|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ZETOR 25 - traktor 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" TAP - sidecary Tlustoš Kbely OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
ČZ 125 bPrvní poválečná konstrukce nového motocyklu ČZ 125 b, jehož sériová výroba byla zahájena již v roce 1946. Výrobce: ČESKÁ ZBROJOVKA STRAKONICE Národní podnik
Stopětadvacítka ČZ 125 b byla v několika prototypech vyvíjena již za války, někdy od roku 1943. Tyto exempláře byly osazené setrvačníkovým zapalováním od německé firmy Noris, takže motory měly odlišně řešená pravá víka.
Poprvé byl stroj představen až po válce a to v roce 1946 na Pařížském autosalonu, kde byl vystavován stroj s již vlastním zapalováním, chromovanými ráfky kol, chromovanými vahadly přední vidlice, jiným tvarem výfukových kolen a elektrickou houkačkou montovanou na levé straně rámu.
Technické údaje ČZ 125 b:
Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku se třístupňovou převodovkou Píst: z hliníkové slitiny, plochý, mírně bombírovaný, se 2 kroužky Vrtání: Ø 52 mm Zdvih: 58 mm Obsah: 123,2 ccm Kompresní poměr: 1:6,7 Výkon: 4 ks při 4.600 ot./min. Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2422 s přívěrou vzduchu Zapalování: setrvačníkovým magnetem ČZ 6V/25W na pravém konci klikového hřídele Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, ukostřen minus pól Předstih: 4,5 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 175 Reflektor: Ø 135 mm s tachometrem a vestavěným usměrňovačem proudu Hlavní žárovka: Bilux 6V - 15W/15W Spojka: vícelamelová, v olejové lázni primárního převodu Třecí lamely: ferodové Primární převod: řetězem ČZ Favorit 3/8" x 5,2 mm v olejové lázni Převodový poměr: Převodovka: třírychlostní, kola ve stálém záběru Řazení: nožní, vlevo 1. rychlost - 1 : 20,31 2. rychlost - 1 : 10,4 3. rychlost - 1 : 7,78 Sekundární převod: řetězem Favorit 1/2" x 5/16" (110 článků) Převodový poměr: 17 : 44 zubů, nebo 18 : 44 zubů dle použitého pastorku Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2¼" x 19" Pneu přední: 2,50 – 19 Tlak vzduchu vpředu: Ráfek zadní: 2¼" x 19" Pneu zadní: 2,50 – 19 Tlak vzduchu vzadu: Objem nádrže: 12 l (rezerva stačí na cca 40 km) Rám: trubkový uzavřený jednoduchý, svařený z bezešvých trubek Přední vidlice: paralelogramová, elektricky svařená z plechových výlisků Zdvih předního pérování: Sedlo: koženkové, podepřené 2 spirálovými pružinami Brzdy: mechanické čelisťové, půlbubnové Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm Šířka obložení: 20 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 1.940 mm Šířka (přes řidítka): 690 mm Výška: 900 mm Rozvor: 1.245 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 700 mm Pohotovostní váha (s palivem): 76 kg Spotřeba: Max. rychlost: 80 km/hod.
Pneumatiky
V době výroby motocyklů ČZ 125c a ČZ 150c se na nové stroje montovaly pneumatiky Barum rozměru 2,50 - 19 s dezénem M3. Barum doporučoval huštění: Vpředu: 1,5 atp Vzadu sólo: 1,75 atp Vzadu se spolujezdcem: 1,9 atp
Pro jízdu v zimě, v blátě nebo v lese se doporučovaly pneumatiky Barum - Polar stejného rozměru 2,50 - 19, ale s hrubším dezénem M1.
Barum doporučoval huštění: Vpředu: 1,5 atp Vzadu sólo: 1,75 atp Vzadu se spolujezdcem: 1,9 atp
Šestistránkový prospekt ČZ 125 b:
Na prospekt se dostalo ještě vyobrazení prototypu, takže na nádrži je rozeznatelné víčko velkého průměru (shodné s předválečnými stroji), které u sériových motocyklů bylo nahrazeno víčkem menším.
Firma v prospektu vyzdvihovala pohodlné a účelné napínání řetězu pomocí nově použitých otočných excentrů - v praxi to ale byl spíš problém, excentry měly při dotahování matky osy kola tendenci se pootáčet a tak byla operace napínání řetězu občas dobrodružstvím.
|