JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČZ 125 t


Retušovaný tovární snímek jednoho z prvních strojů - hranatá žebra hlavy, sklopná startpáka, kovová odrazka Dvoutaktní motocykl objemu 125 ccm, vyráběný v období let 1947 - 1950.

Výrobce:
Česká zbrojovka Strakonice, n.p.
Motocykl vznikl ze stroje ČZ 125b výměnou původní paralelogramové přední vidlice za vidlici teleskopickou a podle toho dostal označení ČZ 125t (někdy také ČZ 125 Bt).
Standardní bylo černé lakování s bílou linkou kolem chromovaných boků nádrže, bíle olinkovanými vnějšími boky přední vidlice a bíle linkovanými blatníky. Ráfky kol byly obvykle jen černé, někdy i bíle linkované.
Stroje se objevovaly v propagačních materiálech i prodávaly jak bez nosiče, tak i s ním. Někdy s černě lakovanými ráfky s bílým linkováním a černými dráty, jindy s ráfky chromovanými a chromovanými dráty.
Reklama z roku 1948
s vyobrazeným novým typem motocyklu ČZ 125t.
1946 - smlouva o prodeji v síti americké firmy Indian
Československo jako snad jediná země v Evropě zůstalo prakticky nepoškozeno válkou, během níž výrobci připravovali nové typy. Takže i Česká zbrojovka Strakonice hodlala v poválečných letech vyvážet do zahraničí. Už začátkem července 1947 došlo k podepsání smlouvy s firmou Indian o prodeji lehkých strojů ČZ, na jejímž základě se do USA vyvezlo omezené množství typů 125A, 125B a 125t.
Zpráva o tom se objevila i našem motoristickém tisku.
Indian ČZ za pouhých 381,- USD
Motocykly ČZ 125t se do USA dodávaly v sériovém provedení, jen na nádrži byl nad prolisovaným znakem ČZ doplněn obtisk Indian. Američané požadovali ochranný rám nohou (padák á la Indian nebo Harley), ale strakonická továrna, kromě předváděcího vzorku, tento požadavek nebyla schopná realizovat. V roce 1949 byly dodávky do sítě Indian ukončeny a prodej do USA zastaven, protože firma Indian byla ve velkých potížích a následně se položila.
Reklama v zahraničních novinách
Reklamní inzerát ve francouzštině, uveřejněný v pátek 12. prosince 1947 v káhirském deníku.
Technické údaje ČZ 125t:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt v bloku se třístupňovou převodovkou
Píst: plochý, se dvěma kroužky
Vrtání: Ø 52 mm
Zdvih: 58 mm
Obsah: 123,2 ccm
Kompresní poměr: 1:6,7
Trvalý výkon: 4 ks při 4.600 ot./min.
Maximální brzděný výkon: 5,8 ks při 5.800 ot./min. (6,25 ks při 5.000 ot./min.)
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2922 (také možno Jikov 2916)
Hlavní tryska: 80
Zapalování: setrvačníkovým magnetem ČZ 6V/25W na pravém konci klikového hřídele
Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, na plošince karteru za válcem ukostřen minus - pól
Předstih: 4,5 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 175
Reflektor: Ø 125 mm s tachometrem a usměrňovačem proudu
Hlavní žárovka: Bilux 6V - 25W/25W

Spojka: vícelamelová, v olejové lázni primárního převodu
Třecí lamely: ferodové
Primární převod: řetězem ČZ Favorit 3/8" x 3/8" (50 článků) v olejové lázni
Převodový poměr: 15 : 40 zubů
Převodovka: třírychlostní, kola ve stálém záběru
Řazení: nožní, vlevo
1. rychlost - 1 : 20,26
2. rychlost - 1 : 9,54
3. rychlost - 1 : 6,87

Sekundární převod: řetězem Favorit 1/2" x 5/16" (110 článků)
Převodový poměr: 17 : 44 zubů, nebo 18 : 44 zubů dle použitého pastorku

Kola: 19" drátová (36 drátů v kole)
Ráfek přední: 2¼" x 19"
Pneu přední: 2,75 – 19
Tlak vzduchu vpředu:
Ráfek zadní: 2¼" x 19"
Pneu zadní: 2,75 – 19
Tlak vzduchu vzadu:

Objem nádrže: 11 l (rezerva stačí na cca 40 km)

Rám: trubkový uzavřený jednoduchý, svařený z bezešvých trubek
Přední vidlice: teleskopická, elektricky svařená z plechových výlisků
Zdvih předního pérování:
Sedlo: výkyvné, podepřené párem spirálových per, s vikslajvantovým nebo gumovým potahem

Brzdy: mechanické čelisťové, půlbubnové
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm
Šířka obložení: 20 mm, nýtované

Parametry:

Největší délka: 1.940 mm
Šířka (přes řidítka): 690 mm
Výška: 900 mm
Rozvor: 1.245 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: mm

Pohotovostní váha (s palivem): 78 kg

Spotřeba:
Max. rychlost: 80 km/hod.
Baterie a elektrická houkačka
se dodávala jen za příplatek. Baterie byla usazena na předlité plošince na hřbetě karteru a byla upevněna shora, přítlačným třmenem s kontramaticí, opírajícím se o víčko.
Většině majitelů ale stačil stroj s pouhou ruční trumpetkou na řidítkách, protože to dle předpisů stačilo a motocykl jezdil i svítil bez drahé a údržbu vyžadující baterie.
Galerie dobových fotografií:
Dobový reklamní snímek
jednoho z prvních strojů s manekýnkou před historickou kašnou. Fotografováno s pražskou tovární (zkušební) číslovou tabulkou v provedení červené písmo na bílém podkladu, která se používala v letech 1946-1953. Hlavním markantem pro určení typu byla 0 (nula) na začátku čísla, která byla na těchto továrních (zkušebních, obchodních) značkách od protektorátu Böhmen und Mähren až do roku 1953.
Rodinný snímek
- účastníci ani místo nejsou známí.
Hrdý majitel ČZ 125t
pan Vančura z Českých Budějovic, na tomto snímku někdy v šedesátých letech.
Po roce 2010 se stal kustodem a průvodcem Jihočeského motocyklového musea na budějovickém Piaristickém náměstí, kde prováděl návštěvníky až do konce života...
Už od dětství předurčen milovníkem historických strojů
na snímku ze svého alba je Vladimír Honetschläger, aerovkář a člen Veteran Car Clubu České Budějovice.