|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ŠKODA nákladní typ 150 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JAWA 350 ccm typ 361 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček"
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná)
z archivu Jihočeského motocyklového musea
Technické údaje ČZ 125c (ČZ 150):
Typ: ČZ 125/3-C 51 ZP (ČZ 150/3-C 51 ZP) Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s třístupňovou převodovkou Vrtání: Ø 52 mm (Ø 57 mm) Zdvih: 58 mm (58 mm) Obsah: 123,2 ccm (148 ccm) Kompresní poměr: 1 : 7 (1 : 6,9) Maximální výkon: 5 ks při 4.500 ot./min. (6 ks) při 4.500 ot./min. Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: Jikov 2918 HC se vzduchovou přívěrou sytiče Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto Pal 6 V s osvětlovacím vinutím 25W Na přání: baterie a elektrická houkačka Rám: trubkový, jednoduchý uzavřený Přední vidlice: teleskopická, netlumená Zadní pérování: dvojice kluzáku Jawa Brzda vpředu: čelisťová půlbubnová, Ø 125 mm Brzda vzadu: čelisťová půlbubnová, Ø 125 mm Kola: 19"palcová, 36-drátová Pneu vpředu: 2,75 - 19" Pneu vzadu: 2,75 - 19" Parametry: Délka: 1.960 mm Šířka: 680 mm Výška: 980 mm Vlastní váha: 90 kg Dovolené zatížení: 150 kg Celková přípustná váha: 240 kg Objem nádrže: 12 l Spotřeba: 2,5 l / 100 km Max. rychlost: 80 km/hod. (85 km/hod.)
Pneumatiky
V době výroby motocyklů ČZ 125c a ČZ 150c se na nové stroje montovaly pneumatiky Barum rozměru 2,75 - 19 s dezénem M4. Barum doporučoval huštění: Vpředu: 1,5 atp Vzadu sólo: 1,75 atp Vzadu se spolujezdcem: 1,9 atp
Pro jízdu v zimě, v blátě nebo v lese se doporučovaly pneumatiky Barum - Polar stejného rozměru 2,75 - 19, ale s hrubším dezénem M2.
Barum doporučoval huštění: Vpředu: 1,5 atp Vzadu sólo: 1,75 atp Vzadu se spolujezdcem: 1,9 atp
Tento motocykl ČZ 150 C, vyrobený v roce 1951, je exponátem Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Tandemové sedlo spolu se stupačkami pro spolujezdce nebylo standardní výbavou. Dodávalo se při prodeji nového motocyklu za příplatek, pokud si to zákazník přál. Nebo jej bylo možné dokoupit v prodejnách Mototechny, v tom případě bylo třeba nechat si jej zapsat do Technického průkazu vozidla spolu se záznamem, že motocykl je přetypován pro dopravu dvou osob.
Tentýž motocykl z exposice jihočeského motocyklového musea z druhé strany, na fotografii s majitelem Petrem Hošťálkem.
Mimořádně zajímavou epizodou byl prototyp motocyklu ČZ 150 c, který měl válec motoru s vyústěním pouze pro jeden výfuk. Byl to pokus o levnější výrobu, avšak do sériové produkce nakonec nebyl schválen a to z estetických důvodů. Vedení továrny připadalo, že stroj s jedním výfukem je nesymetrický a nebude se zákazníkům líbit.
Stroj je majetkem soukromého sběratele, který jej na nějakou dobu zapůjčil do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Galerie dobových fotografií
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Šťastný majitel při pečlivé údržbě nového stroje. Nejlevnější lidové provedení mělo chromované pouze výfukové roury, kryty zadních teleskopů a centrální pružinu sedla. Vše ostatní bylo jen lakované černým vypalovaným smaltem. Výjimkou byla nádrž, která měla středový pruh stříkaný světle šedou barvou, oddělený od černých bočních ploch bílou linkou. Vyobrazený stroj měl bílou linkou zdobené i ráfky kol a byl vybaven i elektrickou houkačkou.
ČZ 150 c na fotografii ze srazu k 90.výročí založení ČZ a.s. 1919 - 2009 ve Strakonicích. Restaurovaný motocykl, jehož kompletně černé provedení včetně nádrže bez linek i bez vybarveného znaku, neodpovídá originálu.
Dobový snímek party motorkářů - zcela vlevo je stroj ČZ 150 c v provedení s chromovanou nádrží a ráfky kol, vedle něj Jawa 250 pérák v levném provedení s lakovanou nádrží, pak Manet 90 a zcela vpravo ČZ 125 c v "lidovém" provedení, kterému se říkalo "kominíček" s černě a šedě lakovanou nádrží.
Všimněte si oblečení - nikdo z jezdců samozřejmě nemá přilbu, v té době ještě nebylo uzákoněno její používání a nikdo ji u nás nevyráběl. Dokonce nemá nikdo z jezdců ani brýle...
1954
Tři krepovým papírem ozdobené ČZ 125c lidového provedení ("kominíček") s pojízdným transparentem závodní učňovské školy při prvomájovém průvodu v roce 1954.
Ze strakonické soutěže zručnosti: jezdec František Kyznar na ČZ 150 c, již dobově upravené montáží plechových chráničů kolen a vysokého dvojsedla z prvních kývaček. Ani tady, při oficiálně pořádaném podniku, nebyla vyžadována ochranná přilba a brýle.
|