejen velmi pohodlný posaz, ale v té době i nezvykle dobrou ochranu před povětrností. Další velmi netradiční konstrukční zvláštností bylo uchycení předního kola. Kolo bylo neseno dvojicí tlačných ramen, odpérovaných krátkými spirálovými pružinami. Svislý čep, na němž se přední kolo zatáčelo, byl uvnitř náboje předního kola a od spodního konce sloupku řidítek vedla dlouhá vodorovná řídící tyč, podobně jako u auta, ke krátkému raménku, trčícímu z náboje předního kola ven. Motor byl jednoválcový, dvoutaktní, s hlavou litou vcelku s válcem. Měl obsah 221 ccm.
Neracar se začal sériově vyrábět a nabízet od roku 1921 a u nás měl jeho generální zastoupení „otec Indianů“ ing. František Mařík, jehož hlavní činností, jak přezdívka napovídala, bylo ovšem zastoupení proslulé americké motocyklové firmy Indian.
Fotografie ze slavnostního otevření v únoru 2011 (po čtyřleté rekonstrukci muzea).
Technická data:
Motor: jednoválcový dvoutaktní Obsah válce: 221 ccm Výkon: 2,5 koně Převody: plynule měnitelný třecí převod, aretovaný v pěti polohách Přenos síly na zadní kolo: válečkovým řetězem Rám: z ocelových profilů, vpředu rozvidlený Uložení předního kola: prostřednictvím svislého čepu uvnitř náboje kola Pérování předního kola: dvojicí kyvných ramen, odpružených spirálovými péry Řízení: řídící tyčí automobilového typu (od sloupku řidítek) Kola: drátová, s falcovými ráfky Pneu: 26 x 3 se záhybem (falcem) Brzdy: dvě, obě na zadní kolo Váha stroje: 80 kg Maximální rychlost: 64 km/hod. Spotřeba: 2,5 l / 100 km
****************************************************************************
Tady byla zachována "skútrová" koncepce stroje, a způsob pohonu byl celkově přepracován. Dvoutaktní motor byl nahrazen jednoválcovým čtyřtaktním spodovým motorem Blackburne 350 ccm SV a původní poněkud problematický třecí převod nahradila klasická ručně řazená třírychlostní převodovka. V této podobě byl potom “anglický” Neracar vyráběn až do roku 1926. |