![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 STADION S 22 - 1964 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
ZIS 150nosnosti 4 tuny s uspořádáním náprav 4x2. Výrobce: Zavod Imeni Stalina (Stalinův závod) Moskva, CCCP
Vznik
Příprava vozu, který měl nahradit dlouhou dobu vyráběný a už zastaralý ZIS-5 začala už v předválečných letech. Výsledkem byl moderně konstruovaný prototyp ZIS-15, vycházející ze sovětských zkušeností s americkou technikou. Vývoj ale přerušil začátek 2.světové války. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- bylo ovlivněno zkušenostmi, získanými z provozu amerických nákladních vozů, dodávaných Rudé armádě v rámci válečné smlouvy Lend and lease, zejména typů Chevrolet a GMC. Takto vypadal první z realizovaných prototypů ZIS-150. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Druhý realizovaný prototyp
už měl výrazně zaoblenou masku chladiče, která se stala vzorem pro pozdější sériové provedení. Stále ale zůstávala pod reflektory obrysová světla, která byla pozůstatkem amerického válečného stíněného osvětlení. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- měl výrazně se lišící masku chladiče i boky kapoty civilního střihu, designově se neshodující se strohým nárazníkem z U profilu a krátce zastřiženými blatníky. Kabina byla smíšené konstrukce, s dřevěnou kostrou pobitou plechovými panely. Obrysová světla jsou poprvé přemístěna na hřbet předních blatníků. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje ZIS 150
Motor: řadový čtyřtaktní 6-válec Typ: ZIS 120 Vrtání: Ø 101,6 mm Zdvih: 114,3 mm Objem: 5.555 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Výkon: 90 ks (66,19 kW) při 2.400 ot./min. Blok motoru: litinový, vcelku se svrškem klikové skříně Hlava motoru: litinová snímací Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Mazání: kombinované tlakové s naběračkami ojnic Olejové čerpadlo: zubové Náplň oleje: v olejové vaně motoru Chlazení: vodní, nucené pumpou s ventilátorem Karburátor: Doprava paliva: Zapalování: 6 Volt, bateriové s rozdělovačem a cívkou Baterie: 6V/80 Ah Dynamo: 6 Volt, tříuhlíkové s odpojovačem Starter: 6 Volt, s odstředivě zasouvaným pastorkem Spojka: dvoulamelová suchá Převodovka: 5-rychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly na zadní nápravu: kardanem Rozvodovka zadní nápravy: s předlohovým kuželovým soukolím a čelními koly poháněným diferenciálem Převod: Rám: nýtovaný z ocelových profilů Řízení: šnekové, vlevo Přední náprava: pevná, kovaná, ukotvená kulovým čepem Přední pérování: podélnými listovými péry Zadní náprava: hnací, pevná Zadní pérování: podélnými listovými péry Nožní brzda: čelisťová mechanická na všechna kola Ruční brzda: mechanická na zadní kola Kola: 20“ palcová disková, upevněná 8-ti maticemi Ráfky: 20“ ploché s děleným okrajem Pneumatiky: 6,00 – 20“ vzadu ve dvojmontáži Rozvor: 4.000 mm (157.5 in) Rozchod vpředu: 1.700 mm (66.9 in) Rozchod vzadu: 1,740 mm (68.5 in) Celková délka: 6,720 mm (264.6 in) Šířka: 2,385 mm (93.9 in) Výška (přes kabinu): 2,180 mm (85.8 in) Světlost: 265 mm (10.4 in) Nájezdový úhel vpředu: 40° Nájezdový úhel vzadu: 24° Rozměry valníku: Využitelná délka ložné plochy: 3.540 mm Využitelná šířka ložné plochy: 2.250 mm Výška postranic: 585 mm Kabina: celoplechová, třímístná Vlastní váha: 4.100 kg Nosnost: 4 tuny Spotřeba benzínu na 100 km: 29 litrů Nádrž: 150 litrů (40 US gal), vlevo za kabinou, upevněná k rámu |