JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA Favorit - typ 904


Osobní automobil vyšší střední třídy, vyráběný v období let 1936 - 1939 pod interním typovým číslem 904.

Výrobce:
ASAP, Akciová společnost pro automobilový průmysl
Ředitelství v Praze II., Vodičkova 38.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje Škoda Favorit:

Motor: řadový čtyřválec SV
Typ: 904

Vrtání: Ø 70 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 1.802 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,25
Výkon: 38 koní při 3 500 ot./min. (27,95 kW)

Písty: ze speciální lehké slitiny
Vložky válců: nitrované, ze šedé litiny, výměnné
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 6, kluzných
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Pohon vačkového hřídele: třířadým řetězem "Triplex"

Karburátor: Ø 30 mm horizontální, Solex 30 FJ nebo Zenith 30 VEI
Chlazení: vodní, nucené pumpou, s indikací teploty teploměrem
Obsah chladiče:
Mazání: tlakové, oběžné, s dvojnásobným čistěním oleje
Olejová náplň:
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: v gumových silentblocích
Zapalování: bateriové s rozdělovačem Scintilla s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 6 V / 60 Ah
Dynamo: 6 V / 102 W Scintilla

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: 4-stupňová v bloku s motorem, 3. a 4. rychlost synchronizovány
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Převody:
1.rychlost - 1 : 3,90
2.rychlost - 1 : 2,40
3. rychlost - 1 : 1,40
4.rychlost - 1 : 1
Zpátečka - 1 : 5,00

Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Rozvodovka: upevněná na přírubě páteřové roury
Převod zadní nápravy: 1 : 4,78 (v publikaci "Let okřídleného šípu" uveden 1 : 5,57

Podvozek: páteřový, s centrální rourou, vpředu rozvidlený
Přední osa: dělená, lichoběžníková, dole s příčným listovým perem
Zadní osa: dělená kyvadlová s dvěma příčnými listovými péry
Tlumiče pérování: vpředu pákové, hydraulické
Řízení: šroubem a maticí, volant vpravo
Nožní brzda: hydraulická jednookruhová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola

Kola: ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16"
Pneumatiky: 6,00 – 16 nízkotlaké, superbalonové

Rozvor: 3.050 mm
Rozchod vpředu: 1.250 mm
Rozchod vzadu: 1.3220 mm

Délka vozu: 4.900mm
Šířka: 1.600 mm
Výška: 1.640 mm
Světlost: 180 mm

Váha chassis: 520 kg
Pohotovostní váha zavřeného 4-dvéřového vozu: 1.410 kg
Užitečné zatížení: kg

Nejvyšší rychlost: 95 - 100 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 14 - 15 litrů
Objem nádrže: litrů
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
foto: archiv Škoda Auto Sedan
Favorit karosovaný jako sedan (čtyřdvéřový čtyř až pětisedadlový vůz) byl uvnitř mnohem prostornější a tudíž nesrovnatelně pohodlnější než Rapid. Ale byl o dost dražší, takže obchodně nebyl žádným velkým úspěchem.

Vůz na snímku měl zevnitř ovládaný hledací reflektor, což bylo extra příslušenství montované za příplatek.
foto: archiv Škoda Auto Limuzína
Prodejně o něco úspěšnější byl Favorit karosovaný jako šoférská limuzína, s odsouvací skleněnou přepážkou za řidičem. Toto provedení mělo vzadu klasické sedadlo vcelku, určené pro dvě až tři osoby vedle sebe, a před ním dvě samostatné sklopné sedačky, které se složené poloze byly v úrovni podlahy, takže celkově byl vůz považován za šesti- až sedmisedadlový, vevnitř pohodlím srovnatelný s největším škodováckým typem Superb.
Sanitky
Ač jako osobní vůz nepříliš úspěšný, byl podvozek předválečného Favoritu pro svůj dlouhý rozvor a šířku ideální pro dostavbu sanitních karoserií. Těch byla postaveno poměrně dost - tohle je příklad sanitky pro nemocnici v Třebíči.
1987
Limuzína Škoda Favorit Zdeňka Krejčího na startu Veteran Rallye Křivonoska 1987 - vlevo se startovní vlajkou tehdejší předseda klubu, Martin Kordina.
1991
Dvojice černobílých snímků Škoda Favorit 904 Zdeňka Krejčího z VCC České Budějovice na tehdejší testační průkaz (foto Martin Kordina).
... a ještě jednou Krejčího Favorit, v roli oblíbeného svatebního taxíku!