JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


OPEL Kapitän


Opel Kapitän 4-dvéřová limousina 1939 - na bocích kapoty chybí štítky s nápisy Kapitän, pod reflektory má vůz přidané blinkry. Výrobce:
Adam Opel AG., Rüsselsheim, Deustchland

Opel Kapitän byl poprvé představen v roce 1939 na Berlínském autosalonu jako nový vůz vyšší střední třídy s celokovovou samonosnou karoserií. Stal se nástupcem předchozího typu Opel Super 6, se kterým měl shodný motor, jinak se ale zcela lišil.
Technické údaje Opel Kapitän:

Motor: řadový vodou chlazený šestiválec OHV
Vrtání: Ø 80 mm
Zdvih: 82 mm
Obsah: 2.473 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 55 koní při 3.600 ot./min.
Písty: z lehké slitiny Autothermic
Počet pístních kroužků: 2 těsnící + 1 stírací
Vůle v zámcích kroužků: 0,3 - 0,5 mm
Váhový rozdíl pístů max. 4g !
Váhový rozdíl ojnic max. 8g!

Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Ventilový rozvod: OHV - ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly
Ventilové vůle při provozně ohřátém motoru:
Sací ventil: 0,20 mm
Výfukový ventil: 0,30 mm

Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením
Karburátor: spádový Opel, licence Carter, s akcelerační pumpičkou
Předehřívání směsi: automatické, klapkou, ovládanou bimetalickou pružinou
Čistič vzduchu: s komorou tlumiče sání a vlhčenou kovovou síťkou
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s pumpou, ventilátorem a thermostatem
Objem chadící vody: 11,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: dynamobateriové Bosch 6V
Baterie: 6 V / 75 Ah v motorovém prostoru
Dynamo: Boch 6V / 130 W s regulací třetím uhlíkem
Starter: 6V - 0,8 ks

Spojka: jednolamelová, suchá s vypínacím grafitovým kroužkem
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, 2. a 3. rychlost synchronizovány
Převody:
1.stupeň - 1 : 2,94
2.stupeň - 1 : 1,66
3.stupeň - 1 : 1
Zpátečka: 1 : 3,78
Hnací náprava: zadní - pevná
Přenos síly na zadní nápravu: kardanem s jehlovými křížovými klouby
Převod zadní nápravy: spirálovým kuželovým ozubením, 1 : 4,30

Podvozek: bezrámový, samonosná karoserie
Přední osa: příčná paralelogramová ramena se spirálovými péry a stabilizátorem
Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry
Tlumiče pérování: hydraulické
Řízení: šnekové s kladkou, volant vlevo
Průměr volantu: Ø 445 mm
Nožní brzda: hydraulická, na všechna kola
Průměr bubnů: 230 mm
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: tlakovými mazničkami

Kola: disková ocelová, ráfky 3,50D x 16
Pneumatiky: 5,50 – 16
Poloměr otáčení: 11 metrů

Rozvor: 2.695 mm
Rozchod vpředu: 1.348 mm
Rozchod vzadu: 1.326 mm
Délka vozu: 4.620 mm
Šířka: 1.660 mm
Výška: 1.640 mm

Vlastní váha vozu: 1.230 kg
Celková přípustná váha: 1.630 kg

Trvalá rychlost na dálnici: 112 km/hod.
Nejvyšší rychlost: 126 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 13 litrů
Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu)
Vyráběná provedení vozu Opel Kapitän a jejich označení:

Limousine 2-dvéřová (5 míst) - LZ Limousine Zweitürig
Limousine 4-dvéřová (5 míst) - LV Limousine Viertürig
Cabriolet 2-dvéřový (4 místný) - C4 Cabriolet Viersitzig

Cabriolet zakázkový (karoserie Hebmüller 2+2 míst) - neměl tovární označení
Výbava vozů Opel Kapitän (z prospektu)

Směrovky (vyklápěcí, ručičkové), mechanicky poháněné dva stírače (ohebným bowdenem od vačkového hřídele), Tachometr s počítadlem kilometrů, benzinoměr, kontrolky tlaku oleje, dálkového světla, nabíjení a směrovek, spínač světel, zavírací schránka v palubní desce (před spolujezdcem), popelník, nožní přepínač dálkových/klopených světel, spínací skříňka zapalování kombinovaná se zámkem řízení, zpětné zrcátko, stavitelné přední sedadlo, bezprůvanové odvětrání trojúhelníkovými větracími okénky v předních dveřích a nárazník vpředu i vzadu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Čtyřdvéřová limousina na tovární retušované fotografii.
Nejvíce žádané provedení byla čtyřdvéřová limousina (LV).
Byla vyrobena v celkovém počtu 17.144 kusů.

Cena čtyřdvéřového provedení byla 3.975,- Říšských marek.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kabriolet Opel Kapitän na vyobrazení z německého časopisu AMZ 1940. Kabriolet Opel Kapitän v pohledu zezadu.
Druhým nejžádanějším provedením byl čtyřsedadlový kabriolet C4,
který byl realizován v počtu 4.560 vozů.

Cena 4.325,- Říšských marek.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opel Kapitän 2-dvéřový. Tovární snímek limuzíny Opel Kapitän ve dvoudvéřovém provedení LZ, pořízený v prosinci 1938
Prodejně nejméně úspěšný byl vůz ve dvoudvéřovém provedení (LZ), možná i proto, že s jen čtyřmi bočními okny a jen dvěma dveřmi působil opticky menší a ne dost luxusní.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Identifikace vozů Opel Kapitän 1939

Typový štítek vozu, obsahující všechna základní data, byl pod kapotou, přinýtovaný vprostřed příčné stěny za motorem.
Vpravo nahoře byl na příčné stěně malý štítek s typovým označením vozu Kpt.39*
V motorovém prostoru byl dále malý štítek na pravém podběhu předního kola.
Černobílá reklama z už válečné doby (v kresbě jsou patrné zatemněné reflektory) pro tehdejší německý tisk, kde je použita stylizace nákladního vozu Opel Blitz vedle čtyřdvéřového osobního Opel Kapitän.
Stylizovaná kresba vozu Opel Kapitän v reklamě mazacích systémů firmyTécalemit.
2,5 ltr. šestiválcový motor Opel, provedení 1939 Motor
byl dvaapůllitrový řadový šestiválec s moderním ventilovým rozvodem OHV, který se objevil už o dva roky dříve v typu Opel Super 6. Do samonosné karoserie Kapitänu by uložen pružně, v gumových silentblocích.
Důležité míry a tolerance motoru
Osazení karburátoru ve vozech Opel Kapitän:

Typ: 2 551 990 spádový, výrobek Opel
Difuzor: Ø 23 mm
Hlavní tryska: 54
Jehla částečného zatížení: Nr. 446
Výška plováku: 10 mm
Volnoběžná tryska: 0,70
Volnoběžný vzdušník: 50
Plovákový ventil: Ø 1,95 mm
Tryska akcelerační pumpy: 50
Tryska plného zatížení: 79
Montáž (demontáž) motoru
Kapit-Manual_17_MINI Klikový hřídel, uložený v bloku ve čtyřech hlavních ložiskách, měl na předním konci tlumič torzních kmitů.
Přední náprava

Opel Kapitän měl nezávislé lichoběžníkové zavěšení předních kol. Spodní rameno trojúhelníkového tvaru bylo svařené z plechových výlisků, horní rameno tvořily dvě profilované páky hydraulického tlumiče pérování. Vlastním pérovacím elementem byla spirálová pružina. Touhle nápravou se Kapitän lišil od všech ostatních ve stejné době vyráběných modelů Opel, které měly nápravy systému Dubonet.
Kulaté reflektory
Po druhé světové válce byl Opel Kapitän vyráběn až do začátku padesátých let s tím, že zvnějšku se od předválečného provedení lišil pouze kulatými reflektory.
Vyobrazení čtyřdvéřového provedení jsou z prospektu švýcarského prodejce vozů Opel, vydaného v roce 1950.
pohled_na_tachometr Pohled na minimalistickou palubní desku skrz třípříčkový volant.
Přehledný a rozměrný tachometr měl původ v americkém vzoru, pod ním byl už jen ukazatel benzínu v nevelkém rámečku lichoběžníkového tvaru.
Kontrolka dálkových světel byla jen malý otvor v hliníkové liště nad tachometrem (pod palubní deskou byla modrá žárovička). Vlevo a vpravo byly kontrolky tlaku oleje a nabíjení.
1950_Captain_motor Motor z roku 1950
se od předválečného provedení prakticky nelišil.
Slovy švýcarského prospektu měl 55 ks (jako před válkou) a vozu zaručoval měřením doloženou maximální rychlost 125 km/hod.
1955
Kabriolet Opel Kapitän zachycený na ulici v Rio de Janeiro.
Snímek pochází z roku 1955.
1985
Petr Hošťálek se svým vozem Opel Kapitän - tady ve velmi ostrém tempu na trati Lochotínského okruhu, pořádaného plzeňským Veteran Clubem v roce 1985.
1985 - Cílová jízda 1000 Mil československých

V roce 1985 se pořadatelé vzpomínkového závodu 1000 Mil československých rozhodli uspořádat cílovou jízdu o největší počet ujetých kilometrů k jeho startu. Petr Hošťálek se přihlásil s vozem Opel Kapitän se spolujezdci Petrem Šlechtou a Danem Heřmanem. Písecký Veteran Car Club akci podpořil možností nákupu leteckého benzínu (od dvouapůllitrového motoru Kapitänu se dala čekat při předpokládaném jízdním průměru spotřeba až patnáct na sto) a tak se posádka vydala na trať nejen s plnou nádrží, ale i osmi dvacetilitrovými kanystry uvnitř vozu.
Na večerním snímku z budějovického náměstí je vlevo Šlechta a vpravo Hošťálek. Heřman fotí...