JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ZIS 150


Benzínový nákladní automobil
nosnosti 4 tuny s uspořádáním náprav 4x2.


Výrobce:
Zavod Imeni Stalina (Stalinův závod)
Moskva, CCCP
Třítunový ZIS-5 vyráběný od roku 1935 až do roku 1947 ZIS-15 prototyp realizovaný v roce 1939
Vznik
Příprava vozu, který měl nahradit dlouhou dobu vyráběný a už zastaralý ZIS-5 začala už v předválečných letech. Výsledkem byl moderně konstruovaný prototyp ZIS-15, vycházející ze sovětských zkušeností s americkou technikou. Vývoj ale přerušil začátek 2.světové války.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZIS-150 - první poválečný prototyp měl plochou masku Poválečné pokračování vývoje
bylo ovlivněno zkušenostmi, získanými z provozu amerických nákladních vozů, dodávaných Rudé armádě v rámci válečné smlouvy Lend and lease, zejména typů Chevrolet a GMC.

Takto vypadal první z realizovaných prototypů ZIS-150.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Druhý prototyp ZIS-150 měl elegantní, uprostřed prolomený nárazník, který kvůli složitosti výroby nebyl schválen. To na střeše kabiny druhého prototypu není maják, ale jen nástěnná lampa na budově v pozadí.
Druhý realizovaný prototyp
už měl výrazně zaoblenou masku chladiče, která se stala vzorem pro pozdější sériové provedení. Stále ale zůstávala pod reflektory obrysová světla, která byla pozůstatkem amerického válečného stíněného osvětlení.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Třetí poválečný prototyp ZIS-150 byl valník s výztužnými lištami postranic. Třetí prototyp
měl výrazně se lišící masku chladiče i boky kapoty civilního střihu, designově se neshodující se strohým nárazníkem z U profilu a krátce zastřiženými blatníky.
Kabina byla smíšené konstrukce, s dřevěnou kostrou pobitou plechovými panely. Obrysová světla jsou poprvé přemístěna na hřbet předních blatníků.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje ZIS 150

Motor: řadový čtyřtaktní 6-válec
Typ: ZIS 120
Vrtání: Ø 101,6 mm
Zdvih: 114,3 mm
Objem: 5.555 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Výkon: 90 ks (66,19 kW) při 2.400 ot./min.

Blok motoru: litinový, vcelku se svrškem klikové skříně
Hlava motoru: litinová snímací
Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením
Mazání: kombinované tlakové s naběračkami ojnic
Olejové čerpadlo: zubové
Náplň oleje: v olejové vaně motoru
Chlazení: vodní, nucené pumpou s ventilátorem
Karburátor:
Doprava paliva:
Zapalování: 6 Volt, bateriové s rozdělovačem a cívkou
Baterie: 6V/80 Ah
Dynamo: 6 Volt, tříuhlíkové s odpojovačem
Starter: 6 Volt, s odstředivě zasouvaným pastorkem

Spojka: dvoulamelová suchá

Převodovka: 5-rychlostní se zpátečkou, bez synchronizace
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu

Přenos síly na zadní nápravu: kardanem

Rozvodovka zadní nápravy: s předlohovým kuželovým soukolím a čelními koly poháněným diferenciálem
Převod:

Rám: nýtovaný z ocelových profilů
Řízení: šnekové, vlevo

Přední náprava: pevná, kovaná, ukotvená kulovým čepem
Přední pérování: podélnými listovými péry

Zadní náprava: hnací, pevná
Zadní pérování: podélnými listovými péry

Nožní brzda: čelisťová mechanická na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola

Kola: 20“ palcová disková, upevněná 8-ti maticemi
Ráfky: 20“ ploché s děleným okrajem
Pneumatiky: 6,00 – 20“ vzadu ve dvojmontáži

Rozvor: 4.000 mm (157.5 in)
Rozchod vpředu: 1.700 mm (66.9 in)
Rozchod vzadu: 1,740 mm (68.5 in)
Celková délka: 6,720 mm (264.6 in)
Šířka: 2,385 mm (93.9 in)
Výška (přes kabinu): 2,180 mm (85.8 in)
Světlost: 265 mm (10.4 in)
Nájezdový úhel vpředu: 40°
Nájezdový úhel vzadu: 24°

Rozměry valníku:
Využitelná délka ložné plochy: 3.540 mm
Využitelná šířka ložné plochy: 2.250 mm
Výška postranic: 585 mm

Kabina: celoplechová, třímístná

Vlastní váha: 4.100 kg
Nosnost: 4 tuny

Spotřeba benzínu na 100 km: 29 litrů
Nádrž: 150 litrů (40 US gal), vlevo za kabinou, upevněná k rámu
Předsériové provedení ZIS-150, tady jako valník se sklopnými postranicemi