|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 ŠKODA nákladní typ 150 STADION závodní silniční - 1960 AERO - sidecary JAWA 500 OHC model 02 - 1957 |
|
MM 52 "solo" - ruský motocyklMotocykl M-52 byl sportovní verzí známé "emky" M-72. Na rozdíl od jejího spodového motoru 750 ccm SV měl typ M-52 motor s ventily v hlavách OHV, ale obsah pouze 500 ccm, protože všechny tehdejší světové sportovní podniky uznávaly jako nejvyšší obsahovou třídu pětistovky. celý článekM 72 - ruský motocyklTěžký motocykl, většinou s vojenským sidecarem, stavěný v SSSR pro potřeby armády od roku 1940.Byl kopií německého stroje BMW R 71. celý článek M-P-BEIWAGENRakouský výrobce sidecarůING. MAX PORGES Wien IX, Augasse 17, telefon + A-16-4-93 nabízel své výrobky jako MP Beiwagen zaručující jízdu bez rázů... celý článek M.A.N nákladní typ D 1Dvounápravový 4-tunový nákladní vůz s pohonem zadní nápravy.Výrobce: MASCHINENFABRIK AUGSBURG/NÜRNBERG A.G. celý článek M.A.N nákladní typ EÚplně první náklaďák typu "E-1" byl představen v roce 1935. Byl to nejlehčí vůz ve výrobním programu firmy, měl nosnost jen 2,5 tuny a proti všem předchozím typům působil opticky daleko měkčeji. Jeho chladič už nebyl hranatý a svisle postavený, radiátor se schovával za mírně zešikmenou a v rozích zaoblenou maskou s decentním chromovaným rámečkem. MAN typu E měl předek elegantní jako osobní vůz a ... celý článekM.A.N nákladní typ F 4V roce 1936 nejtěžší dvounápravový náklaďák firmy MAN Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G.S třináctilitrovým šestiválcovým Diesel-motorem to byl zároveň i náklaďák nejsilnější. V Německu, kde zákonná úprava omezovala dvounápravové nákladní vozy na maximálně šest a půl tuny, se jeho skutečná nosnost nedala, či lépe řečeno nesměla, plně využít. Ve skutečnosti to byl vůz devítitunový... celý článek M.A.N nákladní typ F 8Man typ F 8 byl nejtěžší vůz značky začátkem šedesátých let. Na trh přišel poprvé v roce 1950. Nosností téměř osm a půl tuny doplnil nabídku firmy MAN, která v té době obnášela pětitunový typ MK 25 a šestiapůltunový typ MK 26 a prakticky okamžitě si vydobyl pevné místo mezi německými poválečnými náklaďáky nejtěžší třídy. celý článekM.A.N nákladní typ KVB/6Nákladní vozy řady 5/KVB byly představeny v roce 1925 a byly to první „vlastní typy“ firmy. Jejich konstrukce už v ničem nevycházela z prvotní spolupráce se švýcarskou značkou Saurer. Ta pětka před označením znamenala pětituny, což v té době byly náklaďáky těžké kategorie. Také to byly první typy, které už měly pohon zadní nápravy výhradně a jenom kardanem. U mnoha předchozích náklaďáků totiž ještě ... celý článekM.A.N nákladní typ MKPrvním poválečným civilním náklaďákem norimberské firmy M.A.N. se stal dvounápravový pětitunový vůz s označením MK. Vyrábět se začal již v roce 1945 a jeho výroba trvala do roku 1950. Byl vybaven řadovým, vodou chlazeným, šestiválcovým diesel-motorem o výkonu 120 koní. celý článekM.A.N nákladní typ Z 1Třítunový nákladní vůz klasického uspořádání, vybavený šestiválcovým dieselovým motorem.Výrobce: MASCHINENFABRIK AUGSBURG-NÜRNBERG A.- G. celý článek M.A.N nákladní typ Z 2Dvounápravový 3¾ až 4-tunový nákladní vůz s pohonem zadní nápravy.Výrobce: MASCHINENFABRIK AUGSBURG/NÜRNBERG A.G. celý článek M.A.N typ DT - sedlový tahač návěsůVýrobcem nákladních automobilů M.A.N. byla akciová společnost M.A.N. Maschinenfabrik Augsburg – Nürnberg A.-G., jejíž počátky sahají až do roku 1840! Už tehdy totiž založili pánové Ludwig Sander a Gaspard Dollfus firmu na výrobu strojů všeho druhu, nazvanou Maschinenfabrik in Augsburk (Strojní továrna v Augsburgu). celý článekM.A.N typ FT - sedlový tahač návěsůTěžký tahač návěsů, vyráběný v období let 1932 - 1935.Výrobce: MASCHINENFABRIK AUGSBURG/NÜRNBERG A.G. celý článek MABECOVýrobce: Max Bernhardt & Co., Berlin N.O. 55, Prenzlauer Allee 36, DeutschlandDvouválcový motocykl, který byl téměř stoprocentní kopií amerického motocyklu Indian Scout 37 cu.inch. Původní provedení, poprvé představené v roce 1922 na Berlínském autosalonu, mělo zelené lakování. Když ale výrobce o dva roky později změnil i barvu na originální indianskou červeň, bylo zle. Americký výrobce, ... celý článek MACK - řetězové náklaďákyMACK - buldok držený na řetězeAmerická firma Mack má ve znaku buldoka. Svalnatého houževnatého psa, jehož stylizovaná figura už léta zdobí chladiče jejích náklaďáků. Firma má opravdu dlouhou tradici. Bratří Mackové založili svou new-yorkskou společnost ještě před rokem 1900. Začali s výrobou vozidel pro hromadnou dopravu osob, kterým se tehdy ještě neříkalo autobusy, nýbrž „charabancs“. ... celý článek MACK nákladní dvounápravové sklápěčkyDvounápravové sklápěcí vozy MackObrovský průmyslový rozmach, který v Americe nastoupil po roce 1900, znamenal budování nových dolů na těžbu surovin, nových továrních komplexů na jejich zpracování a nových vodních, železničních a silničních staveb. To vše začalo vyžadovat zemní práce v do té doby nepředstavitelném měřítku. celý článek MAGIRUS nákladní typ M 30Tří- až třiačtvrttunový dieselový nákladní vůz klasické koncepce.Výrobce: MAGIRUS WERKE . ULM-DONAU celý článek MAGIRUS nákladní typ M 30aV roce 1938 inovovaný nákladní vůz o nosnosti 3 - 3,4 tuny, který se od původního typu Magirus M 30 z roku 1931 zvnějšku příliš nelišil.Výrobce: MAGIRUS WERKE . ULM-DONAU celý článek MAN nákladní typ 735 L1Těžký dvounápravový nákladní vůz sedmi- až osmitunové kategorie z druhé poloviny šedesátých let.Výrobce: MASCHINENFABRIK AUGSBURG/NÜRNBERG A.G., Werk München celý článek MANET S 100 - skútrDvoumístný skútr pro městský provoz, vyráběný od roku 1958.Výrobce: Považské Strojárne n.p., Považská Bystrica, Slovensko celý článek MANET S 125 - skútrSlovenský skútr Manet s dvoutaktním motorem 125 ccm, určený zejména pro městský provoz - pokračování výroby předchozího skútru s motorem 100 ccm.Výrobce: Považské Strojárne n.p., Považská Bystrica, Slovensko celý článek MANET typ 90Výrobce:Považské strojárne n.p., Považská Bystrica, Slovensko Lehký lidový motocykl vyvinutý Zbrojovkou Brno a předaný v rámci programu industrializace na Slovensko, kde byl vyráběn Považskými strojárnami v Považské Bystrici. Měl úsporný dvoupístový dvoutaktní motor zajímavé konstrukce o výkonu 3,5 koně a dosahoval rychlosti až 65 km/hod. celý článek MATFORD V-8Motor typ 72:vidlicový osmiválec SV v jediném bloku, úhel válců 90° Vrtání: Ø 66 mm Zdvih: 81,2 mm Obsah: 2.200 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon na brzdě: 65 koní Písty: ze speciální lehké slitiny Karburátor: jeden, spádový dvojitý Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou Objem chadící vody: 9 litrů Mazání: ... celý článek MATCHLESS G80Cestovní motocykl s jednoválcovým čtyřtaktním motorem 500 ccm,vhodný i pro připojení sidecaru (postranního vozíku). Výrobce: MATCHLESS MOTOR CYCLES Plumstead road, London S.E.18, England celý článek MB Mareš - vozítkoMiniaturní jednomístný automobil (vozítko) Františka Mareše z Českých Budějovic, který vznikl v roce 1937. celý článekMEGOLA - motocykly s hvězdicovým motorem.Výrobce:Deutsche Megola Werke G.m.b.H., München, Grünewaldstrasse 154 později pak Megola Motoren A.G., München 9, Grünewaldstrasse 154 celý článek MEILLER - KipperZpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera. celý článekMERCEDES - BENZ 170-VČtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s motorem vpředu a pohonem zadních kol.Výrobce: Daimler-Benz A.-G. Stuttgart - Untertürkheim celý článek MERCEDES - BENZ nákladní typ 170 VLehký nákladní, popř.dodávkový či sanitní automobil postavený na bázi úspěšného osobního vozu Mercedes-Benz 170V.Výrobce: Daimler-Benz A.-G., Stuttgart, Untertürkheim celý článek MERCEDES - BENZ nákladní typ G 3Třínápravový vojenský vůz s nosností 1.500 kg a zvýšenou průjezdností terénem.Výrobce: Daimler-Benz A.-G., Gaggenau i.B. celý článek MERCEDES - BENZ nákladní typ L 3250Třiačtvrttunový nákladní vůz, vyráběný v letech 1949 - 1954, symbol prvního poválečného úspěchu firmyDaimler-Benz Ačkoliv většina továren firmy Daimler-Benz byla na konci války téměř srovnána se zemí, pobočný závod v Mannheimu měl to štěstí, že agónii Německa přestál bez větších škod. celý článek MERCEDES - BENZ nákladní typ L 4500S užitečnou nosností téměř pěti tun (podle továrních údajů přesně 4950 kg) patřil tento typ již do kategorie těžkých nákladních vozů. Pod hlavičkou akciové společnosti Daimler-Benz A.-G. byl vyráběn v závodě Gaggenau i.B. v období let 1939 až 1944. Původně byl myšlen a vyvinut jako náklaďák civilní silniční. Jenže v roce 1939 už byla druhá světová válka na spadnutí, takže hlavním zákazníkem se ... celý článekMERCEDES - BENZ nákladní typ L 6500Šestiapůltunový nákladní automobil s dieselovým motorem.Výrobce: Daimler-Benz A.-G., Gaggenau i.B. Mercedes L 6500 byl nejtěžší (a největší) dvounápravový náklaďák, který firma Daimler-Benz před druhou světovou válkou vyráběla. Dělal se v továrně v Gaggenau a oficiálně byla jeho nosnost uváděna šest až šest a půl tuny, To se na opravdu těžký náklaďák zas až tak moc nezdá, ale to ... celý článek MILLER - BALSAMOItalský výrobce motocyklůErnesto Balsamo, Viale Pasubio 1, Milano, Italy celý článek MINORČtyřmístný osobní automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a pohonem předních kol, vyráběný v Československu po druhé světové válce pod názvem Aero Minor.celý článek MOSKVIČ - první typ 400Když v roce 1945 obsadily jednotky Rudé armády závody Opel v Rüsselsheimu, byl dán rozkaz k převezení kompletního zařízení na výrobu osobních vozů Opel Kadett do Ruska, kde se stalo základem výrobní linky Moskevského závodu malolitrážních automobilů MZMA.Zařízení ale nebylo v důsledku poškození rüsselsheimského závodu nálety spojenců kompletní. Sovětský realizační tým, vedený šéfkonstruktérem ... celý článek MOSKVIČ 401Od roku 1954 naběhl do výroby Moskvič 401, který byl mírnou modernizací původního modelu Moskvič 400.To nejdůležitější bylo zvýšení kompresního poměru, čímž motor získal asi tři koně navíc a maximální rychlost stoupla z původních 90 na 95 km/hod. Další úpravou byla změna řazení, kdy zmizela dlouhá páka uprostřed podlahy, kterou nahradilo řazení pod volantem. Třetí změnou bylo nahrazení ručičkových ... celý článek MOSKVIČ 403Čtyřdvéřový osobní automobil se samonosnou karoserií,vyráběný v období 1963 - 1965.Výrobce: MZMA - Moskevský Závod Malolitrážních Automobilů, Moskva, SSSR celý článek MOSKVIČ 410 - terénní verze 4 x 4Výrobce:MZMA Moskva (Moskevský závod malolitrážních automobilů) V roce 1957 vznikl Moskvič 410 s pohonem všech čtyř kol, jako terénní varianta standardního Moskviče 402. Byl to vůz, u kterého byla jen s minimálními změnami použita čtyřdvéřová karoserie modelu 402, ale byla posazena značně výš nad zemí. Vůz dostal hnanou přední nápravu, zavěšenou na podélných listových perech. Motor ... celý článek MOSKVIČ 423 - CombiVýrobce:MZMA Moskva (Moskevský závod malolitrážních automobilů) Kombi varianta (nebo také STW) základního typu Moskvič 402 byla uvedena na trh počátkem roku 1957. Jednalo se o čtyřdvéřovou karoserii s pátými, do strany otevíranými, dveřmi v zádi vozu. Po sklopení zadního sedadla měla ložná plocha rozměry 1.473 mm x 1.220 mm a dovolený náklad takto upraveného vozu směl být, slovy výrobce, ... celý článek MOTEX - sidecaryVýrobce:Motex, výrobní družstvo, Řečkova 6, Praha 11 Výrobní družstvo, které převzalo výrobu komunistickým režimem sebrané a znárodněné firmy Tůma Žižkov. V padesátých letech vyrábělo nejdřív stejný a posléze poněkud upravený původní Tůmův sidecar, určený pro motocykly Jawa 250, 350 a 500 ccm. celý článek MOTOR BD 1S 38 A-52Od roku 1948 se v továrně Motor Union České Budějovice n.p. vyvíjel Velomotorek BD 1 S 38. Verze A-52 z roku 1952 byla po dokončení namontována na pánské jízdní kolo Stadion, se kterým se jezdily jízdní zkoušky.celý článek MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949V roce 1948 zařadil n.p. Motor Union České Budějovice do svého programu vývoj pomocného "Velomotorku", určeného pro dodatečnou montáž k jízdnímu kolu.Vývoj se ubíral ve třech různých liniích – motorek BD 1S 38 AV pro pohon předního kola, motorek BD 1S 38 AVZ – 1 pro montáž pod šlapací střed a konečně motorek BD 1S 38 AVZ-2 pro montáž vedle zadního kola bicyklu. celý článek MU - Velomotorky z Českých BudějovicNa základě aktivity ing. Antonína Železného, velmi erudovaného leteckého odborníka a předválečného majitele firmy JIKOV Velešín (dnes Jihostroj Velešín), byla po druhé světové válce jeho zestátněná továrna dne 1. ledna 1946 sloučena spolu s dalšími závody z oboru automobilového a leteckého příslušenství do nově ustaveného národního podniku PAL, Spojené závody pomocného automobilního a leteckého ... celý článek |