JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
20.7.2021
R - RENAULT 4CV
9.7.2021
Z - ZIS 150
9.6.2021
P - PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953

MERCEDES - BENZ 170-V


Mercedes 170 V v provedení 4-dvéřová Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Výrobce:
Daimler-Benz A.-G.
Stuttgart - Untertürkheim
Poprvé byl Mercedes 170-V představen 15. února 1936 na Berlínském Autosalonu
a téměř okamžitě se stal vzorem moderního evropského vozu konce předválečných let. Jeho interní tovární označení bylo W 136 a ačkoliv to byl nejmenší vůz firmy Daimler-Benz A.G., svým motorem objemu 1,7 litru a na svou dobu prostorným interiérem se okamžitě zařadil mezi „lepší“ vozy střední třídy. Vyráběl se ve dvou i čtyřdvéřové verzi a dále jako kabriolet, polokabriolet, tourer a dvousedadlový roadster.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Werk Foto: Mercedes-Benz 170 (typ W 15) z roku 1932. 1931 - 1935
Přímým předchůdcem byl Mercedes-Benz 170 (typ W 15), vyráběný v období 1931-1935. Ten měl motor sice stejného obsahu (1.692 ccm), dokonce šestiválcový, ale s výkonem o šest koní nižším.
V posledním roce výroby ale už byl tvarově zastaralý, příliš hranatý a navíc značně drahý.
Stál 4.400,- říšských marek...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936

Jedna z prvních reklam, nabízející "dospělý" vůz v nízké cenové třídě"
– nejlevnější verzi nové stosedmdesátky bylo možné mít už za pouhých
3.750,- říšských marek...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Mercedes-Benz 170-V (typ W 136)

Motor: řadový čtyřválec SV
Typ: DB M 136
Vrtání: Ø 73,5 mm
Zdvih: 100 mm
Obsah: 1.697 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,2
Maximální výkon: 38 koní při 3.400 ot./min.
Maximální kroutící moment: 10,2 kgm
Písty: Autothermik, z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly se šikmým ozubením
Ventilová vůle (za studena): 0,12 mm
Ventilový diagram:
SO: 14,5° před HÚ
SZ: 67,5° po DÚ
VO: 61,5° před DÚ
VZ: 28,5° po HÚ
Karburátor: vertikální, Solex Sparvergaser 30 BFLV
Difuzor: Ø 23,5 mm
Hlavní tryska: 112,5/51
Volnoběžná tryska: 0,50
Filtr vzduchu: Elektron A 133 vlhčený olejem (s tlumičem sání)
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, nucené pumpou, podporované 4-lopatkovým větrákem
Thermostat (pouze za příplatek): Mecano KLN
Obsah chladiče: 11 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň v motoru: 4,5 litru (minimum 3 litry!)
Olejové čerpadlo: zubové
Olejový filtr: EC nebo Knecht, obtokový, montovaný vně motorového bloku
Uložení motory: dvoubodové, výkyvné, v gumových silentblocích
Zapalování: 6V Bosch, bateriové s cívkou a rozdělovačem
Rozdělovač: Bosch VE/4 AS 169
Cívka: Bosch TE 6/1
Svíčky: Bosch DM 175 A3; Beru 175 S1/18; Champion 7
Svíčky v tropech: Bosch DM 95 A1 popř. DM 95 T1; Beru 95/b 1
Baterie: 6V / 74 Ah (Hoppecke 3SV 7 Z)
Dynamo: Bosch RJH 90/6 1800 RS 189
Starter: Bosch CG 0,6/6 ARS 20

Spojka: jednolamelová suchá, Fichtel & Sachs “Komet“ K 12
Převodovka: 4-rychlostní ZF AKS 15 sešroubovaná s motorem
Synchronizace: 3. a 4. rychlost
Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu
Převody:
1.rychlost 1 : 4,17
2.rychlost 1 : 2,47
3.rychlost 1 : 1,42
4.rychlost 1 : 1
Zpátečka: 1 : 5,1
Olejová náplň převodovky: 1,5 litru
Hnací náprava: zadní - výkyvná
Rozvodovka: upevněná v zadní části rámu
Převod zadní nápravy: 1 : 4,14
Olejová náplň rozvodovky: 2,5 litru

Rám: svařovaný z oválných rour do tvaru X
Karoserie: smíšená, s dřevěnou kostrou plechovanou předlisovanými panely
Přední osa: bez nápravnice, tvořená dvěma příčnými listovými pery nad sebou
Zadní osa: výkyvná (Pendelachse)
Zadní pérování: spirálovými péry
Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické Komet Mono
Řízení: šnekové s palcem, systému ZF- Ross, každé kolo vlastní spojovačkou
Volant: vlevo
Olejová náplň převodky řízení: 0,25 litru
Sbíhavost: 6 - 8 mm
Nožní brzda: hydraulická ATE Lockheed, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Mazání podvozku: centrální (zn. Vogel), pedálem

Kola: 16“ disková, upevněná 5 šrouby
Disky: plné ocelové, (Hering nebo Kronprinz) s prohloubeným ráfkem 3,25 D x 16"
Pneumatiky: 5,25 – 16“ nízkotlaké, balonové
Huštění vpředu: 1,5 atm
Huštění vzadu při obsazení 2 osobami: 1,8 atm
Huštění vzadu při obsazení 4 osobami: 2,0 atm
Pneumatiky užitkových verzí: 5,50 – 16“ až 6,00 – 16“

Rozvor: 2.845 mm
Rozchod vpředu: 1.320 mm
Rozchod vzadu: 1.310 mm
Světlost: 205 mm (pod zadní nápravou)

Délka vozu: 4.270 mm
Šířka vozu: 1.570 mm
Výška vozu: 1.610 mm
Průměr otáčení: 11 m

Váha podvozku: cca 650 kg
Váha zavřeného vozu: cca 1.050 kg
Váha zavřeného vozu dle štítku (1939): 1.150 kg
Počet míst: 4
Užitečné zatížení: 400 kg
Užitečné zatížení dle štítku (1939): 350 kg

Nejvyšší rychlost: 108 km/hod.
Trvalá rychlost (na dálnici): 95 km/hod.
Zrychlení z 0 na 95 km/hod.: 40 sec.
Max. stoupavost: 35 %
Spotřeba na 100 km dle prospektu : ne více než 9,7 litru
Spotřeba dle Typ.tabulek němec.autoprůmyslu: 10 – 12 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,15 litru

Objem nádrže: 33 litrů, od roku 1939 zvětšen na 43 litrů (vpředu, pod kapotou)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hnací agregát z levé strany:
2921- ventilátor na hřídeli vodní pumpy
10 - maznice vodní pumpy
01 831 - nalévací hrdlo oleje s odvětrací rourou karteru
2451 - rozdělovač
24 401 - zapalovací cívka
22 301 - dynamo s regulátorem
01 201 - vytahovací měrka oleje
221 - spouštěč
Hnací agregát z pravé strany:
11 505 - filtr sání
10 - maznice vodní pumpy
11 - maznice ložiska ventilátoru
191 - výfukové potrubí
11 601 - sací potrubí
08 2503 - víko seřizování vůle ventilů
52 831 - plnící šroub oleje do převodovky
52 851 - vypouštěcí šroub oleje z převodovky
11 1 - karburátor
25 1701 - olejový filtr

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Podvozek
Nízký rám tvaru X byl svařen ze dvou oválných rour, propojených trubkovými příčkami. V rozšířené přední části byl ve dvou gumových lůžkách uložen hnací agregát, v zadní rozšířené partii rámu byla v gumových silentblocích uložena rozvodovka a konce oválných rámových rour byly vyhnuté vysoko nad výkyvné polonápravy, odpružené spirálovými péry.
Přední náprava
umožňovala nezávislé pérování kol.
Byla bez nápravnice, tvořila ji dvojice příčných listových per nad sebou, mezi jejichž konci byly otočné čepy předních kol.
Pérování bylo doplněno hydraulickými pákovými tlumiči.
Závěs předního kola
znázorněný na obrázku z prospektu.
Silnější hadice je přívod brzdové kapaliny ke kolovému válečku, slabší hadice je přívod oleje od rozvodky centrálního mazání k rejdovému a pérovým čepům.
Centrální mazání
Přední náprava byla vybavena sofistikovanou soupravou centrálního mazání, usnadňujícího údržbu vozu. K promazání všech pohyblivých míst stačilo sešlápnutí pedálu pumpy (z místa řidiče), od níž byl olej veden k rozdělovacímu dávkovači a od něj rozváděn trubkami a vysokotlakými hadicemi k jednotlivým místům.
Pozoruhodné bylo i mazání kulových čepů řízení a to nejen u skříně řízení, ale dutinami spojovacích tyček i kulových čepů u kol.
Kyvadlová zadní náprava
měla rozvodovku s kuželovým diferenciálem nehlučně upevněnou do rámu prostřednictvím tří silentbloků. Polonápravy kývaly ve dvojicích pouzder, držených přišroubovanými bočními prstenci, na něž byly navlečeny krycí manžety.
Také vzadu bylo pérování tlumeno hydraulickými pákovými tlumiči.
Schema elektrické instalace
(z instrukční knížky k vozu)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Karosářská provedení:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tovární snímek 4-dvéřového vozu ve dvoubarevném provedení a s již zapuštěnými ručičkovými směrovkami. Limousine 4-türig
Nejžádanější a prodejně nejúspěšnější byla čtyřdvéřová uzavřená limousina.
Vůz v tomto provedení vážil 1.150 kg a jeho cena byla 3.750,- RM
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tovární snímek 2-dvéřového vozu ve dvoubarevném provedení a s již zapuštěnými ručičkovými směrovkami.
Limousine 2-türig
Druhým zavřeným provedením byl dvoudvéřový "tudor" se sklápěcími opěradly předních sedadel kvůli usnadnění přístupu dozadu. V tomto provedení byl vůz (ačkoliv levnější) mnohem méně žádaný.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tovární snímek 2-dvéřového kabrioletu s vně montovanými pouzdry ručičkových směrovek. Tovární snímek 2-dvéřového kabrioletu ve dvoubarevném provedení a s již zapuštěnými ručičkovými směrovkami.
Mercedes 170 V - 2-türig Cabrio
V otevřeném provedení byl velmi oblíbený dvoudvéřový kabriolet s pevným rámem předního okna a spouštěcími okny postranními, který byl opatřen dvojitou polstrovanou střechou s vnějšími skládacími chromovanými nůžkami.
Problém všech kabrioletů byla střecha ve složeném stavu, která tvořila na zádi vozu rozměrný a ne právě estetický balík a to i v případě, že byla zabalená v obalu, který byl součástí výbavy vozu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mercedes 170 V - Roadster Cabrio
Dvousedadlový otevřený vůz se skládací čalouněnou střechou. Také u tohoto vozu střecha ve složeném stavu tvořila stejně neforemný balík jako u čtyřsedadlových kabrioletů. To vozu značně ubíralo na eleganci a možná právě proto byl celkem málo žádaný.
Na Dobré Vodě u Českých Budějovic míval v sedmdesátých letech tento roadster-kabriolet MB 170V pan inženýr Vladimír Hůlka, který s ním jezdil občas i do zahraničí. Tento snímek z jeho archivu byl pořízen během výletu do Rakouska.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak za války řešila stále akutnější nedostatek benzínu vývojem dřevoplynového generátoru firma Daimler-Benz, o tom informoval náš časopis Motor-Revue v listopadovém čísle ročníku 1943:
Ukázka z továrních zkoušek Mercedesu 170V s dřevoplynovou generátorovou soupravou.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Příslušenství, nabízené k vozům Mercedes 170 V:
Oblíbeným a velmi praktickým doplňkem byly přídavné světlomety do mlhy - mlhovky. Mohly se montovat v páru, nebo, což bylo častější, jedna uprostřed, na chromovaném oblouku před maskou. Firma Bosch nabízela obě varianty - buď dvě mlhovky NE 120 po stranách, nebo jedna na oblouku vprostřed (viz tato ilustrace z katalogu Bosch).
Zz_autor Osobní zkušenost autora:

Ke “stosedmdesátce” jsem se dostal opravdu pozdě, až někdy kolem roku 1980, kdy už v Českých Budějovicích existovaly jen asi tři dožívající exempláře. V té době už jsem jezdil žigulíkem, ale živil jsem se půjčováním historických vozidel pro film a televizi. Točily se samé válečné filmy a protože jsem měl celou řadu německých vojenských motocyklů a náklaďák Škoda 256 B/G, chyběl mi, abych mohl filmařům nabízet “celou kolonu” nějaký osobák používaný Wehrmachtem.
Foto pro katalog filmových vozidel: Hugo Moc Takže když jsem se dozvěděl o skoro jezdícím čtyřdvéřovém Mercedesu 170-V (měl vylágrovanou jen jednu ojnici), navíc ve velmi původním nepředělávaném stavu a s platnou espézetkou, neváhal jsem.
Už nevím, jestli mi náhradní motor přihodil majitel, nebo jsem ho tehdy sehnal jinde, ale výměnu ojnice (na ulici) jsem zvládl za dvě odpoledne a za odpoledne další jsem namontoval typickou mlhovku na trubkový oblouk před chladič, přidal snímací blinkry ze Simsona a vůz na dvorku pronajatého statku přestříknul na vojenskou šedozelenou.
profi foto: Hugo Moc Zbylo jen ušít zatemňovací návleky na reflektory, na levý blatník přišroubovat stíněný Notek a na pravý žerďku pro vlaječku s hákovým křížem - tu samozřejmě jen pro filmování. Němce ani válku nemám rád…
Naprostým zázrakem bylo, že se mi podařilo sehnat původní (Bosch) ručičkové směrovky, nové, ještě v krabičce. Má radost ale netrvala dlouho - při filmování v Jičíně stačilo deset minut nepozornosti a stačily je zničit kolemjdoucí školní dětičky!
profi foto: Hugo Moc Bylo to neuvěřitelné, ale s Mercedesem se dochovala i naprosto originální dečka chladiče a také původní armádní doklady, svědčící o tom, že za války sloužil jako důstojnický vůz Wehrmachtu ve Štětíně. Jednotný 20-litrový kanystr a originální polní lopatku jsem pro doplnění autenticity získal od kamarádů...
Stosedmdesátka, co pamatuji od klukovských let, bylo notoricky známé auto. Jezdilo jich u nás plno, ještě v době sedanů a téměř nezískatelných tatraplánů to bylo jedno z častých podnikových aut. Já ho ale dost podceňoval, měl jsem raději šestiválcové bavoráky, které měly mnohem sportovnější charakter a kterých mi prošlo rukama nepočítaně. Vždycky jsem při tom říkal, že z té hromady materiálu, kterou ztělesňuje spodový čtyřválec ze stosedmdesátky, by v Eisenachu s prstem v nose udělali dva vrchové šestiválce…
Ale vůz byl u filmu žádaný, natáčel jsem s ním několikrát a nejen, že se brzy zaplatil, ale ještě mi vydělal na pár dalších veteránů. Protože byl stále ještě na platných bílých espézetkách, absolvoval jsem s ním i pár výletů a také veteránských akcí. A co víc, oblíbila si ho i má žena, která s ním jezdila ráda a často – jen po každé referovala, že když s ním zajížděla na budějovické výstaviště, tamní vrátný ji vždy zdravil u závory v pozoru a se vzhůru vytrčenou pravicí.
Na to, jak byl starý, a kolik majitelů ho mělo přede mnou, to byl vůz tichý, který ochotně startoval za každého počasí a snadno se řídil i řadil. Měl měkký a kulatý chod, a díky pružnosti motoru a jeho zátahu téměř nevyžadoval řazení. Takže, protože jsem mezitím o něco zmoudřel, musel jsem uznat, že na jeho mimořádné oblibě něco bylo.
Dnes je ke spatření v exposici VHÚ Vojenského muzea v Lešanech, kde jsem jej naposledy viděl asi před deseti lety, restaurovaný, s figurínou důstojníka Luftwaffe za volantem, a dokonce ve stejné flekaté kamufláži, v jaké jezdil ve svém posledním filmu…
Z přípravy na filmování:

Mercedes Benz 170-V autora článku, přestříkaný pro filmaře do tříbarevné kamufláže a doplněný o originální plechové zatemňovací clony reflektorů Bosch, v pozadí dvouapůltunový nákladní vůz Škoda 256 B/G v tmavošedém Feldgrau nátěru Wehrmachtu.
Za volantem Petr Hošťálek.
Autorův Mercedes 170-V při natáčení filmu "Zájmové společenství".
Řidiče v německé uniformě tehdy dělal kamarád, předseda Veteran Car Clubu České Budějovice, Martin Kordina.
Na snímku je ve vojenském kabátě s opaskem Wehrmachtu, civilní kalhoty a boty nebyly při řízení vozu vidět...
Dárek od kamaráda a přítele, fotografa Jirky Wágnera:
náladová fotografie spolu s bavorákem se sidecarem "jak z ukrajinské stepi"...
Autentický záběr z druhé světové války - na dvoře statku stojí důstojnický kabriolet Mercedes-Benz 170 V a za ním se připravuje k odjezdu kolona tří nákladních vozů Opel Blitz.

Fotografii věnoval do archivu Jihočeského motocyklového musea předseda Steyr-Puch Oldtimer Clubu Spatendorf, Wolfgang Bumberger.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text