|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) JAWA 500 OHC model 15 - 1953 JAWA 350 ccm typ 361 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
ČZ 175 Standard / SpecialCestovní motocykl s dvoutaktním monoblokovým motorem, který byl vyráběn v období let 1935 - 1946. Byl nástupcem předchozího jednovýfukového typu "Monoblok" a rychle se stal jednoznačně nejrozšířenějším a prodejně nejúspěšnějším typem strakonické továrny. Výrobce: Česká Zbrojovka a.s., Strakonice
Technické údaje ČZ 175:
Motor: Jednoválcový dvoutakt monoblok, pružně uložený v rámu Výrobce: ČZ Strakonice Vrtání: Ø 60 mm Zdvih: 61 mm Obsah: 172,5 ccm Kompresní poměr: 1 : 5,9 Maximální výkon: 6,4 ks při 4.000 ot./min. (4,71 kW) Píst: z lehké hliníkové slitiny, s deflektorem Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem Hlavní ložiska klikového hřídele: kuličková Ložisko ojnice: válečkové Mazání: směsí benzínu s motorovým olejem v poměru 1 : 25 (v záběhu 1 : 20) Karburátor: Graetzin Kf 17 s filtrem, po roce 1945 Jikov 2423 Velešín Zapalování: setrvačníkovou magnetkou Bosch 15W na levém konci klikového hřídele Spojka: vícelamelová, v olejové lázni Primární převod: párem čelních ozubených kol Převodovka: v bloku s motorem, třírychlostní s ručním nebo nožním řazením Sekundární převod: řetězem Rám: dvojitý, šroubovaný a nýtovaný z plechových profilů Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou a Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný Tlumič pérování: třecí, stavitelný křídlovou maticí Kola: 19" drátová (36 drátů v kole), dráty Ø 3 mm Ráfky: 2,50 x 19" ocelové prohloubené Pneu: 3,00 - 19 Huštění vpředu: asi 1,00 atm při jízdě v jednom Huštění vzadu: asi 1,25 atm Huštění vpředu: 1,25 atm při jízdě ve dvou Huštění vzadu: 1,5 atm Nádrž: 10,5 litru, vložená do rámu Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm, od r. 1937 Ø 150 mm Parametry: Největší délka: 2.063 mm Šířka (přes řidítka): 750 mm Výška: 1.000 mm Rozvor: 1.300 mm Výška sedla nad zemí: 710 mm Průměr trubky řidítek: Ø 25 mm (od roku 1937 Ø 22 mm) Vlastní váha (bez paliva): 97 kg Spotřeba: 3,0 - 3,3 l / 100 km Max. rychlost: cca 85 km/hod.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
1936
Prospekt ČZ 175 Monoblok Special z roku 1936 sice zdůrazňuje široká žebra válce a nový tvar hlavy, to ale nesouhlasí s vyobrazením, na němž je ještě prototyp z roku 1935 s válcem s malými žebry a sacím hrdlem na levé straně. Hlava tohoto prototypu měla žebra malá půlkulatá a karburátor byl AMAL bez filtru vzduchu, jen s trychtýřkem. Řadicí hřídelka domečku na převodovce byla ještě napříč. Maximální výkon byl v tomto prospektu uveden velmi optimisticky 7,5 ks (5,52 kW) při 4.100 ot./min(!) a rychlost přes 90 km/hod. Provedení Special se lišilo především chromovanými ráfky i středy kol, chromovanými vahadly vidlice a celochromovaným tuzemským reflektorem zn. Kleissl s ozdobným hřbetem, který měl světelný průměr Ø 150 mm.
Řez motorem
v příručce, dodávané ke strojům modelové řady 1937 byl použit ještě z příručky pro Monoblok jednovýfukový.
Karburátor Graetzin Kf 17
nakupovala Zbrojovka od německé firmy Ehrich & Graetz A.-G., Berlin SO 36. U pozdějších provedení (od roku 1937) byl montován karburátor Graetzin Kf 20, přičemž obě provedení měla velkou plovákovou komoru s horním přívodem paliva a stejný šroubovací filtr vzduchu Graetzin s drátěnou síťkou vlhčenou olejem. A - volnoběžná tryska B - regulační šroubek bohatosti směsi na volnoběh C - hlavní tryska D - mísící rourka (komínek směšovače) F - přívodní kanál vzduchu do směšovače G - šoupátko H - pérová závlačka jehly šoupátka K - plovák L - jehla plováku M - přeplavovací kolík O - držák hlavní trysky R - plováková komora R1 - víko plovákové komory S - regulační šroubení plynového lanka S1 - kontramatka -"- S2 - vratné péro šoupátka T - svěrná objímka hrdla karburátoru T1 - stahovací šroub svěrné objímky U - šoupátková komora U1 - víčko šoupátkové komory U2 - převlečná matice víčka šoupátkové komory V - tryska jehly šoupátka W - jehla šoupátka
Příručka pro obsluhu motocyklu ČZ 175 STANDARD a SPECIAL
dodávaná k modelům 1937, v níž bylo úvodní vyobrazení stroje na černém podkladu .
1936
Reklamní leták "Romantika dálky a rychlosti..."
1936
Z předválečných let je tento snímek houslisty a čerstvého absolventa Pražského učitelského ústavu Karla Hošťálka (později otce autora těchto stránek) se strojem ČZ 175 Standard-Special. O rok později přesedlal Karel Hošťálek ze Standardu na luxusnější chromované provedení ČZ 175 Special... Typické oblečení bylo široké pumpky, podkolenky a placatá čepice...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937
ČZ 175 Standard Special po renovaci z dílny sběratele a restaurátora ing. Karla Miky.
Motocykl je dle čísla motoru pravděpodobně z roku 1938 a je již vybaven nožním řazením.
1938
Reklamní leták, inzerující veškerá otočná uložení v monoblokovém motoru ČZ na kuličkových a válečkových ložiskách.
1947
Stopětasedmdesátka "Standard-Special se vyráběla a doprodávala ještě nějakou dobu po skončení druhé světové války - to už byla ČZ Strakonice národním podnikem. Takhle vypadala reklama, uveřejněná v programu motocyklových závodů v Táboře v roce 1947 (II. Okruh presidenta Dra Edvarda Beneše).
1948
Stopětasedmdesátka Standard-Special v poválečné době už s novou českobudějovickou číslovou tabulkou. |