|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1964 JIKOV - karburátory motocyklové AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
OPEL Kapitän
Výrobce:
Adam Opel AG., Rüsselsheim, Deustchland Opel Kapitän byl poprvé představen v roce 1939 na Berlínském autosalonu jako nový vůz vyšší střední třídy s celokovovou samonosnou karoserií. Stal se nástupcem předchozího typu Opel Super 6, se kterým měl shodný motor, jinak se ale zcela lišil.
Technické údaje Opel Kapitän:
Motor: řadový vodou chlazený šestiválec OHV Vrtání: Ø 80 mm Zdvih: 82 mm Obsah: 2.473 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 55 koní při 3.600 ot./min. Písty: z lehké slitiny Autothermic Počet pístních kroužků: 2 těsnící + 1 stírací Vůle v zámcích kroužků: 0,3 - 0,5 mm Váhový rozdíl pístů max. 4g ! Váhový rozdíl ojnic max. 8g! Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Ventilový rozvod: OHV - ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly Ventilové vůle při provozně ohřátém motoru: Sací ventil: 0,20 mm Výfukový ventil: 0,30 mm Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Karburátor: spádový Opel, licence Carter, s akcelerační pumpičkou Předehřívání směsi: automatické, klapkou, ovládanou bimetalickou pružinou Čistič vzduchu: s komorou tlumiče sání a vlhčenou kovovou síťkou Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s pumpou, ventilátorem a thermostatem Objem chadící vody: 11,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: dynamobateriové Bosch 6V Baterie: 6 V / 75 Ah v motorovém prostoru Dynamo: Boch 6V / 130 W s regulací třetím uhlíkem Starter: 6V - 0,8 ks Spojka: jednolamelová, suchá s vypínacím grafitovým kroužkem Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, 2. a 3. rychlost synchronizovány Převody: 1.stupeň - 1 : 2,94 2.stupeň - 1 : 1,66 3.stupeň - 1 : 1 Zpátečka: 1 : 3,78 Hnací náprava: zadní - pevná Přenos síly na zadní nápravu: kardanem s jehlovými křížovými klouby Převod zadní nápravy: spirálovým kuželovým ozubením, 1 : 4,30 Podvozek: bezrámový, samonosná karoserie Přední osa: příčná paralelogramová ramena se spirálovými péry a stabilizátorem Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry Tlumiče pérování: hydraulické Řízení: šnekové s kladkou, volant vlevo Průměr volantu: Ø 445 mm Nožní brzda: hydraulická, na všechna kola Průměr bubnů: 230 mm Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Mazání podvozku: tlakovými mazničkami Kola: disková ocelová, ráfky 3,50D x 16 Pneumatiky: 5,50 – 16 Poloměr otáčení: 11 metrů Rozvor: 2.695 mm Rozchod vpředu: 1.348 mm Rozchod vzadu: 1.326 mm Délka vozu: 4.620 mm Šířka: 1.660 mm Výška: 1.640 mm Vlastní váha vozu: 1.230 kg Celková přípustná váha: 1.630 kg Trvalá rychlost na dálnici: 112 km/hod. Nejvyšší rychlost: 126 km / hod. Spotřeba na 100 km: 13 litrů Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu)
Vyráběná provedení vozu Opel Kapitän a jejich označení:
Limousine 2-dvéřová (5 míst) - LZ Limousine Zweitürig Limousine 4-dvéřová (5 míst) - LV Limousine Viertürig Cabriolet 2-dvéřový (4 místný) - C4 Cabriolet Viersitzig Cabriolet zakázkový (karoserie Hebmüller 2+2 míst) - neměl tovární označení
Výbava vozů Opel Kapitän (z prospektu)
Směrovky (vyklápěcí, ručičkové), mechanicky poháněné dva stírače (ohebným bowdenem od vačkového hřídele), Tachometr s počítadlem kilometrů, benzinoměr, kontrolky tlaku oleje, dálkového světla, nabíjení a směrovek, spínač světel, zavírací schránka v palubní desce (před spolujezdcem), popelník, nožní přepínač dálkových/klopených světel, spínací skříňka zapalování kombinovaná se zámkem řízení, zpětné zrcátko, stavitelné přední sedadlo, bezprůvanové odvětrání trojúhelníkovými větracími okénky v předních dveřích a nárazník vpředu i vzadu. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nejvíce žádané provedení byla čtyřdvéřová limousina (LV).
Byla vyrobena v celkovém počtu 17.144 kusů. Cena čtyřdvéřového provedení byla 3.975,- Říšských marek. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Druhým nejžádanějším provedením byl čtyřsedadlový kabriolet C4,
který byl realizován v počtu 4.560 vozů. Cena 4.325,- Říšských marek. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prodejně nejméně úspěšný byl vůz ve dvoudvéřovém provedení (LZ), možná i proto, že s jen čtyřmi bočními okny a jen dvěma dveřmi působil opticky menší a ne dost luxusní.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Identifikace vozů Opel Kapitän 1939
Typový štítek vozu, obsahující všechna základní data, byl pod kapotou, přinýtovaný vprostřed příčné stěny za motorem. Vpravo nahoře byl na příčné stěně malý štítek s typovým označením vozu Kpt.39* V motorovém prostoru byl dále malý štítek na pravém podběhu předního kola.
Černobílá reklama z už válečné doby (v kresbě jsou patrné zatemněné reflektory) pro tehdejší německý tisk, kde je použita stylizace nákladního vozu Opel Blitz vedle čtyřdvéřového osobního Opel Kapitän.
Motor
byl dvaapůllitrový řadový šestiválec s moderním ventilovým rozvodem OHV, který se objevil už o dva roky dříve v typu Opel Super 6. Do samonosné karoserie Kapitänu by uložen pružně, v gumových silentblocích.
Osazení karburátoru ve vozech Opel Kapitän:
Typ: 2 551 990 spádový, výrobek Opel Difuzor: Ø 23 mm Hlavní tryska: 54 Jehla částečného zatížení: Nr. 446 Výška plováku: 10 mm Volnoběžná tryska: 0,70 Volnoběžný vzdušník: 50 Plovákový ventil: Ø 1,95 mm Tryska akcelerační pumpy: 50 Tryska plného zatížení: 79
Klikový hřídel, uložený v bloku ve čtyřech hlavních ložiskách, měl na předním konci tlumič torzních kmitů.
Přední náprava
Opel Kapitän měl nezávislé lichoběžníkové zavěšení předních kol. Spodní rameno trojúhelníkového tvaru bylo svařené z plechových výlisků, horní rameno tvořily dvě profilované páky hydraulického tlumiče pérování. Vlastním pérovacím elementem byla spirálová pružina. Touhle nápravou se Kapitän lišil od všech ostatních ve stejné době vyráběných modelů Opel, které měly nápravy systému Dubonet.
Kulaté reflektory
Po druhé světové válce byl Opel Kapitän vyráběn až do začátku padesátých let s tím, že zvnějšku se od předválečného provedení lišil pouze kulatými reflektory. Vyobrazení čtyřdvéřového provedení jsou z prospektu švýcarského prodejce vozů Opel, vydaného v roce 1950.
Pohled na minimalistickou palubní desku skrz třípříčkový volant.
Přehledný a rozměrný tachometr měl původ v americkém vzoru, pod ním byl už jen ukazatel benzínu v nevelkém rámečku lichoběžníkového tvaru. Kontrolka dálkových světel byla jen malý otvor v hliníkové liště nad tachometrem (pod palubní deskou byla modrá žárovička). Vlevo a vpravo byly kontrolky tlaku oleje a nabíjení.
Motor z roku 1950
se od předválečného provedení prakticky nelišil. Slovy švýcarského prospektu měl 55 ks (jako před válkou) a vozu zaručoval měřením doloženou maximální rychlost 125 km/hod.
1985
Petr Hošťálek se svým vozem Opel Kapitän - tady ve velmi ostrém tempu na trati Lochotínského okruhu, pořádaného plzeňským Veteran Clubem v roce 1985.
1985 - Cílová jízda 1000 Mil československých
V roce 1985 se pořadatelé vzpomínkového závodu 1000 Mil československých rozhodli uspořádat cílovou jízdu o největší počet ujetých kilometrů k jeho startu. Petr Hošťálek se přihlásil s vozem Opel Kapitän se spolujezdci Petrem Šlechtou a Danem Heřmanem. Písecký Veteran Car Club akci podpořil možností nákupu leteckého benzínu (od dvouapůllitrového motoru Kapitänu se dala čekat při předpokládaném jízdním průměru spotřeba až patnáct na sto) a tak se posádka vydala na trať nejen s plnou nádrží, ale i osmi dvacetilitrovými kanystry uvnitř vozu. Na večerním snímku z budějovického náměstí je vlevo Šlechta a vpravo Hošťálek. Heřman fotí... |