JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČZ 125 b


První poválečná konstrukce nového motocyklu ČZ 125 b, jehož sériová výroba byla zahájena již v roce 1946.

Výrobce:
ČESKÁ ZBROJOVKA STRAKONICE
Národní podnik
Stopětadvacítka ČZ 125 b byla v několika prototypech vyvíjena již za války, někdy od roku 1943. Tyto exempláře byly osazené setrvačníkovým zapalováním od německé firmy Noris, takže motory měly odlišně řešená pravá víka.
Poprvé byl stroj představen až po válce a to v roce 1946 na Pařížském autosalonu, kde byl vystavován stroj s již vlastním zapalováním, chromovanými ráfky kol, chromovanými vahadly přední vidlice, jiným tvarem výfukových kolen a elektrickou houkačkou montovanou na levé straně rámu.
Technické údaje ČZ 125 b:

Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku se třístupňovou převodovkou
Píst: z hliníkové slitiny, plochý, mírně bombírovaný, se 2 kroužky
Vrtání: Ø 52 mm
Zdvih: 58 mm
Obsah: 123,2 ccm
Kompresní poměr: 1:6,7
Výkon: 4 ks při 4.600 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2422 s přívěrou vzduchu
Zapalování: setrvačníkovým magnetem ČZ 6V/25W na pravém konci klikového hřídele
Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, ukostřen minus pól
Předstih: 4,5 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 175
Reflektor: Ø 135 mm s tachometrem a vestavěným usměrňovačem proudu
Hlavní žárovka: Bilux 6V - 15W/15W

Spojka: vícelamelová, v olejové lázni primárního převodu
Třecí lamely: ferodové
Primární převod: řetězem ČZ Favorit 3/8" x 5,2 mm v olejové lázni
Převodový poměr:
Převodovka: třírychlostní, kola ve stálém záběru
Řazení: nožní, vlevo
1. rychlost - 1 : 20,31
2. rychlost - 1 : 10,4
3. rychlost - 1 : 7,78

Sekundární převod: řetězem Favorit 1/2" x 5/16" (110 článků)
Převodový poměr: 17 : 44 zubů, nebo 18 : 44 zubů dle použitého pastorku

Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole)
Ráfek přední: 2¼" x 19"
Pneu přední: 2,50 – 19
Tlak vzduchu vpředu:
Ráfek zadní: 2¼" x 19"
Pneu zadní: 2,50 – 19
Tlak vzduchu vzadu:

Objem nádrže: 12 l (rezerva stačí na cca 40 km)

Rám: trubkový uzavřený jednoduchý, svařený z bezešvých trubek
Přední vidlice: paralelogramová, elektricky svařená z plechových výlisků
Zdvih předního pérování:
Sedlo: koženkové, podepřené 2 spirálovými pružinami

Brzdy: mechanické čelisťové, půlbubnové
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm
Šířka obložení: 20 mm, nýtované

Parametry:
Největší délka: 1.940 mm
Šířka (přes řidítka): 690 mm
Výška: 900 mm
Rozvor: 1.245 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: 700 mm

Pohotovostní váha (s palivem): 76 kg

Spotřeba:
Max. rychlost: 80 km/hod.
Pneu Barum 2,50-19 dezén M3 Pneumatiky

V době výroby motocyklů ČZ 125c a ČZ 150c se na nové stroje montovaly pneumatiky Barum rozměru 2,50 - 19 s dezénem M3.

Barum doporučoval huštění:
Vpředu: 1,5 atp
Vzadu sólo: 1,75 atp
Vzadu se spolujezdcem: 1,9 atp
Pneu Barum-Polar 2,50-19 dezén M1 Pro jízdu v zimě, v blátě nebo v lese se doporučovaly pneumatiky Barum - Polar stejného rozměru 2,50 - 19, ale s hrubším dezénem M1.

Barum doporučoval huštění:
Vpředu: 1,5 atp
Vzadu sólo: 1,75 atp
Vzadu se spolujezdcem: 1,9 atp
Šestistránkový prospekt ČZ 125 b:

Na prospekt se dostalo ještě vyobrazení prototypu, takže na nádrži je rozeznatelné víčko velkého průměru (shodné s předválečnými stroji), které u sériových motocyklů bylo nahrazeno víčkem menším.
Firma v prospektu vyzdvihovala pohodlné a účelné napínání řetězu pomocí nově použitých otočných excentrů - v praxi to ale byl spíš problém, excentry měly při dotahování matky osy kola tendenci se pootáčet a tak byla operace napínání řetězu občas dobrodružstvím.