|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 JAWA 350 ccm typ 361 OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
MABECO
Výrobce: Max Bernhardt & Co., Berlin N.O. 55, Prenzlauer Allee 36, Deutschland
Dvouválcový motocykl, který byl téměř stoprocentní kopií amerického motocyklu Indian Scout 37 cu.inch. Původní provedení, poprvé představené v roce 1922 na Berlínském autosalonu, mělo zelené lakování. Když ale výrobce o dva roky později změnil i barvu na originální indianskou červeň, bylo zle. Americký výrobce, který byl v té době největší motocyklovou továrnou na světě, okamžitě zahájil právní spor.
Technické údaje:
Motor: Čtyřtaktní vidlicový dvouválec s ventilovým rozvodem SV Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 78 mm Obsah: 600 ccm Maximální výkon: 11 ks (8,1 kW) Válce: litinové s nesnímacími hlavami, lité vcelku Mazání: ztrátové Karburátor: horizontální SUM Zapalování: magnetové Spojka: vícelamelová, v olejové lázni s ovládáním nožní kolébkou Primérní převod: čelními koly se šikmým ozubením a vloženým mezikolem Převodovka: třírychlostní s přímým ručním řazením, sešroubovaná s motorem (semiblok) Převod síly na zadní kolo: válečkovým řetězem Rám: trubkový uzavřený, letovaný do mufen, ve spodní části dvojitý Přední vidlice: systém Indian s krátkými vlečenými raménky, odpérovanými listovým pérem Kola: 26“ drátová (40 drátů v kole) Pneumatiky: falcové, rozměru 26 x3" Brzdy: pásové, působící na buben zadního kola Vlastní váha (bez paliva): 130 kg Nejvyšší rychlost: 90 km/hod.
Spor s firmou Indian měl za následek reorganizaci firmy, jejíž název se z původní Max Bernhardt & Co. změnil na Mabeco G.m.b.H., kde Max Bernhardt měl napříště zastávat už jen funkci obchodního ředitele. Hlavním podílníkem nové firmy se stala světoznámá firma Siemens & Halske, která původně pro Maxe Bernhadta vyráběla do jeho motocyklů motory a některé další díly.
V roce 1925 byl výrobní program firmy Mabeco rozšířen o verzi s motorem 750 ccm, která odpovídala silnějšímu Indianu Police-Scout 45 cu.inch.
Detailní pohled do otevřeného víka rozvodů.
Správné načasování ventilů - nastavení rozvodových koleček - bylo, i přes zdánlivou složitost konstrukce, velmi jednoduché. Stačilo kolečka postavit na značky. Od rozvodových kol byl prostřednictvím dvou mezikoleček poháněn i zapalovací magnet, popřípadě kombinovaný dynamomagnet, pokud byl stroj vybaven elektrickým osvětlením.
V letech 1926 až 1927 bylo vyrobeno menší množství (údajně kolem třiceti kusů) ryze závodních strojů, jejichž motory měly čtyřventilové hlavy s rozvodem OHV a výkon 34 koní při 4.200 otáčkách za minutu.
Motory měly obsah 748 ccm a jejich válce byly z hliníkové slitiny se zalitými litinovými vložkami válců, což v té době znamenalo technologii neslýchaně moderní. Kvůli dvěma výfukovým ventilům na každý válec měly závodní motocykly Mabeco čtyři výfukové roury. Tyto čtyřventilové stroje se velmi úspěšně účastnily celé řady závodů a jezdili na nich v těch letech známí jezdci jako Alfred Pätzold, Gustav Dierks, Erich Tennigkeit, Hermann Ro3ner a mnozí další.
Mabeco - exponát z muzea amerických motocyklů v Holandsku. Na detailním záběru je vidět reflektor a pod ním listové péro přední vidlice, se vzpěrami, procházejícími otvory v blatníku.
Také u nás měly motocykly MABECO své zastoupení. Prodávala je karlínská firma S. Vordrén, mající kromě toho zastoupení anglické značky Rudge.
|