|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 BMW - motocykl typ R 12 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) ERA - sidecary TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
MANET S 100 - skútrDvoumístný skútr pro městský provoz, vyráběný od roku 1958. Výrobce: Považské Strojárne n.p., Považská Bystrica, Slovensko
Charakteristika z Katalogu n.p. Mototechna:
Skútr Manet S 100 je jednostopé vozidlo určené pro dopravu jedné nebo dvou osob. Rám stroje je otevřený, z profilové trubky. Vyhovuje zejména ženám. K této přednosti přistupuje dokonalé krytí jezdce a velmi dobré pérování kyvnými vidlicemi. To vše činí jízdu pohodlnou, čistou a bezpečnou. Celkovou eleganci skútru Manet S 100 doplňuje pastelové dvojbarevné provedení různých kombinací. Stříkané jsou v kombinacích tyrkysově zelené se šedou, rumělkovo červené se šedou, pařížské modré se šedou, nebo je celé provedení v barvě višňově červené.
Motor
je kompaktní dvoudobý jednoválec monoblokové konstrukce (vcelku s převodovkou), nuceně chlazený větrákem.
Technické údaje motoru Manet S 100:
Počet válců: 1 Vrtání: Ø 50 mm Zdvih: 50 mm Objem válce: 98,1 ccm Vyplachování: vratné Výkon: 5 ks při 5.500 ot./min. Kompresní poměr: 1 : 7,8 Max. kroutící moment: 0,7 kgm při 4.000 ot./min. Počet hlavních ložisek: 3 (kuličková) Ojniční ložisko: válečkové Hlava válce: hliníková, snímací Válec: hliníkový s vložkou ze šedé litiny Chlazení: vzduchem, nucené ventilátorem na pravém konci klik. hřídele Zapalování: PAL dynamoakumulátorové Svíčka: PAL 14/225 Dynamostarter: PAL 12V Předstih: 3,5 mm před HÚ Svíčka: PAL 14/240 Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2918 HZ nebo 2918 S-12 Difuzér: Ø 18 mm Specifická spotřeba paliva: 400g / ks / hod. Spojka: 4-lamelová, v olejové lázni Primární převod: řetězem 3/8"x 3/8", 44 článků, běžícím v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 2,571 Váha motoru: 24 kg Délka: 400 mm Výška: 340 mm šířka: 260 mm
Prototypy a první série skútrů Manet měly plexisklo před řidičem upevněné pouze pěti šroubky za spodní okraj. V provozu se ale často stávalo, ža takto upevněné plexi praskalo, takže další série dostaly vylepšení v podobě "hrazdičky" z ohnuté hliníkové kulatiny, zakotvené v panelu řidítek. Tato hrazdička podepírala plexisklo v dalších dvou bodech, přibližně v jedné třetině výšky plexiskla. Na snímku jeden z prototypů, zatím ještě bez této hrazdičky.
Detailní pohled na partii řidítek a palubní desky prvního provedení skútru Manet S 100.
Ovládací prvky zleva: Tlačítko starteru, páčka přepínače blinkrů, třípolohová spínací skříňka (ještě provedení podle Bosch), kontrolka nabíjení. Tento prototyp zatím ještě neměl na palubní desce táhlo sytiče karburátoru.
Prospekt ve španělštině
prvního provedení skútru Manet S 100, vydaný podnikem zahraničního obchodu PZO Motokov v roce 1959. Firemní razítko n.p. Motor Jikov České Budějovice na zadní straně dokumentuje, že vývojová oddělení fabrik sledovala i to, co se dělo u konkurence.
Prospekt v angličtině
vydaný pro americká prodejní zastoupení jednak v New Yorku, jednak v Los Angeles.
Technické údaje prvního provedení Manet S 100:
Motor: dvoutaktní jednoválec v bloku s převodovkou Počet válců: 1 Vrtání: Ø 50 mm Zdvih: 50 mm Objem válce: 98,1 ccm Výkon: 5 ks při 5.500 ot./min. Kompresní poměr: 1 : 7,8 Max. kroutící moment: Počet hlavních ložisek: Ojniční ložisko: válečkové Hlava válce: hliníková, slitina ČSN 42 4330 Válec: ze šedé litiny, ČSN 42 2424 Chlazení: vzduchem, nucené ventilátorem Zapalování: bateriové PAL 12 V - 300/60 W Baterie: 2ks 6V/12 Ah startérové, spojené do série Dynamostarter: PAL 12V Předstih: 3,5 mm před HÚ Svíčka: PAL 14/240 Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2924 M 13 Monoblok Spojka: 4-lamelová, v olejové lázni Primární převod: řetězem 3/8"x 3/8", 44 článků, běžícím v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 2,571 Převodovka: v bloku s motorem Počet rychlostí: 4 Převody: 1 – 1 : 3,3 2 – 1 : 1,866 3 – 1 : 1,388 4 – 1 : 1,047 Řazení: nožní, dvojzvratným pedálem po levé straně Sekundární převod: zakrytým válečkovým řetězem 12,7 x 5,2 (1/2 x 5/16") 83+1 článek Převodový poměr: 1 : 2,714 Rám: otevřený (dámský), z profilové trubky Přední vidlice: tlačená kývačka s centrálním pérem a hydraulickým tlumičem Zdvih předního pérování: 120 mm Zadní vidlice: kyvná, tlumená vlevo umístěným hydraulickým tlumičem Pérování vzadu: dvěma spirálovými pery Zdvih zadního pérování: 90 mm Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem od nožního pedálu na pravé straně Brdové bubny: plnobábojové hliníkové se zalitou třecí plochou Ø 150 mm Šířka obložení: 25 mm Kola: 14", vzájemně vyměnitelná Ráfky: 14" ocelové Pneumatiky: 3,00 - 14 s duší (2,75 – 14 s duší udával Katalog čsl. mot. vozidel Ministerstva všeob. strojírenství 1960) Huštění vpředu: atp Huštění vzadu sólo: atp Huštění vzadu se spolujezdcem: atp Rozvor: 1.340 mm Délka: 1.960 mm Šířka: 585 mm Výška: 965 mm (bez plexiskla) Výška: 1400 mm (s plexisklem) Světlost: 110 mm Sedlo: odklopné dvojsedlo s pěnovou vložkou Výška sedla: 745 mm Vlastní (suchá) váha: 100 kg Pohotovostní váha: 110 kg Povolené zatížení: 150 kg Objem nádrže: 12 litrů Náplň oleje v motoru: l Spotřeba základní při 50 km/hod.: 2,7 litru / 100 km Spotřeba průměrná: 2,9 litru / 100 km Nejvyšší rychlost: 70 km/hod. Stoupavost s plným zatížením: 30% |