|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP SIDECARY - přehled výrobců MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
OPEL 10 PS
Původní článek pro Truck Magazín (září 2011) od Petra Hošťálka.
Svůj široký program osobních vozů, vyráběných před rokem 1930, doplňovala německá firma ADAM OPEL A. – G. Rüsselsheim a. M., Deutschland, rychlým a ekonomickým jedenapůltunovým nákladním vozem Opel 10 PS. Byl to poslední náklaďák její vlastní konstrukce, protože se firma v té době stala součástí koncernu General Motors. Všechny pozdější nákladní vozy Opel tudíž už potom vycházely k konstrukce Chevroletu…
Označení Opel 10 PS (PS- Pferde Starke tj. koňské síly) znamenalo deset koní. Tyto koně ovšem neměly nic společného s výkonem motoru, byly to koňské síly daňové, stanovované z obsahu motoru a na jejich základě se z vozidla platila daň. Skutečný výkon motoru (trvalý) byl 34 koní při 2.600 otáčkách a maximální (krátkodobý) až 45 koní při 3.000 otáčkách za minutu.
Motor vozu byl čtyřtaktní benzínový řadový čtyřválec s postranními ventily (SV), který firma použila z osvědčeného osobního modelu Opel 10/40 PS, vyráběného v letech 1927 – 1929. Měl vrtání 89 mm a zdvih 105 mm, byl tedy dlouhozdvihový. Obsah válců byl 2.594 ccm a co je dnes nezvyklé, motor měl písty odlévané ze šedé litiny. To ovšem tehdy bylo poměrně běžné a mělo to výhodu ve skutečnosti, že materiál pístů i materiál bloku válců, taktéž ze šedé litiny, se teplem roztahoval prakticky stejně. V praxi to znamenalo, že písty těchto motorů mohly mít mnohem menší vůle, než písty hliníkové a přesto motory nebyly náchylné k zadírání.
O osobním vozu Opel 10/40 PS se tradovalo, že to byl automobil robustní, ale v podstatě primitivní. Jenže díky své jednoduché konstrukci dobře a spolehlivě fungoval a byl levnější, než ostatní konkurenční typy německých výrobců. Nikdo o něm nemohl říci, že by představoval vrchol tehdejší techniky, ale přesto (nebo právě proto?) byl velmi úspěšný. Byl to jeden z nejprodávanějších vozů střední třídy vůbec a jeho výroba přinášela továrně dobré zisky.
Totéž pak platilo i o nákladní jedenapůltunce Opel 10 PS.
Základem jejího podvozku byl žebřinový rám s rovnými podélníky profilu U, lisovanými z ocelového plechu. Ty byly spojené pěti nýtovanými příčkami. Motor byl sešroubován s převodovkou do jednoho celku a do rámu byl uložen napevno. Také chladič seděl v rámu napevno. Chlazení stačilo termosyfonové, bez vodní pumpy. Kroutící moment byl z motoru na převodovku přenášen přes suchou vícelamelovou spojku. Klasická převodovka vlastní konstrukce Opel, s řazením přímou pákou uprostřed vozu, měla tři stupně dopředu a zpátečku. Přenos síly na zadní nápravu byl kloubovým hřídelem, zajímavým detailem zadní nápravy byl převod nikoliv hruškou a talířem, ale šnekovým soukolím. Přední náprava byla pevná, měla kovanou nápravnici a byla, stejně jako náprava zadní, zavěšená na podélných listových pérech.
Ruční brzda působila na buben za převodovkou, takže prostřednictvím kloubového hřídele brzdila obě zadní kola.
Řízení bylo šnekové a samozřejmě, vždyť se jednalo o německý vůz, s volantem na levé straně vozu. Kola měla plechové disky na šest šroubů, nakupované od firmy K.P.Z. a použité pneumatiky byly vysokotlaké, dvojího rozměru: vpředu se montovaly užší pláště 30 x 5 (což odpovídalo rozměru 5,00 – 20) a vzadu 32 x 6 (6,00 – 20). Jednalo se o jedenapůltunku, takže si vůz vzadu vystačil s jednoduchou montáží. Jako rezerva se dodával pouze prázdný disk, pokud jej zákazník chtěl už s fabriky s pneumatikou, bylo to za příplatek.
Opel 10 PS se dodával buď jen jako podvozek s blatníky, stupačkami a kapotou motoru, nebo jako jednoduchý valník s uzavřenou kabinou. Stupačky byly, podobně jako u osobních vozů, protažené od předních blatníků po celé délce vozu až k blatníkům zadním.
Další možností pak ještě byl valník doplněný plachtou, speciální typy nástaveb si zákazníci nechávali karosovat jinde.
Valníková nástavba se mohla chlubit rozměry 3.200 x 1.700 mm, což bylo na jedenapůltunový vůz víc než slušné. Na horní pásnice podélníků rámu byly kvůli zesílení po délce položené dřevěné trámky a teprve na nich seděly příčné dřevěné nosníky ložné plochy. Sklopné postranice měly výšku 400 mm.
Kabina smíšené konstrukce se skládala z dřevěné kostry, zvenku oplechované a ze střechy potažené umělou kůží. Střecha měla v přední části výrazný převis. Přední sklo bylo vcelku, v kovovém výklopném rámu, dveře měly spouštěcí okna na kličky a zvenku dva vodorovné ozdobné prolisy, odpovídající stylu osobních karoserií Opel modelů 1927. K základnímu osvětlení vozu patřily výklopné ramínkové směrovky, montované na přední sloupky kabiny.
Technické údaje:
Motor Typ: Opel 10 PS Počet válců: 4 Vrtání: Ø 89 mm Zdvih: 105 mm Kompresní poměr: 1 : 5,4 Obsah válců: 2.594 ccm Normální otáčky: 2.500 ot./min. Trvalý výkon na brzdě: 34 ks při 2.600 ot./min. Krátkodobý maximální výkon na brzdě: 45 ks při 3.000 ot./min. Blok motoru: společný pro všecny čtyři válce, ze šedé litiny Uspořádání ventilů: postranní, spodové (SV) Pohon vačkového hřídele: šroubovými ozubenými koly Počet hlavních ložisek kliky: 3, kluzná Materiál pístů: šedá litina Pístní čepy: upevněné pevně v pístech Mazání: tlakové oběžné, s olejem v karteru motoru Chlazení: vodní, termosyfonové Zapalování: 6V, bateriové, s cívkou a rozdělovačem Bosch VE 4/600 Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Nastavení předstihu: poloautomatické (odstředivá regulace) Starter: Bosch AJB 0,8 / 6RS 15 Dynamo: Bosch DJ / 6 CRS 9 Baterie: 6 Volt, Varta 3 Df 7 G Karburátor: horizontální Solex MHR 3 Doprava paliva: samospádem Spojka: suchá, vícelamelová Převodovka: Opel, třírychlostní se zpátečkou Převodové poměry: 1 – 1: 0,264 2 – 1: 0,534 3 – 1: 1 Zpátečka – 1: 0,205 Soukolí zadní nápravy: šnekové Převod zadní nápravy: 1 : 7,75, na přání horský 1 : 9,33 Řízení: šnekové, volant vlevo Podvozek Pérování vpředu: podélná listová péra Pérování vzadu: podélná listová péra Mazání: tlakovou maznicí, tukem Brzdy: čtyřkolové mechanické, systém Opel Nožní: vnitřní, čelisťová, ovládaná lany Ruční: převodová, účinkující pouze na zadní kola Kola: ocelová disková, značky K.P.Z. Pneumatiky vpředu: 30 x 5 Hochdruck Pneumatiky vzadu: 32 x 6 Hochdruck, jednoduchá montáž Rozchod vpředu: 1.420 mm Rozchod vzadu: 1.428 mm Rozvor: 3.850 mm Výška horní hrany rámu: 620 mm nad vozovkou (v plně naloženém stavu) 700 mm (bez nákladu) Výška ložné plochy: 975 mm (v plně naloženém stavu) 1000 mm (bez nákladu) Rozměry ložné plochy: 3.200 x 1.700 mm Délka vozu: 5.800 mm Šířka vozu: 1.780 mm Výška vozu (přes kabinu): 2.400 mm Světlost vozu: 205 mm (pod přední nápravou) Váha podvozku: 1.330 kg Váha otevřeného valníku: 1.530 kg Váha valníku s plachtou: 1.570 kg Nosnost podvozku: 2.050 kg |