JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


AERO - typ PONY 750 ccm


Aero Pony - prototyp malého dvouválcového vozu továrny Aero (archiv Hošťálek) Prototyp malého vozu s dvouválcovým dvoutaktním motorem a pohonem zadní nápravy, který továrna Aero připravovala pro poválečný program.

Vývoj začal už za války a v průběhu roku 1941 byly realizovány dva funkční prototypy, jeden v bílém a druhý v modrém lakování. Jejich konstruktérem byl ing. Zdeněk Michl, karoserii navrhl ing. Voříšek. Oba vozy byly otevřené, karosované jako roadstery se stahovací plátěnou střechou.
Technické údaje:

Motor: dvoutaktní řadový
Počet válců: 2
Vrtání: 78 mm
Zdvih: 78 mm
Obsah válců: 746 ccm
Výkon: 21 ks / 3.400 ot.min.
Chlazení: vodní, termosyfonové
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Zapalování: 6V, bateriové

Převodovka: čtyřstupňová se zpátečkou, se synchronizací 3. a 4. rychlosti
Pérování vpředu: spirálové pružiny, doplněné stabilizátorem
Zadní náprava: hnací, s výkyvnými poloosami
Pérování vzadu: spirálové pružiny
Brzdy: jednookruhové hydraulické, působící na všechna kola

Kola: 16" hvězdicová disková
Pneumatiky: 4,75 - 16

Rozvor:2.300 mm
Rozchod vpředu: 1.100 mm
Rozchod vzadu: 1.150 mm
Délka vozu: 3.720 mm
Šířka: 1.440 mm
Světlost: 210 mm

Vlastní váha vozu: 590 kg
Objem nádrže: 33 litrů

Maximální rychlost: 110 km/hod.
Spotřeba na 100 km: cca 8 - 9 litrů
První prototyp Aero Pony během jedné ze zkouškových jízd koncem války (samozřejmě v té době s protektorátní číslovou tabulkou).
Druhý prototyp Aero Pony, za války, bezprostředně po svém dokončení.
Aero Pony v roce 1968, kdy s ním jezdil Olda Frkal z Mladé Boleslavi. Na snímcích ve chvíli, kdy došlo k poruše hydraulických brzd - vytekl brzdový váleček zadního kola.

(archiv Petr Hošťálek)